Kisgyerek

A Pető-módszer Hungarikum lett

A Pető-módszer lett az első olyan Hungarikum, amely nem egy kézzelfogható konkrét "termék", hanem egy szellemi pedagógiai módszer, amelynek jelentősége viszont nagyon is kézzelfogható.
2006. Február 01.

Az első magyar szellemi Hungarikum

A Pető Intézet vezetője Pásztorné Tass Ildikó ez év elején írta alá azt a dokumentumot, miszerint a Pető-módszer Hungarikum lett, vagyis abba a prominens körbe tartozik, amely öregbíti Magyarország hírnevét. Hungarikum csak az lehet, aminek hagyománya van, magas minőséget képvisel és nagyon fontos, hogy hírneve folytán alkalmas legyen arra, hogy a külföld Magyarországgal társítsa – említi az intézet vezetője, aki maga is 25 éve űzi szívvel-lélekkel ezt a hivatást. Pető Andrásnak egy távol-keleti mondás volt a mottója: “Adj halat az éhezőnek, és aznap megmented a haláltól. Tanítsd meg halászni. Örök életre jóllakott lesz, és sem ő, sem családja nem szenved majd hiányt.” Az itt dolgozók elhivatottsággal dolgoznak és küzdenek a betegekért, és azért, hogy az idegrendszeri eredetű mozgásszervi panaszokkal küzdő emberek és családok számára megmutassák a teljes élethez vezető utat. Ezt a módszert a világon először a róla elnevezett intézet elődjében oktatták és alkalmazták.

A Pető-módszer lényege, hogy a központi idegrendszer betegsége miatt mozgássérültté váltak kezelésében nyújtson segítséget, és adjon kapaszkodót az érintetteknek és családtagjainak. A konduktív nevelés alapja pedig az, hogy az idegrendszer a károsodások ellenére is rendelkezik bizonyos tartalékokkal, az új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével. Ez a “rezerv” a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével hatékonyan mobilizálható. A konduktív módszer latin eredetű kifejezés, jelentése: rávezetés. Itt a mozgásfolyamatok elvégzésére tanítják, úgymond rávezetik a betegeket, csak annyi segítséget nyújtva, ami szükséges egy mozgás vagy mozdulatsor elvégzéséhez.

Dr. Pető András professzor

Dr. Pető András professzor életműve beérett. A nevét is őrző Pető-módszer kiérdemelte a Hungarikum “kitüntetést”. Dr. Pető András orvos-pedagógus 1893. szeptember 11-én született Szombathelyen. Itt végezte iskoláit. Orvosi tanulmányait a bécsi egyetemen folytatta. A központi idegrendszeri mozgássérültek terápiájával 1922-ben kezdett foglalkozni. 1938-as hazatérése után, 1945-ben egy budapesti pincehelyiségben hozta létre intézetét, melyet az 50-es években követett a magyar kormány által hivatalosan megalapított Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete, röviden Pető Intézet. Dr. Pető András nagyformátumú, karizmatikus egyéniség volt. Számára nem volt reménytelen eset, emberfeletti kitartással, eltökélt akarattal küzdött minden betegének gyógyulásáért. Soha senkiről nem mondott le. Konduktív nevelési rendszere új fejezetet nyitott a mozgássérültek rehabilitációjában. Pető András 1967-ben bekövetkezett haláláig állt intézetének élén.

Az érintettek: a pár hónapos kórtól a 80 évesekig

A Pető-módszer Hungarikum lett

A módszer akkor a legnagyobb hatásfokú, ha minél hamarabb kezdik el a beteg kezelését, ezért a korai felismerés rendkívül fontos. A fejlesztést, a szülőket is bevonva, érdemes korán elkezdeni, és meg kell győzni őket arról, hogy otthon is rendszeresen gyakoroljanak. A konduktív nevelés egy komplex együttműködést igénylő hosszú, időigényes, de eredményes folyamat. A gyermekek felvétele az intézet szakértői javaslatára történik. Betegek érkeznek ide nemcsak az ország minden szögletéből (működik egy országos konduktív hálózat is), hanem külföldről is. Magyarországon mintegy hatezer olyan tizennégy év alatti gyerek él, aki a központi idegrendszer betegsége miatt mozgássérült, de állapota a Pető-módszerrel javítható. Az intézet évente 1000 – 1200 családdal veszi fel a kapcsolatot beteg gyermekek kezelése miatt. Sokan köszönhetik a Pető-módszernek azt, hogy teljes értékű életet élhetnek.

Több intézeti egység, egy cél

Az Intézet több szervezeti egységből épül fel. A Korai Fejlesztő és Konduktív Gondozó Központ konduktív tanácsadást, korai fejlesztést és gondozást, konduktív pedagógiai ellátást végez. Olyan csecsemők, kisgyermekek és fiatalok számára nyújt komplex konduktív pedagógiai fejlesztést, akik a központi idegrendszer károsodása következtében nem életkoruknak megfelelően fejlődnek. A gyakorló óvodában a 3-6/7 év közötti központi idegrendszeri sérült (CP-s), speciális nevelési igényű, valamint az integrációs csoportban ép és sérült gyermekek együtt nevelése zajlik, de működik bejáró napközis ill. bentlakó csoport is. Az óvoda egyébként szerves része a közoktatási rendszernek, ahol sokoldalú fejlesztés valósul meg. Az általános iskolai egységben a tanköteles gyermekek értelmi-, mozgás-, és önkiszolgálási tevékenységének komplex személyiségfejlesztése zajlik, így sikeresen integrálódhatnak az “egészségesek” társadalmába. Pető András professzor a gyermekek fejlesztése mellett nagy hangsúlyt fektetett a felnőtt diszfunkciósok rehabilitációjára is. Velük a felnőtt nevelési egység szakemberei foglalkoznak. Meglévő szklerózis multiplex vagy stroke utáni helyreállítást követően nagyon eredményes a módszer alkalmazása, de az idős Parkinson-kóros betegeknek is óriási segítséget jelent.

A konduktív pedagógia egyik legfontosabb célkitűzése – függetlenül az életkortól – az, hogy tanulni tanítson, azaz a tanulási képességeket fejlessze. A Pető Intézet Budapest két kerületében – a XI. és a XII. kerületben – működik.

A konduktív nevelésben résztvevők nyomon követése rendkívül fontos

Az oktatási-nevelési folyamat kiemelt céljai közé tartozik a rehabilitáció is, ami a módszer egyik sarkalatos pontja. Elbocsátás esetén a betegek írásos dokumentumot kapnak állapotukról. A szakemberek nyomon követik a betegek életét és mindig rendelkezésre állnak, ha tanácsokat kérnek tőlük. A “régi” betegek is bármikor felkereshetik az intézetet akár személyesen, akár telefonon, és meg is teszik, mert itt olyat kapnak, amit sehol máshol: odafigyelést, odafordulást, konkrét segítséget, tanácsot, ami segítheti őket a társadalomba történő beilleszkedéshez. Minden erőfeszítést megtesznek azért, hogy az életkornak, biológiai, társadalmi elvárásoknak megfelelő korosztályi csoportba való visszaillesztés gördülékenyen történjen.

Hazai- és külhoni helyzet

A világon tizenötmillió ember él, akinek szüksége lenne konduktív nevelésre. Magyarországon mintegy hatezer tizennégy év alatti gyermek van, aki a központi idegrendszer betegsége miatt mozgássérültnek minősül.

Ma hazánk mind a 19 megyéjében van legalább egy olyan intézmény (kórház, óvoda) ahol szakképzett szakemberek várják a beteg gyerekeket és felnőtteket. A 2005-ös évben 225 konduktor dolgozott hazánkban. Az intézményben főiskola is működik, ahol eddig több mint ezer szakembert képeztek. Az intézet híres könyvtára világviszonylatban is elismert, értékes szakkönyvekkel rendelkezik. A főiskola idén kezdődő rekonstrukciója méltó helyet biztosít majd e páratlan értékű könyvállománynak, és a kor követelményeihez illeszkedő modern oktatási épület várja két év múlva az itt tanuló diákokat. Az intézet egyébként kiképzett japán állampolgárságú szakembereket is, akik a konduktív nevelés elsajátítása miatt tanultak meg magyarul. Hogy e nevelési módszer az egész világban elfogadott és követett, azt az is bizonyítja, hogy Iránban is zajlik konduktív nevelés. A Pető Intézet a világ számos országát összekapcsoló “konduktív hálózat” köldökzsinórjaként működik. Ezt felismerte Diana hercegnő is, aki a 90-es évek elején az intézetben tiszteletét tette.

Forrás: HáziPatika.com