Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Így készítsd fel a tested a terhességre

Szerző: Jaksa Petra

2016. november 22. | Frissítve: 2018. április 30.

Forrás: babaszoba.hu

A családalapítást fontolgatva biztos, hogy te is a legjobb kezdő lökést szeretnéd megadni a születendő gyermekednek. Ez pedig egyértelműen az, ha a lehető legegészségesebb vagy, mikor teherbe esel.Íme 5 tipp, hogy felkészítsd a szervezeted a kismamaságra!

Így készítsd fel a tested a terhességre

1. Menj el a háziorvosodhoz!

Mindenképp jó ötlet ellátogatnod a háziorvoshoz még mielőtt belefognátok a babaprojekbe. Különösen, ha régebb óta tartó egészségügyi gondjaid vannak pl. asztma, magas vérnyomás vagy diabétesz.
Ilyenkor érdemes azt is ellenőrizni, hogy minden szükséges oltást megkaptál-e, ugyanis egyes betegségek növelik a vetélés és a születési rendellenességek esélyét. Ilyen pl. a bárányhimlő, a rubeola (rózsahimlő) vagy a Hepatitis B fertőzés.
Ha a szexuális úton terjedő betegségek miatt aggódsz, ezeket is érdemes kivizsgáltatni teherbe esés előtt. Megbeszélheted a dokiddal a fogamzásgátló abbahagyását is (egyéb esetekben pl. a hüvelygyűrű eltávolítását stb.), illetve azt, hogy mennyit várjatok, hogy a hormonok teljesen kiürüljenek a szervezetedből.

2. Szedj terhesvitamint!

Az egészséges táplálkozás mellett ilyenkor speciális táplálékkiegészítő szedésére is szükség van. A választott folsavat tartalmazó készítményt a fogamzásgátló abbahagyásakor tanácsos elkezdeni, és a terhesség 12. hetéig érdemes folytatni a szedését. Napi 400 mikrogramm folsav az ajánlott mennyiség, ám ha cukorbeteg vagy lisztérzékeny vagy, esetleg korábban született gyermeked nyitott gerinccel, akkor magasabb dózisra is szükséged lehet.
Fontos, hogy mielőtt teherbe esnél, a szervezeted folsav szintje megfelelő legyen, a terhesség első néhány hetében fejlődik ki ugyanis a baba agya és idegrendszere. Az alacsony folsavszint idegcső elzáródási rendellenességekhez vezethet, ami pedig egyenes út a nyitott gerinc kialakulása felé.
Amint megtudod, hogy babát vársz, szintén ajánlott a D-vitamin szedése, melyet a szoptatás alatt is végig folytathatsz. Emellett a megfelelő kalcium- és vasbevitelre is különös figyelmet kell fordítani.
Ha szeretnél multivitamint szedni, válaszd kifejezetten az erre az időszakra összeállított terhesvitaminokat! Az általános multivitaminok túl sok A-vitamint tartalmazhatnak, ami magzatkárosító hatású lehet!

3. Kerülj formába!

Túlzottan sovány vagy inkább túlsúlyos vagy? Sajnos egyik sem kedvez a termékenységnek, illetve mindkettő növeli az esélyét a terhesség alatti komplikációk kialakulásának.
Ha a BMI indexed 30 vagy több, igyekezz megszabadulni némi súlyfeleslegtől még babavárás előtt. Válassz olyan mozgásformát, amit hosszú távon is élvezettel csinálsz, így a lehető legfittebb leszel, mikor megfogan a pici, ráadásul a szülést, mint fizikai kihívást is könnyebben veszed majd, ha eljön az idő.
Amennyiben a BMI indexed 18.5 vagy kevesebb, nagy valószínűséggel a menstruációs ciklusod is kiszámíthatatlan. Ha pedig elmaradoznak a pirosbetűs napok, az azt jelenti, hogy valószínűleg nem is ovulálsz minden ciklusban, így pedig nagyon nehéz lesz teherbe esned. Az egészséges BMI valahol 19 és 25 között van - ezt próbáld meg megcélozni.

4. Pihenj és relaxálj!

Ha már egy ideje próbálkoztok a pároddal, teljesen normális, ha picit rágörcsölsz a dologra. Tudjuk, hogy könnyű mondani, hogy ne tedd, az azonban tény, hogy a stressz és a kialvatlanság terméketlenséget okoz. Ezért fontos, hogy pihenj amennyit csak tudsz!
Habár a stressz maga nem okoz terméketlenséget, olyan viselkedési formákkal kapcsolható össze, amik viszont kihatással lehetnek a teherbeesés sikertelenségére: ilyen például az össze-vissza evés, hízás (vagy fogyás) és az álmatlanság.
Amennyiben a stressz kihatással van az evési vagy alvási szokásaidra, próbáld meg átbeszélni a félelmeidet/idegességed okait egy jó baráttal. A relaxációs zene hallgatása vagy a meditáció szintén nagyon sokat segíthetnek.

5. Reformáld meg az életmódodat!

Az alkohol és a cigi terhesség alatt károsan hathat a magzat fejlődésére, ez köztudott. De vajon arról hallottál, hogy ezek a termékenységre is negatív hatással lehetnek?
A Johns Hopkins School of Medicine kutatói 124 nő termékenységi mutatóját vizsgálták. Azoknak a hölgyeknek, akik heti egyszer alkoholt fogyasztottak, ez a mutató 11% volt, míg azoknak, akik egyáltalán nem ittak, 18%. A dohányzók körében ez az arány 6%, szemben a nem dohányzók 17%-os termékenységi rátájával.
A legjobb, amit tehetsz, hogy már a tervezés időszakában abbahagyod a cigizést és az alkoholfogyasztást, hiszen ezek növelik a vetélés, a születési rendellenességek és az alacsony születési súly kialakulásának esélyét. Ráadásul, babavárás alatt sokkal könnyebb lesz egy már elkezdett egészséges életmód mellett kitartanod.
Kapcsolódó cikkeink terhességre készülődés témában:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések