Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Az étvágy csökkenése a terhesség alatt

Szerző: Babaszoba.hu

2021. május 27.

Forrás: babaszoba.hu

Ha terhesség alatt étvágytalansággal küzdesz, ne aggódj; ez egy gyakori terhességi tünet. Bemutatjuk, hogy mi okozza, és mit tehetsz azért, hogy hozzájuss a szükséges tápanyagokhoz.

Az étvágy csökkenése a terhesség alatt (fotó: Getty Images)
Ha úgy élt a fejedben, hogy a terhesség egyenlő a kívánóssággal, a savanyúságtól, a pizzán át a fagyi evéssel, akkor valószínűleg meglepetésként érhet, ha veled teljesen más történik ebben az időszakban. Gyakori ennek éppen az ellenkezője, a reggeli rosszullétek és az étvágytalanság a terhesség természetes velejárója lehet. Az étvágytalanság az egész terhességet végig kísérheti, de az is lehet, hogy csak az egyik trimeszterben tapasztalod meg.

Étvágytalanság a terhesség első trimeszterében

Az első trimeszterben tapasztalható étvágytalanság a reggeli (sokak által egész napos) rosszullétekkel, a hányással, hányingerrel hozható összefüggésbe. Gyakori, hogy csak egy-négy kilót hízik a kismama, ahogy az is, nem hízik semennyit, sőt, néha még fogy is. Ez nem baj, a magzat hozzájut a szükséges forrásokhoz, főleg akkor, ha szedsz terhesvitamint. Az első trimeszter után a heti kb. 450 g hízás tekinthető jónak.
Mi okozza az étvágytalanságot az első trimeszterben? Ahogy már írtuk, az első trimeszterben tapasztalható étvágytalanság hátterében a reggeli rosszullét, a hányinger és a hányás áll. A kismamák 75 százalékát érinti, hogy megtapasztalja a terhesség ne túl kellemes tünetét.
Hogy mi áll a reggeli rosszullét hátterében, arra több elgondolás is létezik. Az egyik szerint ez lehet a szervezet ösztönös reakciója arra, hogy megvédje a magzatot a potenciálisan káros ételektől.
A terhességi hormonok (beleértve az ösztrogént és a hCG-t is) felelősek azért, hogy sírva fakadsz egy autós reklámon, ahogy azért is, hogy hányingert, szagérzékenységet tapasztalsz, miközben étvágyad is csökken. Még az is előfordulhat, hogy fémes ízt érzel a szádban.
Íme néhány tipp, hogyan segíts ezt az időszakot.
  • Igyál! Az, hogy elegendő folyadékot fogyassz, fontosabb, mint az, hogy egy bizonyos kalóriabevitelre törekedj. Bár ez tényleg tőled és az életmódodtól függ, próbálj meg naponta körülbelül nyolc-tíz pohár folyadékot bevinni mindenféle forrásból, beleértve a zöldségeket és a gyümölcsöket is (csak az utóbbiaknál figyelj oda a cukorbevitelre). A citromos vagy gyömbéres meleg víz, a gyömbérsör vagy a gyömbértea jó helyettesítője lehet a sima víznek, ha émelyegsz. Mielőtt azonban bármilyen gyógyteát vagy egyéb italt kortyolgatnál, mindig egyeztess orvosoddal, mert vannak tiltólistások is a terhesség alatt.
  • Sokszor keveset. Napi hat kisebb étkezést iktass be (a szervezeted valószínűleg kétóránként éhségjelzéseket fog adni), amelyek kielégítik a kis étvágyadat - ahelyett, hogy nagyobb adag ételeket erőltetnél magadba.
  • Kerüld a nehéz ételeket. Azokban a pillanatokban, amikor az étvágyad rövid időre megjön, fogyassz annyi fehérjét és szénhidrátot, amennyit csak tudsz, ez stabilan tartja a vércukorszintedet, és kicsit tovább leszel jóllakott. Az olyan gyümölcsök, mint a banán, szintén könnyebben emészthetők; adj hozzá egy kanál joghurtot, hogy plusz kalciumhoz és fehérjéhez juss hozzá. A teljes kiőrlésű vagy sima kekszek szinte mindig a barátaid.
  • Kerüld az erős illatú ételeket. Ez magában foglalja a fűszeres és zsíros ételeket - ami azt jelentheti, hogy felejtsd el gyorséttermi ételeket, mint a hamburger, a sült krumpli és a csirkefalatkák. Ehelyett válassz inkább salátát grillezett csirkével vagy lazaccal.
  • Figyelj az ételek hőmérsékletére. Sok kismama inkább hűvösen szereti az ételeket és italokat, amikor terhes, míg mások forrón szeretik. Ha valamelyik kategóriába tartozol, igazítsd ehhez az étrendedet.
  • Szedj vitaminokat. A terhesvitamin szedése legyen olyan rutinszerű, mint a fogmosás. Ideális esetben legalább egy hónappal a fogantatás előtt, de legalábbis a fogantatás időpontjában kezd el szedni, hogy segítsen pótolni az átmeneti táplálkozási hiányosságokat.

Étvágytalanság a terhesség második trimeszterében

Sokaknak ez a terhesség legkönnyebb, legjobb része, mondhatni az aranykora. Már látszik, hogy babát vársz, ragyogsz, de még nincs görögdinnye méretű pocakod.
Sok kismamánál ilyenkor visszatér az étvágy is, eltűnnek a reggeli rosszullétek, az émelygés, a hányinger, a hányás. Sőt, a kívánósság is megjelenik. De az is jellemző, főleg a második trimeszter végén, hogy teltségérzet, légszomj alakul ki.
Ha még mindig étvágytalan vagy, folytassa az első trimeszterben alkalmazott rituálékat:
  • Igyál sok vizet.
  • Egyél többször kis adagokat.
  • Állj fel evés közben.
  • Kerüld az erős illatú, zsíros és fűszeres ételeket.
  • Szedje naponta a terhesvitamint.

Ha az étvágyad is visszatér, figyelj az alábbiakra napi szinten:
- Kalcium: 1200 mg naponta
- Fehérje: 75 g naponta
- Folsav: 400-600 mcg (ha magas rosttartalmú ételeket választ, mint a hüvelyesek és a zöld leveles zöldségek, ez segíthet a terhességi székrekedésben is).
- Omega 3: napi 200-300 mg. Jót tesz a magzati agyfejlődésnek.

Étvágytalanság a terhesség harmadik trimeszterében

A terhesség utolsó hónapjaiban a hányinger valószínűleg már megszűnt - és helyét a növekvő pocakkal járó kellemetlenségek veszik át. Lehet, hogy az étvágyad teljesen visszatért, de gyakran már néhány falat után teltségérzetet és légszomjat érzel (ami a második trimeszter vége felé kezdődhetett).
Ez azért van, mert a növekvő méhed kevés helyet hagy a többi szervednek, beleértve a gyomrodat is. Ehhez jön még a terhesség okozta gyomorégés, valamint a hormonok által okozott székrekedés.
  • Gondolkodj kicsiben! Csakúgy, mint az első 12 hétben, törekedj a nap folyamán a kis étkezésekre, hogy jóllakott maradj, és elegendő alapvető tápanyaghoz juss. Nem fogsz tudni sokkal többet enni, mivel a gyomrod gyorsan telítődik. És különösen most, hogy elmúlt a hányingered, legyen gondod arra, hogy az étkezéseid ne csak üres kalóriákból álljanak.
  • Egyél rostosat. Ha továbbra is sok rostban gazdag ételt fogyasztasz (gondolj a leveles zöldekre, a teljes kiőrlésű kenyérre, az avokádóra, a spárgára és a napraforgómagra), az enyhíti a székrekedést.
  • Próbálj meg állni, amikor eszel. Kényelmesebb lehet állva enni, mint ülve, mert így kisebb nyomás nehezedik az amúgy is növekvő pocakra.
  • Igyál sok folyadékot, ahogy az első trimeszterben is tetted.
  • Szedd továbbra is a terhesvitaminokat. Ez még mindig nagyon fontos, és segít bejutni a vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz, amelyekre neked és a babának akkor is szüksége van, amikor nem tudsz annyit enni.
(Cikk forrása: whattoexpect.com)


Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Kapcsolódó fórum témák