Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

A kisgyerekek jutalmazzák, ha valaki igazságos

Szerző: Babaszoba.hu

2021. június 23.

Forrás: babaszoba.hu

Kutatások szerint a babák és a kisgyerekek meglepően jól érzékelik az igazságos, tisztességes dolgokat. Egy éves korukban már elvárják, hogy az erőforrások igazságosan legyenek elosztva, és hogy az emberek legyenek segítőkészek másokkal szemben.

Kétéves korukra hajlamosak maguk is egyenlően elosztani az erőforrásokat, és inkább azzal a felnőttel játszanak, akit igazságosnak tartanak, mint azzal, akit nem tartanak annak.
De mi az a pont, amikor valóban közbelépnek a kisgyerekek, amikor látják, hogy valaki becsületesen vagy igazságtalanul cselekszik? Egy, a Cognition folyóiratban megjelent tanulmánysorozat szerint már a másfél évesnél fiatalabb gyerekek is megjutalmaznak valakit az igazságosságáért - bár még nem büntetik a tisztességtelen magatartást - írja a Research Digest internetes portál.
A kisgyerekek jutalmazzák, ha valaki igazságos (Fotó: Getty Images)
Kutatók egy csapata a Washingtoni Egyetemről, amelyet Talee Ziv vezetett, először 16 hónapos kisgyerekek egy csoportját tanított meg arra, hogy érintőképernyő segítségével hogyan játsszanak le hangfelvételeket. A képernyő egyik oldalának megérintése negatív visszacsatolás (pl. Ő rossz volt), míg a másik oldalának megérintése pozitív visszajelzés (pl. Ő jó volt) lejátszását eredményezte.
Ezután a gyerekeknek négy videofelvételt játszottak le, amelyeken egy nő két másik személynek osztott kekszet vagy Lego játékkockákat. Két felvételen igazságosan osztotta el az erőforrásokat, a másik kettőben azonban az egyik személynek többet adott, mint a másiknak (mind a négy videóban más-más színész játszotta el az elosztó személy szerepét). Miután megnézték a videókat, a kisgyerekeknek ismét megmutatták a négy elosztó személy arcát, és miután egyesével látták ezeket, 60 másodperc állt a rendelkezésükre ahhoz, hogy annyiszor megérintsék a képernyőt, ahányszor csak szeretnék.
A kutatók megállapították, hogy amikor a gyerekek meglátták az igazságos elosztó személyeket, lényegesen gyakrabban érintették meg a képernyőnek azt az oldalát, amely pozitív visszajelzést adott, mint azt, amelyik negatívat. De amikor meglátták az erőforrásokat nem igazságosan elosztó személyeket, nem volt különbség abban, hányszor érintették meg a képernyő egyes oldalait.
Az eredmények arra utalnak, hogy a gyerekek pozitív visszajelzéssel "jutalmazták" az igazságosnak vélt színészeket. De az nem egyértelmű, hogy valóban tudták-e azt, hogy a hangfelvételek a színész számára valóban jutalmazók lesznek. Annak biztosítása érdekében, hogy a gyerekek megértsék, hogy cselekedetük egyértelmű jutalmat vagy büntetést eredményez, egy későbbi tanulmány során a kutatók tovább finomították a módszert - a képernyő egyik oldalának megérintésével lejátszottak egy videót arról, hogy valaki sütit ad a színésznek, míg a másik oldal megérintésére egy olyan videót játszottak le, amelyen valaki elvesz a sütikből.
A gyerekek ismét megjutalmazták az igazságosan elosztó személyt azzal, hogy gyakrabban nyomták meg az "adj sütit" oldalt, mint a "vegyél el a sütibőlt". De ugyanolyan arányban érintették meg a képernyő mindkét oldalát, amikor igazságtalanul osztották el az erőforrásokat.
Összességében az eredmények azt sugallják, hogy a kisgyerekek megjutalmazzák azokat, akik tisztességesen járnak el, bizonyítékul, hogy még csupán ennyi idős kisgyerekek is erőteljesen érzékelik, mi a "helyes" vagy normatív. De érdekes módon úgy tűnik, hogy a gyerekek nem büntetik azokat, akik igazságtalanok voltak. (Valójában a kutatók szerint a gyerekek inkább elkerülik a visszajelzést az igazságtalanul elosztó személyeknél, mert összességében kevesebbszer érintették meg a képernyőt, miután ilyen cselekedetet láttak.)
Annak megértésére, hogy miért nem büntetik az igazságtalanul eljárókat, további kutatások szükségesek. Lehetséges, hogy a cselekedetet nem látják elég rossznak ahhoz, hogy büntetés járjon érte, vagy azt gondolják, hogy a büntetést a hatalmon lévő személyek adják. De az is lehetséges, hogy a büntetés fogalma később alakul ki, mint a jutalomé. Akármi is az oka, a csapat szerint az eredmények azt feltételezik, hogy a büntetés nem egyszerűen a fordítottja a jutalmazásnak, hanem egyedülálló folyamatok, amelyek másképp alakulnak ki a gyerekeknél.

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Kapcsolódó fórum témák

Legkeresettebb címkék