Kisgyerek

Öt kérdés, amellyel segíthetjük a gyermek EQ-jának fejlődését

Hogyan segíthetjük gyermekünk érzelmi intelligenciájának fejlődését? Íme, öt kérdés, amit érdemes feltenni ennek érdekében.
2020. Július 20.
Öt kérdés, amellyel segíthetjük a gyermek EQ-jának fejlődését (Fotó: Getty Images)

Fel tudja ismerni a gyermekem az érzéseit?

Az érzelmi intelligencia nagyon fontos. – Számos olyan fontos készség alapja, melyeket gyermekkorban alapozunk meg, és egész felnőtt korunkban velünk maradnak, mint az empátia, a stressz és a frusztráció kezelésének képessége, és az, hogy képesek legyünk szoros kapcsolatot kialakítani másokkal – mondta el Steven Meyers az illinoisi Roosevelt Egyetem professzora a HuffPost-nak. Az érzelmi intelligencia alapja az érzelmek felismerésének megtanulása – ez pedig gyakorlást igényel, amit érdemes már fiatal korban elkezdeni. Ezért tegyük fel a kérdést, hogy vajon gyermekünk mennyire tudja felismerni az érzéseit, amint azok felmerülnek benne, és hogyan segíthetjük abban, hogy ez jobban menjen neki?

Amikor például duzzog, mondhatjuk neki, hogy úgy tűnik, éppen csalódott/ideges. De hasznosak lehetnek például olyan otthon készült táblák, amelyeken jelölni lehet a hangulatot.

Meyers szerint a legjobb módszer, ha beszélgetünk a gyermekünkkel az érzésekről, érzelmekről. – A szülőknek azt szoktam mondani, hogy képzeljenek el zsírkréta készleteket: a legtöbb gyermeknek van egy kezdőcsomagja az érzelmek címkézéséhez – ideges, szomorú, örömteli -, és a cél az, hogy minél nagyobb készletük legyen. A nagyobb készletek több árnyalatát tartalmazzák a különböző érzelmeknek, mint például a különbség az aggódás és a pánik között, vagy a szomorúság és a bűntudat között – magyarázta.

Fel tudja ismerni mások érzéseit?

Az érzelmi intelligencia nem csak arról szól, hogy megértsük, mi zajlik bennünk, hanem arról is, hogy más emberek érzéseire is rá tudjunk hangolódni. Próbáljuk megfigyelni, hogy megy ez a gyermekünknek. Meyers szerint egy egyszerű stratégia, hogy kérdezzük meg, mit gondol, mit éreznek az egyes karakterek a kedvenc könyvében.

– Ezek a képességek idővel fejlődnek, ezért mások az elvárások egy 4 vagy egy 9 éves gyermek esetén. Az érzelmi intelligencia a biológiai érés és a gyermek tapasztalatainak eredményeként alakul ki, ahogy a gyermek kognitív képességei erősödnek, és egyre jobban meg tudja érteni az elvont fogalmakat is – magyarázta Meyers.

Hasonló a kortársaihoz?

A gyermeket a kortársaihoz hasonlítani nem feltétlenül jó módszer, hiszen a gyerekek a saját tempójukban, a saját módjukon fejlődnek. Azonban ha a gyermek érzelmi intelligenciáját szeretnénk jobban megismerni, érdemes lehet megfigyelni, hogy viselkedik a kortársaihoz képest. Megeshet, hogy azt vesszük észre, hogy küzd az indulatai kezelésével a játszótéren, amikor valamitől feszült lesz, de akár meglepődhetünk, hogy kisgyermekünk milyen empátiával vigasztalja barátját, aki elesett és megütötte magát. – Ez egy igencsak alapvető módszer, de adhat egy általános képet arról, hogy a gyermek mennyire tud beszélni az érzéseiről, vagy felismerni másokéit – mondta Meyer.

Van az eszköztárában olyasmi, amivel a súlyosabb érzelmeket kezelheti?

Az érzelmi intelligencia fejlesztése nem az érzelmek figyelmen kívül hagyásáról szól, hanem arról, hogy megtanulja felismerni ezeket a gyermek, átérezni, és szükség szerint feldolgozni. Ezért kérdezzük meg magunktól, gyermekünk tudja-e kezelni a súlyosabb, nehezebb érzéseket, ha azok felmerülnek, és hogyan tudja ezt megtenni? Az életkorát továbbra is szem előtt kell tartani, hiszen ez 2 éves nem fog megnyugodni néhány mély levegővételtől. Helyette, amit tapasztalni szeretnénk, az egyfajta folyamat, ahogy a gyermek idővel megpróbál megbékélni a haraggal, szomorúsággal, frusztrációval, stb., és eközben nem sért meg másokat, vagy nem hagyja figyelmen kívül a helyzetet.

Hogy mutassak példát?

Patty Treend, az iskoláskorú gyermekeknek érzelmi intelligencia oktatási segédanyagot készítő LearnEQ alapítója, ügyvezetője szerint fontos, hogy szülőként időt szánjunk az érzelmi intelligencia megértésére. Szánjunk időt arra, hogy beszéljünk vele arról, mit érzünk, figyeljük meg közösen mások érzéseit, és beszéljük meg, miként lehet reagálni az egyes helyzetekben. Ezen kívül tanítsuk meg neki, hogy lehet egészséges módon megküzdeni a nehéz érzésekkel.

A HuffPost hozzáteszi, hogy ezek a kérdések csupán informális útmutatók, amelyek segítenek elgondolkodni erről a dologról, nem kőbe vésett, és semmi esetre sem diagnosztikai módszer. Az EQ ugyanis nem klinikai fogalom, és nem olyan konkrét fogalmakat takar, melyek bármilyen szabványos formában mérhetők. Ha a szülő aggódik, hogy gyermeke küzd az érzelmi szabályozással, vagy akár valamilyen pszichés problémája lehet, akkor érdemes szakemberhez fordulni.

Forrás: huffpost.com