Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Ilyen tüneteket okoz a gyógyszerallergia

Szerző: Babaszoba.hu

2020. december 1. | Frissítve: 2021. március 10.

Forrás: Budai Allergiaközpont

Számos gyógyászati készítmény kiválthat allergiás reakciót. Ilyen esetben meg kell keresni, hogy pontosan melyik a problémás összetevő, amely a panaszokat okozta.

Ilyen tüneteket okoz a gyógyszerallergia (fotó: Getty Images)
A gyógyszerallergia tüneteiről és kivizsgálásáról dr. Brezán Edina bőrgyógyászt, a Budai Allergiaközpont orvosát kérdeztük.

Korai és kései reakciók

A gyógyszerallergia tünetei jelentkezhetnek rövid idővel - akár néhány perccel - a gyógyszer bevételét követően, ezt nevezzük korai reakciónak. Ilyen tünet lehet a viszkető csalánkiütés, arc- szem- ajakduzzanat. Ritkán nagyon súlyos formában zajlik az allergiás reakció, ilyenkor a nyelv-és gége-duzzanat fulladásérzést okozhat, vagy vérnyomáseséssel, légszomjjal járó anafilaxiás sokk is kialakulhat.
A kései reakció napokkal vagy hetekkel a gyógyszerszedést követően alakul ki. A bőrtünetek változatosak lehetnek, pl. testszerte kiütés, körülírt kerek foltok, de jelentkezhet hőemelkedés, láz, ill. belszervi tünetek is.

Milyen típusú gyógyszerek okozhatnak allergiás tüneteket?

A gyógyszerallergiára jellemző, hogy egyéntől függő, tehát nem biztos, hogy ugyanaz a gyógyszer egy másik személynél is allergiát okoz. Az allergiás tünetek megjelenése a legtöbb esetben a következő gyógyszerek szedéséhez köthető: antibiotikumok, fájdalomcsillapítók, gyulladáscsökkentők és epilepszia kezelésére használt gyógyszerek. Allergiás reakciót okozhatnak még a helyi érzéstelenítők és a természetgyógyászati készítmények, gyógynövény tartalmú biokapszulák is. Sok esetben pedig a problémát a tablettákban, kapszulákba lévő segédanyagok, tartósítószerek vagy színezékek okozzák.

Ezért fontos a kivizsgálás

Ha valakinél a gyógyszerallergia tünetei jelentkeznek, a legfontosabb első körben az akut panaszok kezelése. Ezt követően azonban lényeges utána járni, hogy pontosan mi okozta az allergiás reakciót, hiszen kivizsgálás és diagnózis nélkül az eset könnyen megismétlődhet. Dr. Brezán Edina elmondta, hogy a gyógyszerallergia nem múlik el, az egyetlen kezelési módja, ha a beteg tudja, hogy mire allergiás és azt a készítményt a továbbiakban nem szedi.
A kivizsgálás során az orvos alaposan kikérdezi a beteget a szedett gyógyszereiről, betegségekről, az allergiás tünetek jelentkezéséről, vagyis részletes anamnézist készít. Ez alapján, ha felmerül valamely gyógyszer kiváltó szerepe, akkor allergiavizsgálatot kér. Gyógyszerallergia esetén ez laboratóriumi vizsgálati módszerrel, limfocita-transzformációs teszttel (LTT) történik. A vizsgálat elvégzéséhez vérvétel szükséges.
Az eredmények alapján a beteg tudni fogja, hogy mi az a gyógyszer, ami az allergiás reakciót okozza, így megelőzheti az allergiás tünetek kialakulását gyógyszerszedés, fogászati kezelések vagy műtétek kapcsán.

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Kapcsolódó fórum témák

Legkeresettebb címkék