Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

A sorozatos vetélés oka a rossz sperma is lehet

2019. január 7.

Forrás: MTI

Sok esetben a férfi spermájának nagyobb mértékű DNS-károsodása okozhatja a nőknél a többszörös vetélést - derítették ki brit kutatók egy kisebb tanulmányban.

Az Imperial College London tudósai 50 olyan férfi spermájának minőségét vizsgálták meg, akiknek partnere három vagy több vetélésen esett át egymás után. A Clinical Chemistry tudományos folyóiratban közzétett tanulmányukban felfedték, hogy a vizsgálatba bevontak spermájában nagyobb volumenű DNS-károsodást észleltek azokhoz a férfiakhoz képest, akiknek partnere nem szenvedett vetélést.
A kutatócsoport reméli, hogy felfedezésük új utakat nyithat a vetélés kockázatának csökkentésében - olvasható a Medicalxpress orvostudományi hírportálon. Nagy-Britanniában minden 50 párból egyet érint a többszörös vetélés, amely a magzat három vagy több esetben való elvesztését jelenti a terhesség 20. hete előtt.
Eddig a szakemberek úgy vélték, hogy a többszörös vetélés az anya egészségével - immunproblémákkal, gyulladásokkal - áll kapcsolatban. Az orvosok most kezdik megérteni, hogy a sperma minősége is szerepet játszik ebben. "Hagyományosan az orvosok a nőkre összpontosították figyelmüket, amikor a többszörös vetélés okait kutatták. A férfiak egészségét, spermájuk egészségét nem vizsgálta senki" - idézte Channa Jayasenát, az Imperial orvostudományi tanszékének kutatóját, a tanulmány vezető szerzőjét a hírportál.
"Ez a kutatás növelte azon bizonyítékok tárházát, amelyek azt jelzik, hogy a sperma állapota meghatározza a várandósság egészségét. Korábbi kutatások kimutatták, hogy a sperma fontos szerepet játszik a placenta kialakulásában, amely a magzat oxigén- és tápanyag-ellátásában létfontosságú" - tette hozzá.
A sorozatos vetélés oka a rossz sperma is lehet
Az 50 férfi spermavizsgálatának eredményeit összevetették 60 önkéntes férfi spermájának minőségével, akiknek partnere nem esett át vetélésen. A többszörös vetélést szenvedett nők partnereinek spermájában a DNS-károsodás kétszerese volt a kontrollcsoporténak. A kutatók szerint a DNS-károsodást az úgynevezett oxidatív stressz okozhatja. Az oxidatív stressz a szervezet sejtjeiben a szabad gyökök hatására bekövetkező rossz irányú változást, károsodást jelenti. Az ondóban lévő sejtek molekulákat hoznak létre a sperma baktériumoktól és gyulladásoktól való védelmére. Ha a molekulák túlságosan nagy koncentrációban vannak jelen, az jelentős károsodást okozhat a spermában található sejteknek. A tanulmány eredménye felfedte, hogy a többszörös vetélést szenvedett nők partnereinek spermáiban négyszeresre növekedett a oxidatív stressz szintje a kontrollcsoporthoz képest.
A kutatócsoport most az vizsgálja, mi válthatja ki ezt. "Bár a tanulmányba bevont férfiak egyike sem szenvedett fertőzéstől, mint például a chlamydia - amelyről köztudott, hogy hatással van a sperma egészségégre -, lehetséges, hogy korábbi fertőzésből visszamaradt más baktérium időzött a dülmirigyben, amely az ondót termeli. Ez okozhat állandó magas szintű oxidatív stresszt" - magyarázta Jayasena.
Hozzátette, egyre több bizonyíték van arra, hogy az elhízás rontja a sperma egészségét, mivel a testzsír magas szintje növelheti az oxidatív stresszt. Ezért a kutatócsoport megvizsgálta az 50 férfi metabolikus egészségét, mérte súlyát, koleszterinszintjét. A vizsgált 50 férfi kicsit idősebb volt ugyan a kontrollcsoportnál - átlag 37 éves szemben az utóbbi 30 évével, és kissé túlsúlyosabb. Most vizsgálják azt, hogy ezek a tényezők szerepet játszhatnak-e az oxidatív stressz szintjében.