Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Meddig tud figyelni a gyerek?A figyelem fejlődése

Címkék:

figyelem

Szerző: B.G.- babaszoba.hu

2017. november 23. | Frissítve: 2020. július 7.

Forrás: babaszoba.hu

A gyerekek figyelme fokozatosan irányíthatóvá válik. A figyelem leginkább akkor válik égető kérdéssé, amikor iskolába készül a gyerek, hiszen alapfeltétele a tanulásnak, hogy olyan dolgokra is képes legyen figyelni, ami kevésbé köti le.

Meddig tud figyelni a gyerek?

A figyelem nem más, mint a tudat szelektáló képessége, egyszerre kétirányú: tudjuk, hogy mire kell figyelnünk, de ezzel egyidőben azt is, hogy mire nem. Olyan képességről beszélünk, amikor bizonyos részleteket kiemelünk az információból, másokat pedig figyelmen kívül hagyunk. Minél kisebb gyerekről beszélünk, annál inkább jellemző, hogy csak arra képes figyelni, amibe érzelmileg is bevonódik. Minél nagyobb a gyerek, annál inkább az az elvárás, hogy képes legyen olyan területekre is figyelni, amelyekben nem motivált. Legalábbis az iskolának ez az alapvető elvárása.
A figyelem fejlődésének jól elkülöníthető fázisai vannak.
Csecsemőkorban a reflexműködések a jellemzőek, de az anya érzelmi odafordulása a csecsemő felé már korán, a baba 1-2 hónapos korában reakciót vált, felélénkül a csecsemő.
Az óvodásokra az önkéntelen figyelem a jellemző. Ahhoz, hogy hosszabb ideig figyelni tudjon többszöri motivációra van szükség. Arra képes figyelni, amibe érzelmileg bevonódik, amiben jelen van az aktivitás lehetősége. A szándékos figyelem még kifárasztja.
Az óvodás figyelmére jellemző, hogy vándorol, ahogy az is, hogy még gyenge a figyelemmegosztó képessége. Hogy mennyi ideig képes figyelni, az az életkorral változik: 3-4 évesen 5-10 perc, 5-6 éves korban 15-20 percig. Iskola felső tagozatában 25 perc az átlagos figyelem ideje. Az óvodás figyelme fokozatosan irányíthatóvá válik. Ezek az időintervallumok olyan feladatokra vonatkoznak, ahol akaratlagos figyelemmel kell dolgozni, azaz nem motiváltságból, hanem azért meg kell csinálnia valamit.
Természetesen ezek az időintervallumok nem sokat jelentenek abban a tekintetben, ha azt vizsgáljuk, hogy milyen hatékonysággal végzi el a gyerek a feladatot.
A figyelem zavarára utal, ha a gyermek kapkod, feladatait állandó kudarc kíséri, ha dekoncentrált, nem képes összpontosítani vagy ha a belső érzelmi konfliktusai elvonják a figyelmét a külvilágtól, azaz, ha befelé figyel.

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Kapcsolódó fórum témák

Legkeresettebb címkék