Kisgyerek

Tippek a testrészek tanulásához

Hogyan segíthetünk a kisgyermeknek megtanulni a testrészeket? A következő játékos tippekkel gyakorolhatjuk a testrészek elnevezését.
2021. Augusztus 19.
Tippek a testrészek tanulásához (Fotó: Getty Images)

A szülők sokszor már a kisbabájuknak is ösztönösen tanítgatják a testrészeket: például olyan játékkal, amikor megkérdezik a picit, hogy hol van az orra, a füle, stb., majd a baba kezével rámutatnak arcának ezekre a részeire; vagy akár azzal is, hogy fürdetés, öltöztetés közben is sorolják, hogy éppen az arcot vagy a karokat mossák, vagy átbújtatják a lábait a nadrágon.

Kisgyermekkorban azonban már valóban megtanulja a testrészeit, és maga mutat rá az orrára, a füleire, stb., amikor a szülő megkérdezi tőle, melyik hol található. Ha például az arca egyes részeire mutat, akkor nevezzük meg mindig az adott testrészeket, és magyarázzuk el, melyik mire való: például “A szemeid segítenek látni”, vagy “A füleid a hallásban segítenek”. Ez is segíti a testrészek közötti különbségek megértését.

Hamarosan az ismétléseknek köszönhetően a gyermek testtudata és szókincse is egyre nagyobb lesz, és nemsokára már maga is tudni fogja azokat az elnevezéseket, mint a térd, a homlok, vagy az ujjak, ahelyett, hogy csak rámutatással azonosítaná ezeket a testrészeket.

Néhány egyszerű játék is segítheti a tanulást – ilyenek a következők is.

  • A gyerekek sokat tanulnak a kézzel fogható példákból: a különböző érzékszervek tanulásakor segíthetünk összekötni az adott testrészt a feladattal, amit ellát. Például takarjuk el a gyermek szemét, és mondjuk: “csukott szem”, majd vegyük el a kezünket, és mondjuk: “nyitott szem” ez segíti, hogy jobban össze tudja kapcsolni a szemeket a látással.
  • Az ismert vagy akár a magunk által költött énekek vagy mondókák a dallamosságnak, a ritmusnak, az ismétlésnek köszönhetően segítik a testrészek elnevezésének tanulásában a gyermeket.
  • A gyerekek a vizuális érzékeléssel is számos új dolgot tanulhatnak. A testrészek tanulásakor rajzoljuk körbe a gyermek talpát, tenyerét egy papírlapra, és nevezzük meg az egyes részeket, például a hüvelyk- vagy mutatóujjat, a lábujjakat, a sarkat, stb. Rajzolhatunk egy arc körvonalat is, amire azután rajzoljuk fel az egyes részeit, hogy megneveztük ezeket.
  • Mutassunk a gyermekünk testrészeire, miközben a tükör előtt állunk, és mondjuk hangosan a neveiket, illetve kérjük meg a gyermeket, hogy mutasson rá az egyes testrészeire, vagy éppen a miénkre (“Hol van a szád?”, “Hol van a kezem?”, “Melyik a te orrod?”).”Az esti mese alkalmával  is gyakorolhatjuk a testrészek felismerését, a kedvenc karakterek illusztrációin, illetve a kedvenc plüssjátékokon. Ha ehhez hasonló változatos módszereket vetünk be, úgy szórakoztatóbb lesz a tanulás.
  • Ha már egy kicsit nagyobb a gyermek, játszhatunk vele kvízjátékot is: kérdezzük meg tőle, melyik testrész segít a futásban, melyik a szaglásban, stb. Ha segítségre van szüksége, mutassunk rá az adott testrészre, és hagyjuk, hogy ő nevezze meg.
  • A különböző mozgásos játékok is segíthetnek megtanulni a testrészek neveit. Ilyen lehet az “Adj király katonát” típusú feladatadásos játék, olyan feladatokkal, mint az “integess az ujjaiddal”, “csapd össze a tenyereid”, “emeled magasra a karjaid”, stb.

Forrás: whattoexpect.comparenting.firstcry.com