Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Komoly következményekkel járhat a D-vitamin-hiány

Szerző: Babaszoba.hu

2016. november 2. | Frissítve: 2020. február 16.

Forrás: babaszoba.hu

A D-vitamin hiánya általános probléma, számos betegség okozója, ezért fontos foglalkoznunk a saját D-vitamin-szintünk mérésével, korrigálásával.

Komoly következményekkel járhat a D-vitamin-hiány (Fotó: Getty Images)

A lakosság nagyrésze kevés D-vitamint visz be

Orvosi kutatások szerint az északi országokban, ahol kevesebb a napfény, alacsony D-vitamin (D3-vitamin, kolekalciferol) mennyiséget találnak a különböző korú, nemű, anyagi és társadalmi helyzetű, emberek vérében. Magyarország lakosságának 80%-a igen kevés D-vitamint juttat a szervezetébe a természetes táplálkozás által. A szépség - és egészség kultusz fokozódása során elterjedt az a nézet, hogy aki napra megy, annak nem csak idő előtt ráncos lesz a bőre, de a bőrrák kialakulását is kockáztatja. Pedig az egészséges, napi 15-20 perc napozásra szükség van a létfontosságú D-vitamin keletkezéséhez.
Étrendben a tonhal, a főtt tojás, a máj, valamint a D-vitaminnal dúsított reggeliző pelyhek segíthetik a vitamin bejuttatását. A D-vitamin legismertebb szerepe a csontrendszer erősítése a kalciumbeépítése által, de a legújabb kutatások az szervezetsokkal több területén mutatták ki a D-vitamin szerepét. Ezek alapján a D-vitamint ma már hivatalosan is hormonnak tekintik (D-hormon).

A betegségekkel szemben is véd

A D3-vitamin szintünk télen nagyon alacsony, fokozódik a fáradékonyság, gyengül az immunrendszer. Napi pótlása fontos a téli betegségekkel, fertőzésekkel, gyulladásokkal szemben. Alapvető szerepe van a pajzsmirigy-működésében, a csonterősítésben, az egészséges sejtosztódásban, az izom-működés során, a szív és az érrendszer egészségében.
"Kiemelten fontos a várandósság és szoptatás idején a magzat és a kismama egészsége szempontjából. Hiányában gyakran jelentkezik a diabétesz, a preeklampszia, a bakteriális vaginózis" - mondta Prof. Dr. Ősapay György a meddőségi problémák elemzésével, korrigálási lehetőségeivel foglalkozó szakember, a Magyar Tudományos Akadémia doktora.

Mennyi D-vitaminra van szükségünk?

A szervezet optimális működéséhez elengedhetetlen a D3-vitamin elégséges szintje. A D-vitamin-szintet 20ng/mL alatt tekintjük hiányosnak, 20-30 ng/mL között alacsonynak, a normál érték pedig 30 és 60 ng/mL között van. A legutóbbi vizsgálatok szerint, a táplálékon keresztüli átlagos D2-vitamin (a D3-vitamin alapanyaga) bevitele Magyarországon 88 NE (nemzetközi egység). A felnőttek esetében a korábbi napi ajánlott D-vitamin mennyiség 400-800 NE volt, amely 1500-2000 NE-re nőtt, a gyermekek számára 400 NE, tizenéves korban pedig a napi 1000 NE vitaminra is szükség lehet, hogy megelőzzék a D-vitamin-hiányt.
A biztonságosan bevihető napi mennyiség felső határa:
  • Csecsemőknél: 1000 NE
  • Gyermekeknél 1-6 éves korig: 2000 NE
  • 6-18 éves korig: 4000 NE
  • Felnőtteknél: 4000 NE
  • Elhízott felnőtteknél: 4000 NE
  • Terheseknél: 4000 NE
"A magyar orvostársadalom közelmúltbeli összefogásának eredményeképpen a felnőtteknek szóló jelenlegi szakmai ajánlás 1500-2000 nemzetközi egység bevitele. Időseknek, túlsúlyosaknak ennek akár a duplája is javasolt. A téli betegségek, járványok jelentkezése előtt feltétlen érdemes a szervezet immunrendszerét "felturbózni". A D-vitamin rendszeres szedése elengedhetetlen feltétele az egészségtudatos életnek mind a felnőttek, mind a gyerekek esetében. (A gyerekek D-vitamin szükségletéről itt olvashatsz.) Babavárókként, valamint kisgyermekes szülőkként pedig egyaránt tartozunk ezzel önmagunknak és a gyermekeinknek" - tette hozzá Prof. Dr. Ősapay.
Kapcsolódó írásaink:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Kapcsolódó fórum témák