Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Stressz és termékenység: ez az összefüggés

Szerző: Babaszoba.hu

2019. április 14.

Forrás: babaszoba.hu

A babára vágyó nők, különösen ha nem sikerül azonnal teherbe esniük, hajlamosak saját magukat hibáztatni, amiért elmarad a fogantatás. De mi az igazság a stressz és a termékenység összefüggéséről? Tényleg jó tanács, hogy "ne görcsölj rá"?

Aki nehezebben esik teherbe, esetleg orvosi segítségre is szüksége van ehhez, hajlamos lehet saját magát is hibáztatni emiatt, például ehhez hasonló mondatokkal:
  • "azért nem sikerül, mert túlságosan is akarom"
  • "ez a büntetésem, mert túl sokat dolgoztam"
  • "túlságosan aggódtam a pénz miatt, és emiatt kimerítettem a szervezetemet"
  • "azért van az egész, mert nem tudok lazítani"
  • "bűntudatom van a 15 évvel ezelőtti abortusz miatt, és a petefészkem egyszerűen lekapcsolt"
Lehet, hogy a bűnbakkeresés (még úgy is, hogy saját magát tartja hibásnak valaki) természetes próbálkozás arra, hogy visszanyerje az élete feletti irányítást: "ha én tettem saját magamat meddővé, akkor vissza is tudom ezt csinálni". Ez azonban nemcsak áldozathibáztatás, de nem is igaz.
Hogyan hat a stressz a termékenységre?
Kutatások szerint a teherbeesési nehézségek egyértelműen stresszt okoznak, azonban nem lehet azt kijelenteni, hogy ez fordítva is így van, vagyis a stressz a felelős a meddőségért. Természetesen, a fizikai és érzelmi stressz hatással lehet a hormonális rendszerre vagy a mensturációs ciklusra, ám a szervezetünk ezt igyekszik ki is javítani. Ugyanakkor egy stresszes esemény miatt "bekövetkező" termékenységi problémák valószínűleg már korábban kezdődtek, csak éppen nem voltunk ezekkel tisztában. Gondoljunk csak bele: még a legstresszesebb, legszörnyűbb körülmények között, esetleg az átélt borzasztó élmények után is képesek a nők teherbe esni, ha nincs ennek fiziológiai akadálya. Ha az emberi szaporító szervrendszer valóban annyira érzékeny lenne, mint azt a "ne görcsölj rá"-szintű tanácsok hallatán feltételezzük, az emberiség már rég kihalt volna.
Szintén nem árt figyelembe venni, hogy bár a stressz önmagában nincs hatással a termékenységre, vagy akár a petesejtek minőségére, elvezethet olyan rossz szokásokhoz, amelyeknek viszont egyértelműen hatása van ezekre. A stresszes helyzetek elől sokan az alkoholhoz, kábítószerekhez vagy gyógyszerekhez, dohányzáshoz, esetleg egészségtelen ételekhez menekülnek, kevésbé lesz kiegyensúlyozott a párkapcsolatuk, így ritkábban bújnak össze a párjukkal, de akár az is előfordulhat, hogy abbahagyják azoknak a gyógyszereknek a szedését, amelyek szükségesek lehetnek a termékenység helyreállításához.
Néhány jó tanács, ha valaki szeretné csökkenteni a stresszt és ezzel megkönnyíteni a fogantatást. Különösen fontosak lehetnek ezek azoknak, akik termékenységi kezelésen mennek át.
  • Fogadjuk el, hogy nincs befolyásunk a múltra és a jövőt is csak részben tudjuk mi alakítani. Próbáljunk meg a pillanatban élni, és mindig csak azokkal a problémákkal foglalkozni, ami éppen előttünk van.
  • Tisztázzuk a partnerünkkel, családtagjainkkal, hogy nem mi vagyunk a felelősek a kialakult helyzetért. Kérjük meg a partnerünket, hogy jöjjön el velünk az orvosi vizsgálatokra, hogy ő is tisztában legyen az egészségügyi tényekkel.
  • Bár jó ötletnek tűnhet, hogy kilépjünk a munkahelyünkről, ha termékenységi kezelésen veszünk részt, csak akkor tegyük ezt meg, ha egyébként is szerettük volna otthagyni az állásunkat, és anélkül is elég biztosnak érezzük az anyagi helyzetünket. A munkanélküliséggel járó változások gyakran egyáltalán nem hoznak "megnyugvást", inkább csak újabb stresszforrásnak tekinthetőek. Ráadásul, a jól megszokott rutin csökkenti a stresszt, a munka pedig elterelheti a figyelmünket.
  • A játék és a nevetés a legjobb természetes stresszoldók! Fejtsünk keresztrejtvényt, társasjátékozzunk, nézzünk meg egy vicces filmet - egy kutatás szerint ha naponta húsz percet nevetéssel és szórakozással töltünk, akár 50 százalékkal csökkenthetjük a stresszel kapcsolatos tüneteket. Hasonlóan jó hatással lehet az egészségünkre a sportolás is.
  • Ne feledjük: a saját magunkkal való barátság a legszorosabb és legfontosabb! Ahelyett, hogy folyamatosan ostoroznánk és büntetnénk magunkat, legyünk pont olyan megértőek, tisztelettudóak és támogatóak, mint amilyenek egy jó barátunkkal lennénk!
(via)
Ezt is érdemes elolvasni:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék