Gyerek

Nyelvtanár vagy Pepa malac?

A mai világban az idegen nyelv ismerete elengedhetetlen. De mi a helyes? Hagyjuk, hogy a gyerek a saját örömére, a saját tempójában barátkozzon meg az angollal, vagy írassuk be hároméves korában nyelvtanfolyamra?
2014. Július 25.

Anett (32), PR-menedzser

Nincs tévénk, a meséket is interneten szoktuk nézni. Egyszer a YouTube felkínált Máténak egy angol videót, rácuppant. Aztán elkezdett olyan szavakat is használni, amiket nem értettünk meg elsőre, végül rájöttünk, hogy a videókban hallott angol kifejezéseket ismételgeti.

Akkor az apja kitalálta, hogy vigyük el egy klubba, ahol óvodásokat tanítanak angolra. Szerintem egyelőre bőven elég lenne a videó, azzal sem marad le semmiről. Még felesleges a nyelvtannal terhelni, azzal várhatunk hat-hét éves koráig, ha a magyar nyelv alapjaival már tisztában lesz. Neki még a dalok és a mondókák tetszenek, azokat pedig a YouTube-ról is ellesheti, nem kell feltétlenül angoltanfolyamra járnia. Mondta is, hogy ő inkább majd a videóban szereplő mókustól fog tanulni.

Attól tartok, ha nem angol anyanyelvű a tanár, vagy gyenge a kiejtése, a gyerekben rosszul rögzülnek a szavak. Míg az angol mesesorozat szereplőinek, például a Pepa malacnak nagyon szép a kiejtése. A szakkör ellen szól az is, hogy kezdetben nagyon figyelt, de mióta beilleszkedett a csoportba, a többi gyerekkel együtt ugrabugrál, néha a szinte a falról kell leszedni őket.

Az angol klubra mi heti programként tekintünk, a lehetőséget kínáljuk neki ezzel, hogy egy idegen nyelvvel, kultúrával ismerkedjen. Nyáron szünet van, szeptemberben meglátjuk, akar-e angolozni. Én jobban örülnénk, ha úszni járna helyette. Hétvégenként járunk a családdal uszodába, Máté imádja a vizet. A többiek plüssállatot visznek az oviba, ő Hosszú Katinka laminált fényképét hordja magánál.

Tamás (34), szoftverfejlesztő

Máté magától követelte az angol videókat, gondoltam, lovagoljuk ezt meg, keressünk angoltanárt, ma már úgyis nélkülözhetetlen egy, de inkább két idegen nyelv ismerete. A YouTube-nak az a problémája, hogy Máté ötletszerűen nézi a videókat. Hiába szeretnék neki a szintjének megfelelő filmet betenni, ha azt mondja, hogy ő márpedig a hercegnős részt akarja. És azt se engedi, hogy közben magyarázzak neki.

Egy éve járunk a klubba, és ennek már van is eredménye, a gyerek ismeri a számokat, a színeket, a dalokat, ez sikerélményt ad neki. És nem azt várom, hogy nekiálljon folyamatosan beszélni, már az is hasznos, ha a kis agytekervényei ráállnak az angolra, és később könnyebben tanulja. Nem az a cél, hogy tizennégy évesen társalgási szinten nyelvvizsgázzon, az a fontos, hogy megszeresse az angolt. A világlátása is bővül, például a húsvétot is megünnepelték énekkel, rajzzal, tojáskereséssel.

A klubban mozgáshoz kötik a tanulást, ami sokkal hatékonyabb, mint ha Máté csak ülne és előrebámulna. Persze, izgágák ott a gyerekek, de ez életkori sajátosság, én azzal is elégedett vagyok, ha a foglalkozás elején elmondja a nevét, és amíg a többiek bemutatkoznak, eljátszik egy plüssel. Ráadásul játék közben is figyelnek, ki szokták javítani egymást.

Grétánál sem erőltetjük az angolt, még kicsi is, de biztos, hogy ragad rá valami Máté leckéiből. Több kollégától hallottam, hogy az iskolás gyerekeikkel leülnek angolozni, és a két évvel fiatalabb testvér ügyesebb, mint a nagyobb. Mert neki még szivacsként szívja fel az agya az információkat.

Forrás: Kismama magazin