Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Mit együnk és mit ne a jobb vasfelszívódásért?

Szerző: Babaszoba.hu

2018. november 22. | Frissítve: 2020. január 4.

Lektor: Szarka Dorottya dietetikus

Forrás: babaszoba.hu

Amikor a szervezetnek több vasra van szüksége, fontos, hogy a megfelelő felszívódást is biztosítsuk ehhez. Mivel segíthetjük elő a vas felszívódását?

A vas felszívódását több tényező is befolyásolhatja: van, ami ezek közül gátolja, míg mások elősegítik ennek a nyomelemnek a hasznosulását.
Az sem mindegy ugyanakkor, hogy milyen vasról beszélünk, hiszen a vas az élelmiszerekben két formában van jelen. Míg a növények úgynevezett nem hem vasat tartalmaznak, melynek felszívódása nehézkes, addig a húsok hem vasat juttatnak szervezetünkben, amelynek hasznosulása sokkal jobb. Míg az állati eredetű vas kb. 20 százaléka, addig a növényi vas csupán 5 százaléka szívódik fel.
Érdekesség, hogy ha a növényi eredetű élelmiszereket hem vasat tartalmazó ételekkel együtt fogyasztjuk, akkor a hem vas segíti a nem hem vas hasznosulását is.

Mi segíti még a vas hasznosulását?

A vas felszívódását akkor tudjuk leginkább elősegíteni, ha a vasat tartalmazó élelmiszereket önmagukban, vagy a felszívódást segítő élelmiszerekkel egyidőben fogyasztjuk. A vas hasznosulását a C-vitamin (aszkorbinsav), a folsav, valamint a savas közeg (pl. gyümölcsökben található szerves savak) segíti elő. A C-vitamin amellett, hogy segíti a vas felszívódását, semlegesíti a gabonákban, diófélékben, olajos magvakban és a hüvelyesekben található, a vas felszívódását gátló fitinsavak hatását is. A vas hasznosulása szempontjából tehát fontos, hogy étrendünkben helyet kapjanak a magas C-vitamin tartalmú zöldségek és gyümölcsök valamint a belőlük készült gyümölcs- és zöldséglevek is.
A megfelelő, teljes értékű fehérjebevitel segíti a vas hasznosulását, felszívódását, illetve a megfelelő vérképzéshez is elengedhetetlen.

Mi gátolhatja a vas felszívódását?

A vas felszívódást nehezítheti az egyes élelmiszerek magas réz-, cink-, mangán- továbbá fitát- és oxaláttartalma, illetve a kávéban, teában található csersav. Magas fitáttartalmúak a gabonafélék, a lisztes termékek (kenyér, péksütemények), de szintén magas fitáttartalommal bír a dió és egyéb olajos magvak, illetve a hüvelyesek (pl. szója, lencse) is.
A magas oxaláttartalom a spenót, a sóska és a rebarbara esetében okozhat problémát, hiszen ezek közismerten sok oxalátot tartalmaznak. A borkősav, ecetsav, citromsav szintén gátolják ennek az ásványi anyagnak a felszívódását. A vas felszívódását nehezítik továbbá a magas polifenoltartalmú (pl. zöld tea, vörösbor) valamint a magas rosttartalmú növényi élelmiszerek (pl. teljes kiőrlésű gabonafélék, korpa).

Ha vaspótló készítményt kell szedned

Amennyiben vaspótló készítményt kell szedned, akkor a vasfelszívódás maximalizálása érdekében, lehetőség szerint ezt éhgyomorra vedd be a reggeli előtt fél órával, vagy étkezés után 2 órával. A vaskészítményeket célszerű mindig C-vitaminnal együtt alkalmazni.
Figyelj rá, hogy a kalcium és a savközömbösítők csökkenthetik a vas felszívódását, ezért vedd figyelembe, ha ilyen étrend-kiegészítőt vagy gyógyszert fogyasztasz. Kérd gyógyszerészed és orvosod tanácsát!
Szakértő: Szarka Dorottya, a Budai Allergiaközpont dietetikusa

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Kapcsolódó fórum témák