Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Tippek, hogy jobban aludj a 3. trimeszterben

Szerző: Jaksa Petra

2017. május 10. | Frissítve: 2018. november 9.

Forrás: babaszoba.hu

Többször felébredsz éjszaka? Nehezen alszol el? Nyugi, nem vagy egyedül. A terhesség végefelé sok kismama küzd hasonló gondokkal. Tippjeinkkel azonban garantáltan pihentetőbb alvásban lesz részed!

Alvás tippjeink neked is segíteni fognak

Tökéletesítsd az alvópózod

Amikor úgy érzed, mintha egy görögdinnyét kötöztek volna a hasadhoz, viszonylag nehéz kényelmes pozíciót találni az alváshoz - ezt aláírjuk. De azért ne add fel a próbálkozást! Helyezkedj el a bal oldaladon behajlított térdekkel. Tegyél egy párnát a pocakod alá, egy másikat pedig a térdeid közé. Esetleg - ha már beszerezted a szoptatóspárnád - akkor vedd a két lábad közé, és öleld át. Legyen kéznél annyi párna, amennyit csak találsz, és párnázd körbe magad. Ezen ne múljon!

Csökkentsd az éjszakai mosdóbajárást

Ahogy a baba egyre lejjebb ereszkedik, és erőteljesen nyomja a húgyhólyagod, előfordulhat, hogy a vécé a második otthonoddá válik az utolsó trimeszterben. Ha szeretnéd kevesebbre redukálni az éjszakai pisiszüneteket, próbáld ki, hogy este 6-7 után már ne igyál. Oszd el a napi 2-3 liter folyadékmennyiséget inkább a nap folyamán. Az is sokat segíthet, ha kiiktatod a koffeintartalmú italokat (kávé, feketetea, kóla) az étrendedből.

Védd ki a többi alvást nehezítő tényezőt is

Izomgörcs: A várandósság végefelé meglehetősen gyakori a lábikragörcs, ami persze, mikor máskor, mint leginkább az éjszaka folyamán üti fel a fejét. Ezért javasoljuk, hogy elalvás előtt tornáztasd meg a lábad és a vádlid - ezzel ugyanis nagy eséllyel elkerülheted a később jelentkező kellemetlen érzést. Ha mégis felébredsz rá, masszírozd meg egy kicsit ezt a területet, vagy helyezz rá meleg borogatást. Az is jó megoldás, ha kerülöd a vastag takarókat, hiszen ennek súlya erőteljesebbé teheti a görcsös tüneteket.
Horkolás: A nők 30%-a horkol a terhessége alatt a megduzzadt, beszűkült orrjáratok miatt, ami nem feltétlenül muzsika a füleidnek (és valószínűleg a párodénak sem), a pihentető alvásod pedig szintén megzavarhatja. Helyezz extra párnát a fejed alá! Ha a horkolás igen erőteljessé válna, napközben pedig nagyon fáradtnak érzed magad, beszélj az orvosoddal, ez ugyanis komolyabb dologra (alvási apnoé) is utalhat.
Gyomorégés: Sok kismama panaszkodik gyomorégésre, ami gyakran épp az éjszakai alvást zavarja meg. Ha te is egy vagy közülük, igyekezz kerülni a túl fűszeres, olajban sült és savas(ító) ételeket. Egyél kisebb adagokat, és rágd meg alaposan az ételt. Lefekvés előtt néhány órával pedig már inkább ne igyál/egyél. Illetve ez esetben is segíthet, ha egy picit megemeled a fejed egy plusz párnával.
Nyugtalan láb szindróma: Gyakran a terhesség alatt jelentkezik, szülés után azonban meg is szűnik az ún. nyugtalan láb szindróma. Ilyenkor a kismama furcsa, bizsergő érzést tapasztal a lábában, melynek hatására késztetést érez, hogy megmozgassa azt. Ennek hatására hirtelen el is múlnak a tünetek, ám hamarosan újra kezdődnek. Ami segíthet: kerüld a koffeines italokat, és szedj folsavat (a kismamáknak napi 600-800 mikrogrammra van szükségük)! Gondoskodj a megfelelő vasbevitelről is. Egy tanulmány szerint a vashiánynak fontos szerepe van a nyugtalan láb szindróma kialakulásában. Ugyanúgy, ahogy a lábikragörcsöt, ezt a furcsa jelenséget is felerősíti, ha nehéz, vastag paplan alatt fekszel.
Inszomnia: A legtöbb kismama valamikor a terhessége alatt (többnyire a 3. trimeszterben) találkozik ezzel problémával. Ilyenkor sokszor az is közrejátszik, hogy a baba is hevesen tornázik odabent, amire az anyuka természetesen felébred, aztán esetleg nem tud visszaaludni.
Ha az elalvással gyűlik meg a bajod, egy kellemesen meleg (nem túl meleg!) fürdő, egy kényeztető masszázs (hajrá kispapák!) vagy néhány lefekvés előtti nyújtógyakorlat segíthet az ellazulásban. A szülésfelkészítőn tanult relaxációs technikákat is bevetheted ilyenkor!
Ha az éjszakai ébredés okoz gondot, hosszas forgolódás helyett, kelj ki az ágyból és olvass egy kicsit, írj a naplódba vagy igyál egy pohár meleg tejet. Ha végre ismét elálmosodsz, bújj vissza az ágyba. Amennyiben semmi sem segít, gondolj úgy a problémára, mint egy felkészítő kurzusra a babád érkezése utáni éjszakázásra.
Kapcsolódó cikkek:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések