Kisgyerek

Így tanulnak meg osztozkodni a gyerekek

Miért fontos, hogy a gyerekek megtanuljanak osztozkodni, és hogyan lehet segíteni nekik ebben?
2021. Január 11.
Így tanulnak meg osztozkodni a gyerekek (Fotó: Getty Images)

Miért nehéz megtanulni osztozni?

A kisgyerekek egyrészt még nem fejlesztették ki azt a képességet, hogy más helyébe képzeljék magukat – írja a Zerotothree.org. Ez nem azért van így, mert irigyek lennének, csupán ebben a korban a gyerekek a saját érzéseikre és gondolataikra összpontosítanak, és olyasmiket gondolnak, mint: “Szeretnék azokkal a kisautókkal játszani, most.

A gyerekeknek tudniuk kell osztozkodni ahhoz, hogy együtt, felváltva tudjanak játszani a játékokkal. Az osztozkodás fejleszti a kompromisszumképességet, az igazságérzetet, és megismerheti, milyen adni és kapni. Az osztozkodás kulcsfontosságú része a másokkal való együttműködésnek, ami egyre fontosabbá válik, amikor a gyermek más gyerekekkel kezd játszani, bölcsődébe, óvodába megy – írja a Raisingchildren.net.au.

Osztozás a különböző életkorokban

Kisgyerekek

A kétéves gyerekek valószínűleg még nem értik a megosztás, osztozkodás fogalmát. Például ha egy másik gyermeknél van valamit, amit a kisgyerek szeretne, lehetséges, hogy nem érti, miért kell az adott dologra várnia.

Az osztozkodáshoz a gyerekeknek képesnek kell lenniük az érzelmeik kezelésére, és a gyerekek csak most kezdik megtanulni, ezt hogyan tegyék. Így a gyermek megpróbálhatja elvenni a játékot a másik gyerektől, vagy dührohama lehet, ha nem kapja meg.

Ebben az életkorban tehát nem érdemes arra számítani, hogy a gyerekek tudnak osztozkodni. Nem segít abban, hogy megtanuljanak osztozkodni ha következményekkel jár, ha ezt nem teszik meg, ehelyett szülőként inkább segíteni kell nekik abban, hogy tudják, mikor kell valamit megosztani, és bátorítani őket erre.

Óvódások

Hároméves korára sok gyermek kezdi megérteni, mit jelent felváltva játszani valamivel, és osztozkodni. Például egy óvodás megértheti, hogy helyes, ha osztozik, de valószínűleg még mindig nem akar megosztani valamit, ha az a dolog feladásával jár, és türelmetlen lehet akkor is, amikor a sorára vár.

Ilyenkor lehet a gyermeket ösztönözni azáltal, ha a szülő elmagyarázza neki, mit jelent igazságosan megosztani, megdicséri, ha ki tudta várni, hogy ő következzen. Segíthetnek az olyan játékok, elfoglaltságok is is, mint közösen rajzolni egy képet, ugyanazzal a zsírkréta készlettel. Vitás helyzetben érdemes megkérdezni, hogy érezné magát a gyermek, ha valaki tőle venné el a játékát, vagy nem engedné, hogy sorra kerüljön.

Ebben a korban a legtöbb gyermek még mindig tanul, és nehezen tudja megérteni, mások mit gondolnak és éreznek.

Iskolások

Mire elkezdik az iskolát, a gyerekek jobban értik mások érzéseit, és szívesebben osztozkodnak – bár a kedvenc játékukat még mindig nehéz lehet megosztaniuk. Az iskoláskorú gyerekeknek erős lehet az igazságérzetük, így előfordulhat, hogy nem akarnak osztozni valamin, ha azt nem érzik igazságosnak.

Ebben a korban már sokkal türelmesebbek és toleránsabbak a gyerekek, mint korábban, és a barátságok is összetettebbek, mint korábban, ami szintén segítheti az osztozást.

A Todaysparent.com-mal Betsy Mann, szülői tanácsadó osztott meg néhány tippet arról, hogyan lehet támogatni a kisgyereket az osztozás megtanulásában.

  • Kezdjük akkor, amikor kicsi. Attól fogva, hogy a gyermek meg tudja fogni a tárgyakat, el lehet kezdeni megismertetni vele a megosztás fogalmát azzal, hogy a tárgyat előre és hátra mozgatjuk, és azt mondjuk: “nálad van, nálam van, nálad van.” Ez az első lépés.
  • Mutassunk példát. Gyakoroljuk mi magunk is a megosztást, és tegyük szórakoztatóvá a gyermek számára, például azzal, hogy megkérdezzük, megosztja-e velünk a kanapét, amin ül, hogy megölelhessük, vagy ha együtt rajzolunk vele, beszélünk arról, mit jelent kivárni a sorunkat, például egy-egy ceruzára.
  • Kooperatív játék. A 3 évesnél idősebb gyerekekkel játsszunk olyan játékokat, amiben nincs nyertes, és együtt kell működni.
  • A közös játék során használjunk időzítőt. Amikor a fiatalabb gyerekek együtt játszanak, használjunk időzítőt, ha egymás után tudnak csak játszani egy játékkal. Amikor megszólal a hangjelzés, a játékot oda kell adni a másik gyereknek, aki a következő jelzésig játszhat vele. Így elkezdhetik megtanulni, hogy ha valamit odaadnak valakinek, az nem örökre szól.
  • Dicsérjük meg, amikor osztozik. Ne azt mondjuk neki, hogy milyen ügyes volt, helyette konkrétan azt dicsérjük, amit tett. Például: “Láttad, Dani mennyire mosolygott, amikor odaadtad neki a kisautód. Nagyon örült neki.