Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

A mese többre képes, mint hiszed - Tippek

Szerző: Branded content

2021. június 28.

Forrás: babaszoba.hu

Az olvasás, a rendszeres mesemondás támogatja az agyfejlődést, a képzelőerőt, fejleszti a nyelvet, erősíti a kapcsolatot a gyermekkel, hozzájárul az emocionális fejlődéshez.

A mese többre képes, mint hiszed - Tippek
A rendszeres mesemondás során felolvashatunk egy könyvből a gyermekünknek, kerekíthetünk egy történetet egy képeskönyv illusztrációihoz, de mesélhetünk saját kútfőből, a családunkról, stb. - a kisgyerekek számára ezek mind élvezetesek lehetnek.
Az olvasással, illetve a történetek elmesélésével rengeteget adunk a gyermekünknek. Segítjük általa a hangok, a szavak és a nyelv megismerését, és fejlesztjük a korai olvasási képességeit. A közös olvasás hozzájárul ahhoz is, hogy a gyermek megtanulja értékelni a könyveket, a történeteket, és később maga is nagyobb eséllyel váljon olvasóvá.
Az agyfejlődésre is nagyon pozitív hatással van a rendszeres mesélés: fejleszti a koncentrációt, a szociális és kommunikációs készségeket, és ösztönzőleg hat a kíváncsiságra és a fantáziára is. A történetek mesélése emellett segíti az érzelmek feldolgozását, megérteni az új és az ijesztő helyzeteket, az ezekből fakadó erős érzéseket.
A történetek mesélésének azonban nem az egyetlen módja, hogy felolvasunk egy könyvből - kitalálhatunk saját meséket, akár a gyermekkel közösen, énekelhetünk, mondókázhatunk. A felolvasott vagy a magunktól elmesélt történeteket pedig kiegészíthetjük különböző játékokkal, tevékenységekkel, amelyek segítik egyrészt a történet jobb megértését, és szintén hozzájárulnak a gyermek fejlődéséhez. Emellett pedig még érdekesebbé és izgalmasabbá tehetik a közös meséléseket.
Milyen tevékenységeket érdemes kipróbálnunk olvasás, mesélés közben? Ehhez adunk néhány tippet!
Ha könyvből mesélünk, akkor sem kell pontosan követnünk a történetet: ha jobban érdeklik a gyereket a képek, akkor meséljünk inkább azokról, illetve beszélgessünk vele, tegyünk fel neki kérdéseket róluk. A nyelv tanulását segíthetjük ezzel a módszerrel.
Ha jól ismert történeteket mesélünk, vagy ha egymás után többször kéri ugyanazt a mesét, akkor bizonyos pontokon adjuk át a stafétát a gyereknek, folytassa egy ideig ő, mielőtt visszavennénk tőle a mesélő szerepét. Ez remekül fejleszti a memóriáját, hogy fel tudja idézni, mire emlékszik. Az új történeteknél pedig játszhatjuk azt a játékot, hogy időnként megállunk, és arról beszélgetünk, vajon hogy alakul tovább a mese szerinte és szerintünk, hogy megdolgoztathassa a képzelőerejét, majd utána folytatjuk a könyvet.
A gyerekek vizuális beállítottságúak, így remek módja annak, hogy egy történetet életre keltsünk, ha annak karaktereit és helyszíneit fizikailag is láthatja. Érdemes olyan történetekkel kezdeni, amit a gyermek már ismer, amely karaktereinek történetét már tudja, így ő is be tud kapcsolódni az eljátszásába. Ez a képzelőerő fejlesztésének is egy nagyszerű módja, főként mert az ismert történeteket tovább is szőhetjük, vagy teljesen újakat találhatunk ki.
A karaktereket megjeleníthetjük plüssállatokkal, vagy a gyermek más játékfiguráival, és akár saját történetet is mesélhetünk, amit kimondottan ezekre a játékokra írtunk. Egyes mesékhez készíthetünk bábokat, például fakanalakból, amiket lefestünk, felöltöztetünk, vagy éppen papírra is rajzolhatunk, színezhetünk, amelyeket körbevágva hurkapálcára ragaszthatunk. Ezekkel eljátszhatjuk az adott történetet a gyermekkel együtt, vagy akár tovább is szőhetjük az ismert mesét.

(X) TIPP

A Fisher-Price Little People termékek között találhatunk különböző figurákat, számos szakma képviselőjét, állatokat, kedves, színes külsejű autókat (beépített sofőrökkel), magyarul beszélő járműveket (repülőgépet, helikoptert és iskolabuszt), sőt, még magyarul beszélő farmot is. Az egyes mesék szereplőit akár ezekkel a figurákkal is megeleveníthetjük, eljátszhatjuk velük a történetet, a párbeszédeket, vagy kerekíthetünk akár teljesen új, saját sztorikat is, amelyekben szerepelnek.

Akár mi magunk is válhatunk a kicsi kedvenc meséinek karaktereivé, ha jelmezt húzunk: ehhez nem kell egy teljes kosztüm, de ha van egy-egy olyan tárgyunk, ruhadarabunk, amely jellemző a mese karaktereire, akkor ezeket könnyen tudjuk cserélgetni, ahogy ők belépnek a történetbe. De akár rajzolhatunk maszkokat, álarcokat is, az egyes szereplőkről mintázva, amelyeket például hurkapálcikákra rögzítve tarthatunk az arcunk elé.
A különböző szereplők párbeszédét olvassuk fel különböző hangokon - ez egyrészt még szórakoztatóbbá teszi a mesét, másrészt jobban megragadja a gyermek figyelmét is.
Készítsünk egy mesélős zsákot vagy dobozt: tegyünk ebbe a mesélések alkalmával különböző figurákat, kellékeket, majd kérjük meg a gyermeket, hogy húzzon belőle mindig egyet, és azt szőjük bele az adott történetbe. Ha a gyermek már nagyobb, akkor a mesélő szerepét is váltogathatjuk.
Ha a történetek különlegesebb helyszíneken vagy épületben játszódnak, például erdőben, kastélyban, tengerparton, stb., ezeket megrajzolhatjuk, megfesthetjük, így a bábokat, figurákat ebbe a környezetbe helyezhetjük a történet olvasása, mesélés közben. De a kisgyermek akár építőkockákból fel is építhetik ezeket a helyeket.
A kisgyerekek szeretnek zajt csapni, zenélni, ezért a történetekhez, mesékhez akár hangaláfestést is adhatunk játékhangszerekkel vagy az általunk készített csörgőkkel, csengőkkel, stb., ami segíti a ritmusérzék fejlődését is.
Azokhoz a történetekhez, amiket a gyermek nagyon szeret, és gyakran kéri, hogy meséljük el, készíthetünk képes kártyákat, az egyes jelenetekről. Ezeket keverjük össze, és kérjük meg a mese után a gyermeket, hogy rendezze sorba a történet alapján. De a jelentek felcserélésével újabb meséket is kerekíthetünk.
A mesélés közben és után tegyünk fel a történettel, a szereplőkkel kapcsolatban kérdéseket a gyereknek: ezzel megtudhatjuk egyrészt azt, hogy a gyermek mennyire értette a történetet, továbbá fejleszti a fantáziáját, képzelőerejét és a kommunikációs képességeit is, és ő is felteheti a saját kérdéseit a mese kapcsán. Ha pedig egy jól ismert, gyakran kért mesét olvasunk, egy-egy kedvenc sornál tartsunk szünetet, mielőtt kimondanánk, hogy lássuk, a gyermek befejezi-e emlékezetből.
Ha igazi kis művész a csemete, aki szeret rajzolni, a mesélések alkalmával tegyünk ki elé papírt és zsírkrétákat, hogy kedve szerint készíthessen illusztrációt a történetekhez. Ha már több ilyen alkotás készült, össze is fűzhetjük egy saját képeskönyvé, és ezekhez a képekhez kerekíthetünk akár saját mesét is.
A mesélés remek módja a gyermek megnyugtatásának, például a délutáni csendespihenő alkalmával vagy az esti alvás előtt. Ilyenkor vegyük ölbe, öleljük át a kicsit, ami a biztonság és kényelem érzésével tölti el őt, segít neki elcsendesedni.
De az sem baj, ha amikor nap közben mesélünk a gyereknek, nem akar nyugton ülni, hanem rajzol közben, vagy játszik valamivel. Ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem figyel a történetre. Ha a kisgyerek szeret szaladgálni mesélés közben, akkor kapcsoljuk össze a történetet mozgásos tevékenységekkel: például ha táncolnak benne, táncoljon ő is, ha egy nyuszi jelenik meg, ugráljon, mint egy nyúl, ha valamilyen járműről van szó, játssza el, hogy abban utazik, stb.
Segítsük a világ megismerését azzal is, hogy ha olvastunk valamiről, ami különösen felkeltette a gyermek érdeklődését, azt terjesszük ki más területre is. Például ha erdei állatokról olvastunk, menjünk el kirándulni; ha egy különleges országról, azt nézzük meg a térképen, beszélgessünk a helyi szokásokról, kultúráról, keressünk képeket a nevezetességekről; ha egy olyan étel volt egy könyvben, amit még nem evett korábban, de megkóstolná, készítsük el.

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Tejtartalmú bébiétel a babának?! (X)

A tejszármazékot tartalmazó bébiéteket, babadesszerteket bizalmatlanul fogadják a szülők. Természetesen laktózintolerancia vagy tehéntejfehérje-allergia esetén ezeket az ételeket kerülni kell.

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék