Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Trimeszterenként mást kívánnak, mástól undorodnak a kismamák

Szerző: Jaksa Petra

2018. szeptember 3.

Forrás: babaszoba.hu

Miért vagy kívánós, és mit ehetsz teljes biztonsággal babavárás alatt? Ezekre adunk most egyértelmű választ!

Trimeszterenként mást kívánnak a kismamák
Hogyan lehetséges az, hogy egy korábban húsimádó hölgy a terhessége alatt megundorodik minden állati élelmiszertől, vagy épp fordítva, egy évek óta vegetáriánus kismama állandóan steak-et enne? "Ennek nagyrészt hormonális okai vannak" - mondja Dr. Janet Pope a Louisiana Tech University dietetikus egyetemi docens. "Ahogyan a nők a menstruációs ciklusuk alatt is mást és mást kívánnak az egyes szakaszokban, úgy a terhesség alatt is valami hasonló történik."
Vannak elképzelések, miszerint a testünk elég okos, és pontosan tudja, mire van szüksége ahhoz, hogy kihordjon egy egészséges gyermeket. Ha például tejet kívánunk, valószínűleg kalciumra, ha pedig mondjuk narancsot, akkor C-vitaminra van szükségünk. "Egyébként érdekes módon pont a gyümölcsök, a tej és a tejtermékek (valamint a csoki és sós nasik) a leginkább kívánt ételek a várandósság alatt" - mondja Dr. Pope.
Amit biztosan tudunk, hogy a nők ízlése kissé átalakul a terhesség alatt, ami megváltoztatja azt, hogy milyen ételek kerülnek a tányérjára. A kismamák többsége például nagyon kívánja az édes ételeket (helló, csoki!). Tudósok szerint ennek az lehet az oka, hogy a nőknek ilyenkor megnövekedett kalóriabevitelre van szükségük.
A Dr. Valerie Duffy egyetemi docens által vezetett kutatás szerint a várandós kismamák:
- A 2. és 3. trimeszterben jobban kívánták a savanyú ételeket, mint az 1. trimeszterben vagy a terhességet megelőzően. "A savanyú íz utáni sóvárgás valójában arra készteti a nőket, hogy változatosabban étkezzenek" - mondja Dr. Duffy. "Ezzel magyarázható a tipikus savanyú és kovászos uborka utáni vágy megjelenése is a terhesség alatt. Mivel a gyümölcsök általában egyszerre savanyúak és édesek, ezért kívánják annyira őket a kismamák."

Gyakran sóvárognak a sós ízek után (pl. chipsz és kovászos uborka). Mivel a kismamák vérmennyisége megnő, ezért több nátriumra lehet szükségük

- Gyakran sóvárognak a sós ízek után (pl. chipsz és kovászos uborka). Mivel a kismamák vérmennyisége megnő, ezért több nátriumra lehet szükségük.
- Az 1. trimeszterben sokkal intenzívebben érzik a keserű ízeket. Kutatók szerint ez egy evolúciós védelem a kismamák számára, hiszen sok mérgező növény és gyümölcs keserű. "Ez az ízérzékelésbeli változás attól is "megmenti" a nőket, hogy olyan magzatra káros ételeket/italokat fogyasszanak, mint pl. az alkohol" - mondja Dr. Duffy. Érdekes módon a keserű íz iránti ellenérzés csökken a harmadik trimeszterben, amikor a magzat fejlődésének kritikus szakaszai már lezajlódtak.

Súlygyarapodás

Sajnos azonban az édes és sós snack-ek utáni sóvárgás túlzott súlygyarapodást is előidézhet, ami nem kívánt veszélyeket rejthet. Amellett, hogy egész nap csokifagyit és nyalókát falatozni nem túl tápláló, a pluszkilók növelik a terhességi diabétesz és magas vérnyomás kialakulásának esélyét is.
Egy átlagos testsúlyú nőnek mindössze 300 extra kalóriára van szüksége egy nap, illetve a 11-15 kilós hízás mondható normálisnak a terhesség végére. "A bevitt kalóriáknak pedig egészséges ételekből kellene származnia. Természetesen néha egy-egy sütemény beleférhet, de általánosságban igyekezzen a kismama, ha mondjuk édesre vágyik, például édes gyümölcsöket nassolni" - tanácsolja Dr. Joanne Stone.
Íme néhány egészséges alternatíva kívánósság esetére:
  • Fagyi helyett egyél sorbet-et (szörbet) vagy alacsony zsírtartalmú fagyasztott joghurtot.
  • Ha fánkot vagy péksütit kívánsz, válassz inkább teljes kiőrlésű zsemlét vagy pirítóst egy kis lekvárral megkenve.
  • Klasszikus csomagolt chipsz helyett egyél perecet, light sózatlan mikrós popcorn-t vagy tepsis krumplit.
  • Ha állandóan csokit ennél, próbáld beérni néhány kockával vagy lassan kortyolj el egy bögre kakaót.
  • Üdítőitalok helyett, igyál ízesített ásványvizet vagy vízzel higított 100%-os gyümölcslevet.
  • Ha sütit, tortát, kekszeket ennél, készíts házilag alacsony zsírtartalmú banán- vagy cukkinikenyeret.
Kapcsolódó cikkeink kívánósság témában:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések