Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Ami minden nap kerüljön a gyerek tányérjára

Szerző: Lukasz Rebeka dietetikus, Kiskanál Kommandó

2018. augusztus 14.

Forrás: babaszoba.hu

Szülőként bizonyára aggódsz, gyermeked tányérjára elegendő minőségű és mennyiségű étel kerül-e. A kételyek eloszlatása érdekében mutatjuk a szükséges menyiséget, a szakmai iránymutatást, a tányér-elvet.

Mi számít "elégnek"? Íme egy iránymutató étkezés mennyiségi táblázat (ml/alkalom) életkor szerint:
Életkor Mennyiség (ml/alkalom)
6 hó  180-210
7-8 hó  210-230
9-10 hó  240-25
11-12 hó  250-300
1-3 év  300-350
Fontos hangsúlyozni: ezek csak irányadó mennyiségek, sokkal fontosabb, hogy a gyermek mit mutat:
  • Kér még enni az előbbieken kívül? Adj neki!
  • Nem eszik ilyen adagokat? Ha jól fejlődik, jó a kedve és nincs egyéb tünete, megnyugtatunk, nagy gond nem lehet. Azonban ha kételyed támad, védőnőd és gyermekorvosod segíteni fog.
Ha jól fejlődik, jó a kedve és nincs egészségi probléma, nagy gond nem lehet

Miből álljon össze ez a mennyiség?

Optimális, ha egy tányért képzelünk magunk elé. Ennek a felén zöldségek és gyümölcsök (elsősorban friss, de a párolt, főtt is ide tartozik, a burgonya nem) szerepeljenek. A bio zöldségek beltartalmi értékben nem igazán különböznek a nem bio társaikhoz képest. Lényeg a hámozás, és az alapos mosás, így a növényvédőszerek legnagyobb része eltávolítható.
A tányér 1/4-én fehérje legyen:
  • húsok vegyesen, a vas és a B12-vitamin miatt: borjú, malac, csirke, pulyka, nyúl (tenyésztett), bárány, stb.
  • halak: szálkamentes, tengeri és édesvízi egyaránt
  • tojás: nem szükséges a sárgáját és a fehérjét külön bevezetni
  • tejtermékek (egyik sem light): natúr joghurt, natúr kefir, sajt, túró, ricotta.
A tányér maradék 1/4-ére szénhidrát kerüljön. Nem a kakaós csigára kell gondolni, hanem tésztára, kiflire, zsemlére, kenyérre, rizsre, burgonyára...
A tányér melletti "pohárban" (vagyis ami folyadék állagú):
  • 12 hónapos korig anyatej, tápszer, víz. Előbbi 2 a gyermek tápanyagellátottságához is hozzájárul.
  • 12 hónapos kor után: anyatej, víz, napi max. 1-1,5 dl gyümölcslé, tehéntej
A cukor, sóbevitelre érdemes figyelni. Gyermekeknél a veséket célszerű kímélni, éppen ezért a rendszeres felnőtt koszt fogyasztása nekik nem megfelelő (3 éves korban sem). Cukor helyett az almaszósz, banánpép használható.
Érdemes odafigyelni, hogy bármekkora is a gyermek, fő étkezésekre (reggeli, ebéd, vacsi) legyen állati eredetű fehérje a tányéron/pohárban. Amennyiben a gyermeknél a szülő vegetáriánus irányzatot követ, úgy a gyermek étkezését, fejlődését célszerű szakemberrel ellenőriztetni, követtetni az esetleges hiánytünetek elkerülése miatt. Az első 1 év nagyon érzékeny időszak egy (kis)ember életében, nagyon is kihat az egész életére a megfelelő ellátottság.
Amennyiben kérdésed merülne fel, dietetikussal egyeztess a kicsi megfelelő étrendjéről. A növekedési görbe, a kedve, az alvása, napirendje sokat elárul. Ne feledd, az első három életév soha vissza nem térő alkalom, hogy a babádból egészséges felnőtt legyen. Egy sor betegség előfordulásának az esélyét csökkentheted nála "csupán" a megfelelő táplálkozással.
A hozzátáplálás témához kapcsolódó fontosabb cikkek:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék