Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

A lefekvés időpontja is számít, nemcsak az alvásmennyiség

Szerző: Babaszoba.hu

2018. január 30. | Frissítve: 2019. január 10.

Forrás: felelosszulokiskolaja.hu

Nem csupán az a fontos, hogy mennyit alszanak a gyerekek, hanem az is, hogy mikor mennek lefeküdni. A legideálisabb, ha mindennap ugyanakkor kerülnek ágyba.

A lefekvés időpontja is számít, nemcsak az alvásmennyiség
Régóta tudjuk, hogy a fejlődés szempontjából nagyon fontos egy gyereknek, hogy hány órát alszik, ahogy az is, hogy a napirendjében van-e kiszámíthatóság, rendszeresség. A kialvatlanságnak hosszú távú negatív hatásai is lehetnek. Nemrég brit kutatók vizsgálták meg a kérdést.
Tizenegyezer gyereket vizsgáltak meg, 3, 5 és 7 éves korukban. Azt találták, hogy azok a 7 évesek, akiknek meghatározott ideje volt mindennap a lefekvésnek és az elalvási idejüknek, sokkal jobban teljesítettek kognitív teszteken, ahol az olvasási, matematikai és térérzékelésüket vizsgálták.
Azok a gyerekek viszont, akik változó időben kerültek ágyba már 3 évesen is, sokkal rosszabb eredményt produkáltak mind olvasás, mind matematika tekintetében.
Az alvás mennyisége és a következetes lefekvési időpont - tehát az, hogy nagyjából mindennap ugyanakkor kerüljön ágyba a gyerek -, összefügg a későbbi hatásokkal.
A kutatásból az is kiderül, hogy azok a gyerekek, akik későn, 9 óra után kerültek ágyba vagy azok akik, mindig más időpontban tértek nyugovóra, nagyobb eséllyel nem szoktak reggelizni, inkább náluk van tévé a szobájukban, ezeknek pedig összességében negatív hatása van a tanulási képességekre.
Arra is fény derült, hogy azoknál a családoknál, ahol összevissza történik a lefekvés, hiányoznak az esti mesék. Ennek hiánya pedig negatívan hat a nyelvi és olvasási képességekre.
A gyerekeknek nagyon fontos a napi ritmus, a jól kiszámítható, biztonságot adó napi rutin, ez az egész szervezetre, sőt az agyműködésre is hatással van.
Felnőttek esetében is jól megfigyelhető, hogy a nem megfelelő mennyiségű alvás ingerlékenységgel, koncentrációs problémákkal társul, a gyerekeknél ez fokozottan jelentkezik, hiszen sokkal sérülékenyebb az idegrendszerük. Arról nem beszélve, hogy elve sokkal több alvásra van szüksége egy gyereknek. Egy amerikai ajánlás szerint az 1-3 éveseknek napi 12-14 óra, a 3-5 éveseknek 11-13 óra, míg az 5-12 éveseknek napi 10-11 óra alvásra lenne szükségük.
Az esti altatásnak érdemes valamilyen keretet adni, rákészülni és valamilyen szertartáshoz kötni. Ilyen lehet az esti fürdés a vacsora után, beszélgetés, mesélés, éneklés és végül az elalvás. A következetes napirend nem csak biztonságot nyújt a gyereknek, hanem teljesítményére, agyfejlődésére, immunrendszerére is hatással van.
Kapcsolódó cikkeink alvás témában:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék