Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Ezért érzed magad rosszul, ha rendetlen a lakás

Szerző: Babaszoba.hu

2019. május 4.

Forrás: babaszoba.hu

Természetesen mindenkinél másutt van az a bizonyos tűréshatár, de a legtöbb kisgyermekes anyuka egyetért abban, hogy nagyon nehéz (vagy egyenesen képtelenség) rendet tartani otthon!

Ráadásul a legtöbben nem is tudják igazán kipihenni magukat a rendetlen környezetben.
Meglepő módon, ennek tudományosan is igazolható oka van: a rendetlenség stresszt és szorongást okoz. "A rendetlenségnek, a limlomoknak hatalmas szerepe van abban, hogyan érezzük magunkat otthon vagy a munkahelyünkön. Kaotikus környezetben idegesekké, tehetetlenekké, frusztrálttá válunk. Ugyanakkor, kifejezetten keveset foglalkozunk a rendetlenséggel, mint stresszforrással" - írja Sherrie Bourg Carter pszichológus.
Rosszul érezzük magunkat, ha rendetlen a környezetünk
De miért okozhat ennyi gondot a rendetlenség? A szakértő több okot is felsorol. A rendetlenség például túlstimulálja az idegrendszerünket, egyszerűen túl sok a feldolgozandó inger, ráadásul ezek az ingerek nem is fontosak az életünk szempontjából. Ehhez kapcsolódik, hogy a rendetlenség elterelheti a figyelmünket a számunkra fontos dolgokról. Egy lomokkal teli környezetben nehezebben lazítunk, nem tudjuk elengedni magunkat, hiszen az agyunk is azt az üzenetet kapja, hogy "nem vagyunk kész" a tennivalóinkkal. Feszültséget okozhat az is, hogy nem tudjuk felmérni, mennyi időt vesz igénybe egy-egy tennivaló (hiszen előtte még össze is kell pakolnunk vagy meg kell keresnünk egy fontos tárgyat). Az állandó rendetlenség olyan negatív érzések forrása lehet, mint a bűntudat vagy a szégyen. Mindezen hatások pedig azzal járnak együtt, hogy nehezebben oldunk meg problémákat, csökken a kreativitásunk, arról nem is beszélve, hogy az emberi kapcsolatainknak sem tesz jót, ha folyton a rendrakás és a takarítás miatt veszekszünk!

Hogyan számolhatjuk fel a rendetlenséget, és szabadulhatunk meg a hozzá kapcsolódó rossz érzésektől?

  1. Dolgozzunk együtt a családtagjainkkal! Együtt könnyebb felszámolni a rendetlenséget, és anya vagy apa sem érzi magát még rosszabbul, amiért egyedül hagyták ezzel a hatalmas feladattal. Kezdjük a rendrakást a közösen használt szobákkal!
  2. Egyszerre csak egy területtel foglalkozzunk, és akkor lépjünk tovább, ha ott befejeztük a rendrakást és takarítást! Ez az apró siker segíthet túllendülni a nehéz pillanatokon, hiszen egyértelműen látjuk a munkánk eredményét!
  3. Minél pontosabban meghatározzuk, minek hol van a helye, annál könnyebb rendet tenni, és annál kevesebbet kell keresgélnünk a gyakran használt tárgyakat. Lehetőleg zárt helyeken tartsuk a holminkat (pl. fiókokban), mert ha minden szem előtt van, az ugyanúgy túlstimulálhatja az idegrendszert.
  4. Rendszeresen szabaduljunk meg azoktól a tárgyaktól, amelyeket már nem használunk, nem tetszenek vagy nincs rájuk szükségünk. Eladhatjuk vagy el is adományozhatjuk őket! Ha a ritkábban használt tárgyainkról nem tudunk dönteni, tegyük őket egy dobozba, írjuk rá a dátumot, és tegyük félre. Ha egy éven belül nem nyitjuk ki a dobozt, valószínűleg nincs rá szükségünk.
  5. Törekedjünk arra, hogy használat után minden azonnal tegyünk vissza a helyére. Ez nagyon könnyűnek hangzik, de valójában sok odafigyelést igényel. Ugyanakkor ez az egyik legnagyobb hatású dolog, amit az otthonunk rendben tartásáért tehetünk.
  6. Nevezzünk ki egy dobozt vagy kosarat "átmenetinek", és hetente ellenőrizzük a tartalmát. Ide kerülhetnek a befizetésre váró számlák, a kölcsönkért tárgyak vagy azok az apróságok, amelyeket be kell vinnünk az óvodába, iskolába.
  7. A papírok rendkívül gyorsan felhalmozódnak, és nagy szerepet játszanak a rendetlenség kialakulásában. Alaposan gondoljuk meg, milyen szórólapot, reklámújságot vagy magazint viszünk be az életterünkbe! Olyan gyorsan szabaduljunk meg a feleslegtől, amilyen gyorsan csak lehet, a fontos papírokat pedig tegyük el! Keressünk alternatív megoldásokat is: a reklámújságokat gyakran az interneten is elérhetjük, a magazinokat a könyvtárban is elolvashatjuk, és sok közüzemi szolgáltató biztosít e-mailes számlát a papíralapú helyett.
  8. Ha egy-egy területen befejezzük a munkát (legyen szó akár a házimunkáról, főzésről, a hobbinkról vagy a munkahelyünkről), utolsó lépésként pakoljunk el és dobjuk ki a szemetet. Ez egyrészt segít "lezárni" a munkafolyamatot, másrészt jobb érzés lesz következő alkalommal elkezdeni a munkát.
  9. Pakoljunk és takarítsunk a saját stílusunkban, úgy, ahogy a legjobban érezzük magunkat közben! Nyugodtan hallgassunk közben zenét, podcastet vagy hangoskönyvet - a lényeg, hogy úgy érezzük, gyorsabban telik az unalmas munka közben az idő.
(via)
Ez is érdekelhet:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék