Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

9 étel, ami segítheti a gyermek agyi fejlődését

Szerző: Kiss Virág

2018. december 10. | Frissítve: 2019. május 21.

Lektor: Szarka Dorottya

Forrás: babaszoba.hu

Melyek azok az ételek, amelyek segíthetnek a mentális fejlődésben? Okosíthatnak-e az élelmiszerek? 9 tippet is adunk.

9 étel, ami segítheti a gyermek agyi fejlődését
Az változatos, ingergazdag környezet, a sok szabad mozgás és játék mellett a gyermeknek vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag kiegyensúlyozott táplálkozásra is szükségük van idegrendszerük megfelelő fejlődéséhez. Fontos tudni, hogy mivel a kisgyermekek agya 3 éves korig fejlődik a leggyorsabban, ezért ez az időszak egész felnőtt életükre nagy hatással lesz.
Melyek azok az ételek, amelyek segíthetnek az agyi fejlődésben? Milyen okosító ételeknek érdemes a gyerkőcök étrendjében is helyet kapnia? Ehhez adunk most 9 tippet nektek.

1. Tojás

A tojást, ami az egyik legrégibb, letáplálóbb ételünk amellett, hogy D- és B12-vitamint tartalmaz, megtalálható benne az összes esszenciális aminosav, továbbá omega-3 zsírsavakban is gazdag. Azt azonban ki kell emelni, hogy a rovarokkal, zöldtakarmánnyal, halolajjal és lenmaggal dúsított takarmányt fogyasztó tyúkok tojása több omega-3-zsírsavat tartalmaz, mint a kukoricával vagy szójával etetetteké.

Használd a baba fejlődése kalkulátorunkat, hogy nyomon tudd követni kisbabád fejlődését!

Mindemellett kiemelkedő a tojás cink- és kolintartalma is. A kolin pozitív hatással van a memóriára és a tanulás folyamatának hatékonyságát is növeli. Cinkre szükség van a megfelelő testi fejlődéshez, a szellemi frissesség és mentális egészség megőrzéséhez.

10 hónapos kortól heti 1-2 alkalommal adható főtt tojássárgája. 1 éves kor után már fehérjével is dúsíthatók az ételek.

2. Tengeri halak

Az omega-3 zsírsavak elengedhetetlenek az idegrendszer megfelelő fejlődése szempontjából, nélkülözhetetlenek az agy idegsejtjeinek felépítéséhez. Kísérletek bizonyítják, hogy az omega-3 bevitel javítja a gyermek koncentrációképességét, memóriáját és figyelmét.

Az omega-3 zsírsavak legnagyobb mennyiségben a tengeri halak zsírjában találhatóak meg, különösen kiemelkedő omega-3-forrás a makréla, a szardínia, a hering és a lazac. A magyarországi halak közül a busa tartalmaz omega-3 zsírsavakat.
Gyermekek számára 8 hónapos kortól hetente 1 alkalommal javasolt a halak fogyasztása.
S hogy miként illesztheted be a halat az étrendjébe? Készülhet belőlük például halas tészta, halpogácsa, házi rántott (sütőben sült) halrudacska, de pizzafeltétként, szendvicskrémként is elkészíthetőek a tengeri halak.

3. Zabpehely

Magas fehérje- és rosttartalma mellett ki kell emelni a zabpehely vastartalmát is, mely mind-mind jótékony hatással van az agyi működésre. Kutatások szerint azok a gyermekek, akik rendszeresen fogyasztanak zabpelyhet, jobban teljesítenek memóriateszteken, mint azok a társaik, akik nem esznek zabpelyhet.
A zabpehely már kisebb (6-9 hónapos) gyerekeknek is adható, friss és aszalt gyümölcsökkel keverve zabkása vagy müzli is készíthető belőle.

4. Olajos magvak

Az olajos magvak magnézium- és telítetlen zsírsav-tartalma javítja a rövid-és hosszú távú memóriát, és fejleszti a tanulási képességet, ezért 1 éves kor felett hetente 1-2 alkalommal érdemes a gyerekek étrendjében szerepelniük. Ehhez kiváló választás az otthon készült müzliszelet, amelyhez különféle pelyheket, aszalt gyümölcsöket és számtalan olajos magvat (pl. dió, mandula, kesudió) is felhasználhatunk. Érdekesség, hogy a lenmag, chia mag bővelkednek omega-3 zsírsavakban, így ha a halat nem fogadja el a gyermek, ezeket beépíthetjük étrendjébe.
Az olajos magvak a B-vitamincsalád tagjait és antioxidánsokat is bőséggel tartalmaznak, amelyek szintén rendkívül pozitív hatással vannak az agyműködésre.

5. Bogyós gyümölcsök

A színes, magas antioxidáns tartalmú gyümölcsök, mint például a málna, áfonya, szeder és az eper óvják az agysejteket az oxidációs folyamatok okozta károsodástól, ami által a memória jobban működik. Polifenol tartalmuknak köszönhetően az agyi idegsejtek regenerációjában is fontos szerepet játszanak. A bogyós gyümölcsökből készíthetsz különféle ízletes süteményeket, pitéket, összeállíthatsz belőlük turmixokat, vagy keverd natúr joghurthoz és gyermeked reggeli zabkásájához! Allergizáló hatásuk miatt érdemes 1,5 éves kor után bevezetni az aprómagvas gyümölcsöket.

6. Olívaolaj

A méltán népszerű olívaolaj telítetlen zsírokat tartalmaz, melyek óvják a szív és az agy egészségét. Az egyszeresen telítetlen zsírok fogyasztása javítja a memóriát és a kognitív képességeket is.

7. Zöld levelű zöldségek

Kelkáposzta, spenót és fodros kel? Nem könnyű ezeket a zöldségeket megszerettetni a gyermekekkel, pedig K-vitamin, lutein, a folsav és a béta-karotin tartalmuknak köszönhetően pozitívan befolyásolják az agy kognitív folyamatait. Nyugodtan rugaszkodj el a zöldfőzelékek világától, és próbáljátok ki krémlevesként, gyümölcs turmixokba téve vagy vagdaltak, rakott ételek, tésztaételek alapanyagaiként is ezeket az egészséges zöldségeket.

8. Máj

Ez is a tipikus nemszeretem ételek közé tartozik, pedig kiemelkedő vastartalmának köszönhetően nagyon sokat tehet a gyermek agyi fejlődéséért.
Legegyszerűbben a belőle készült házi májkrémekkel, pástétomok segítségével szerettethetjük meg gyerkőcünkkel, esetleg keverhetjük más húsból készült fasírtokba.

9. Joghurt

A joghurtok fehérje- és B-vitamin tartalma elengedhetetlen az agyszövet egészséges növekedéséhez. A joghurtkínálat óriási az üzletekben, de inkább a natúr változatot válaszd, amit gyümölcsökkel változatosan ízesíthetsz gyermekednek. 8 hónapos kortól adhatod a picinek.
Szakértő: Szarka Dorottya, a Budai Allergiaközpont dietetikusa.
Kapcsolódó cikkeink:
Regisztáció

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék