Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Húsvéti édességek: hogyan lehet egészségesebben?

Szerző: Nagy Zita

2015. április 1. | Frissítve: 2016. március 22.

Forrás: babaszoba.hu

Ha ünnep, akkor nagyon sok étel, és ha lehet, még több édesség. Mostanában azonban már egyre gyakrabban hívják fel a figyelmet arra, hogy a klasszikus süteményeken és csokinyuszikon túl is van élet, ráadásul egészségesebb.

Bár évről-évre felhívják a figyelmet a szakemberek arra, hogy az ünnepek alatt se feledkezzünk meg a mértékletességről, ez nem ritkán süket fülekre talál. Pedig lehet finomat és jót enni úgy is, hogy odafigyelünk, mikor, miből, mennyit eszünk és a húsvétnak sem kell a féktelen sonka- és csokievésről szólnia. Különösen fontos ez a gyerekek esetében. Nem arról van szó, hogy ne adhatnánk nekik csokit vagy süteményt, sokkal inkább arról, hogy mit választunk, milyen mennyiségben és mennyire vagyunk nyitottak az új dolgokra.

Az édesség a húsvét velejárója



Ma már egyre több olyan, általában kipróbált receptet találunk az interneten is, ami megkönnyíti az anyukák, apukák választását azzal kapcsolatban, hogy milyen egészséges és a gyereknek is tetsző édességgel, süteménnyel készüljenek - például húsvétkor. Mivel szinte mindenki arra törekszik, hogy olyan recepteket osszon meg, ami ízlett a családjának is, így legyünk bátrak mi is, kísérletezzünk.

Az egyik legegyszerűbb praktika, amivel a süteményeket feldobhatjuk, édesíthetjük úgy, hogy az mégis egészséges marad, ha sok gyümölcsöt használunk a készítésekor. Bár a gyerekek ízlése eltérhet abban, hogy ki melyiket szereti, de a legtöbb gyümölcs jól használható már a legegyszerűbben elkészíthető sütemények esetében is.

Édesítés egészségesebben

Sok édességnél remekül használható gyümölcs is cukor helyett, például készíthetünk muffint banánnal édesítve. Kellően édes lesz a sütemény a banánban található fruktóztól is, nyilván a banán mennyisége meghatározó - nem mindegy, hogy mennyit teszünk bele.

A finomított fehér cukrot is ma már számos dologgal tudjuk helyettesíteni. Ha nem akarunk túlságosan letérni a megszokott útról, akkor próbálkozzunk 1 éves kor fölött mézzel, de aki még ennél is nyitottabb, az vásárolhat nyírfacukrot vagy sztíviát (steviát). Lényeges, hogy cukrot 1 éves kor alatt egyáltalán ne használjunk. Egyéves kortól azonban adhatjuk, használhatjuk mértékletesen a mézet, illetve a cukrot is. Lehetőleg minél ritkábban. Mindig tartsuk szem előtt, hogy ne lépjük túl az ajánlott napi cukor limitet, ami életkor szerint változó.

Van persze néhány praktikus dolog, aminek érdemes utánaolvasni: ilyen például, hogy a nyírfacukor ugyan egészséges (jobb a glikémiás indexe, tehát nem emeli meg annyira a cukrot, és nem okoz fogszuvasodást), de van, hogy valaki túl érzékeny rá, és hasmenéssel reagál a szervezete a cukorpótlóra. (Egyes adatok szerint testsúlykilogrammonként 0,37 gramm, nőknél 0,42 gramm a biztonságos dózis.) Fontos elmondani, hogy nagy mennyiségben mindenkinél hasmenést okoz. Továbbá azt is érdemes róla tudni, hogy karamellizálni nem lehet.

A tehéntejet is kiválthatjuk

Vannak olyan alternatív tejek is, amikkel tejmentes édességeket készíthetünk. Ennek akkor van komoly jelentősége, ha tej- vagy laktózérzékeny kisgyerek van a családban, de mivel nagyon finom ízű édességeket tudunk készíteni mandulatejjel, rizstejjel (van, aki szerint rizstejjel például sokkal finomabb a palacsinta), annak is érdemes megkóstolnia, aki egyszerűen csak szívesen próbál ki új dolgokat. Akkor is kapóra jöhet a rizstej, ha a 1 év alatti babának sütünk sütit, és a krémet tejjel kell készíteni.

Liszttel is kísérletezhetünk

Érdemes a sütikben a fehér liszt egy részét kiváltani teljes kiőrlésűvel. Ekkor azonban a receptet kicsit módosítani kell, ugyanis a teljes kiőrlésű lisztek például több folyadékot vesznek fel. Tehát ha a recept egységnyi száraz anyagot ír elő normál liszthez, akkor készüljünk fel, hogy a teljes kiőrlésű liszt miatt több vizet, tejet kell hozzáadagolni, különben keményebb lesz a végeredmény.

A lisztek között is válogathatunk bátran. Tönkölylisztből vagy éppen maglisztekből, kukoricalisztből, kókuszlisztből is finom süteményeket készíthetünk, amik egészségesek és táplálóak. Itt is azonban érdemes utánanézni és picit felkészülni, mert a különböző lisztek eltérően viselkednek.

Néha lisztkeveréket is lehet készíteni, hogy könnyebben kezelhető legyen a tészta. Az eredmény miatt azonban megéri, mert nagyon finom édességeket kreálhatunk, ami jó eséllyel a gyerekeknek is ízleni fog - főként, ha mi, felnőttként is nyitottak vagyunk ezekre. Az újjal való kísérletezés nem jelenti azt, hogy le kell mondani a megszokott ízekről, pusztán érdemes új alapanyagokat is kipróbálni.

Kapcsolódó cikkeink:
  • Húsvéti szokások: a tojástól a locsolóversig
  • Milyen csokit hozzon és hány éves kortól a húsvéti nyuszi?
  • Gyors és egészséges húsvéti desszertek
  • Hozzászólások

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések

    Legkeresettebb címkék