Tippek a szem-kéz koordináció fejlesztéséhez
Szerző:
Galgóczi Edina
2017. október 26. | Frissítve: 2018. december 28.
Lektor:
Imre Györgyi fejlesztőpedagógus
Forrás:
babaszoba.hu
A szem és a kéz mozgásának összehangolt, közös munkája számos tevékenység alapja. A szem-kéz koordináció megfelelő fejlettségi szintje többek között az íráshoz, olvasáshoz, labdaelkapáshoz is szükséges. Hogy fejlődik és hogyan fejleszthető?

Az íráshoz is szükséges
Ahhoz, hogy a gyermek a vonalakon belül ügyesen formálja a betűket írástanuláskor, a szem-kéz megfelelő szintű koordinációja szükséges - szemével az írást kell követnie, a tevékenységet végző keze a periférikus mezőben marad. Az írás,
olvasás mellett, a rajzoláshoz és egyes
mozgásformákhoz (labdaelkapás, elütés) is létfontosságú a szem és kéz közös munkája.
A felfedezéstől a koncentrációig
Amikor a baba elindul a világ felfedezésének útján, a szem és kéz összjátéka még úgy valósul meg, hogy a kicsi lát valami izgalmas felfedezendő dolgot, az agy utasítása után a kéz igyekszik megfogni azt. A folyamat az évek során a koncentrációval bővül, azaz a bonyolultabb tevékenység során a szem által begyűjtött információk szerint hosszasan koordinálja a kezek által végzett tevékenységet az agy.
Lássunk egy konkrét rajzos feladatot: le kell rajzolni egy téglalapot, amiben két átló fut. Ehhez a szem begyűjti az alakzatról az információkat - pontosan milyen alakzat, hogy helyezkedik el, milyen vonal, hogy fut át rajta, majd ez alapján a kezek igyekeznek visszaadni a papíron ugyanazt a formát ugyanúgy. Hogy tökéletesen le tudja a gyermek rajzolni, fejlett szem-kéz koordinációval kell rendelkeznie.
Hogy lehet fejleszteni a szem-kéz koordinációt?
1. Gurítsátok egymásnak a labdát!
Üljetek le egymással szemben terpeszbe, és két kézzel gurítsátok a másik ölébe a labdát! Extra feladat: meg kell állítania a labdát, mielőtt az hozzáérne a hasához. Ez a
rendkívül egyszerű játék totyogókkal és ovisokkal is játszható.
Álljatok körbe, úgy, hogy egymásnak tudjátok dobni a labdát vagy a babzsákot.
Ez leginkább fiúknál válhat be. Pálya, város úthálózat, vasúti sínek (akár legóból) remek lehetőséget biztosítanak a gyereknek a tologatás révén a szem és a kéz munkájának összehangolására. Ha házilag készül az úthálózat papírra, akkor nyugodtan tűzdeljétek tele kanyarokkal a pályát, hogy még több kihívást tartogasson a gyereknek.
Álljatok egymás háta mögé többen, és az első adja hátrafelé a feje fölött a labdát, lehetőleg két kézzel. Ha hátra ért a labda, akkor a lábak között menjen előre a labda.
5. Puzzle, formakirakó, formabedobó/formaválogató
Ahogy nő a gyerek, úgy lehet neki váltani a beillesztős játék típusok között. Kezdhetjük a mindenki által ismert különféle formabedobós játékkal, amin csillag, négyzet, kör alakú lyukak találhatók. A gyermeknek meg kell találnia a megfelelő formát a megfelelő lyukhoz, majd ügyesen beillesztenie és benyomnia.
1-2 éves korban már lehet vele próbálkozni.
A formakirakó a puzzle egyszerűsített változata és elődje. 2-4 éves kortól használható. Létezik állatos, járműves, elvont alakzatos, fogantyús, kiálló rudas. Szóval választék van bőven.
A 2-4 elemes puzzle-lel már 2 éves kor környékén megismertethetjük a gyereket. Óvodáskortól pedig jöhetnek a komolyabb, 20 feletti darabszámmal bíró játékok.
6. Építőjáték minden mennyiségben
Lehet kocka, fa, pohár, lego. Mindegy. Lényeg a darabok egymásra helyezése, és ennek pontos koordinálása.
7. Most lehet nyugodtan válogatós!
Kérd meg, hogy szín alapján válogassa szét a gombokat, gyöngyöket kis tálkákba, poharakba. Megkérheted arra is, hogy egy lerajzolt színsorrend szerint drótra, damilra fűzze fel a gyöngyöket, és így készítsen nyakláncot.
8. Hagyd, hogy öntögessen!
A szem-kéz koordinációt az is fejleszti, ha poharakba, tálkákba öntögethet a gyerek. Ennek lehet teret adni a fürdőkádban, de nyáron a homokozóban is kibontakozhat a gyerek a homokkal, vízzel való játékban.
Te is készíthetsz a gyereknek pofonegyszerű varrós játékot, de webshopokban, boltokban is kaphatók dekoratív darabok. A lényeg, hogy kész lyukakba nagy tompa tűvel, vastag fonallal kelljen varrni. A fűzős játékok hasonló szisztéma szerint működnek.
Asztalhoz, papírhoz köthető vonalvezető feladatok is vannak szép számmal szem-kéz koordináció fejlesztésre. Ezekkel a típusokkal lehet találkozni: el kell vezetni a ceruzát két kanyargós vonal között, át kell írni a szaggatott vonalat.
Ötéves kortól a gyerekek imádnak vagdosni, Természetesen csak gyerekollót adj a kezébe, ami nem hegyes. Vághat a vonal mentén (körbe egy figurát), készíthet terítőt cikk-cakk mintával, lényeg a vágás maga. Az olló használat révén nemcsak a szem-kéz koordináció fejlődik, de az ujjai is erősödnek.
Hozzászólások