Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Nem a kitűnő tanulókból lesznek a sikeres emberek

Szerző: Babaszoba.hu

2019. július 8.

Forrás: divany.hu

Vekerdy Tamás több alkalommal is hangsúlyozta, hogy nem a kitűnő tanulókból lesznek a sikeres emberek, a topmenedzserek - már ha egyáltalán a sikerességnek ez a fokmérője.

Legyünk cinkosai a gyereknek!
Felidézzük Vekerdy Tamás tanácsait iskoláról, teljesítményről, mesélésről, érzelmi biztonságról.
"A világ marhaságokat sugall, nekünk, szülőként az a feladatunk, hogy elhiggyük: nem a kitűnő tanulókból lesznek a topmenedzserek. Hanem azokból, akik a gyerekkorukat nagy testi, lelki biztonságban töltötték" - fogalmazott Vekerdy Tamás egy korábbi beszélgetős estjén.
Magyarországon sajnos az a pedagógia az általános, ami szerint egy kérdésre csak egyféle válasz adható. Ebből persze egyenesen következik, hogy az iskola csak az értelmi intelligenciára kíváncsi (azon belül is a matematikai készségekre és a lexikális tudásra), nem foglalkozik a kreativitással, a sokféleséggel.
Persze nem csupán a gyerekeken, hanem a szülőkön is elképesztő nyomás van, az egyre korábban, egyre több mindennel kell foglalkoznia a gyereknek társadalmi presszióban a szülők is tehetetlenek és nehezen igazodnak el. Kevesen tudják (vagy merik elhinni), hogy az iskolai beválás nem egyenlő az életben való beválással. Vekerdy szerint a legfontosabb az lenne, hogy megtanuljuk, és megtanítsuk a gyereknek, hogy érezzük jól magunkat. Legyünk azok, akik vagyunk. Azoknak pedig, akik szerint az élet nem ilyen, hanem kegyetlen, ahol állandóan teljesíteni kell, tehát jobb erre minél hamarabb felkészíteni a gyereket, Vekerdy Tamás válasza, hogy ha a gyerek az életkorának megfelelő körülmények között tanulhat, fejlődhet a lehető legtovább, akkor tud könnyen beilleszkedni felnőttként is.
Fontos gondolata Vekerdynek, hogy az iskola a gyerek dolga, de ha azt látjuk, hogy a gyerek szorong, szenved, utálja az egészet, akkor mentsük ki onnan. Az oktatási rendszer problémái pedig nem fognak maguktól megoldódni, a szülőknek is tenni kell azért, hogy jobb legyen. Ha pedig úgy gondoljuk, hogy az iskola hülyeségeket vár el, például rengeteg házit kéne megcsinálnia a gyereknek a nagyon kevés szabadidejében, akkor nyugodtan legyünk a gyerek cinkosai: diktáljuk le a megoldást, írjuk meg helyette a leckét.

Sok-sok mesélés

A sikeres tanulás kulcsa a sok mesélés, akkor is, ha a gyerek már tud olvasni. Minél többet olvasunk, annál többet tanul, pláne, ha fejből mondunk mesét.
"És a mese nem feladat. Ne legyen tanulság, amit össze kell foglalni. Legyen szabad, legyen fejből. Már én szégyellem magam, milyen primitív történetekkel jövök elő, ők meg imádják. A legjobb az lenne, ha az esti mesét is először mi elolvasnánk, aztán elmondanánk nekik. Nagyon rosszul, össze-vissza kavarva, és pont úgy lesz jó."
A látott mese pedig nem mese. "A hallott mesére az agya belső képeket készít, úgy hívjuk, elaboráció, ez a feldolgozás. Ez segít abban, hogy jobban fejlődjön, ne legyen szorongó, agresszív. A másfél évesnek visszamesélek két dolgot, ami vele aznap történt. A 2-3 évesnek jöhetnek a kis állatos mesék. Aztán 4-5 éves kortól már a komolyabbak, a népmesék."

Azzal tudjuk megvédeni, amit első tíz évben kapott

Vekerdy Tamás persze jól tudja, hogy nagyon megváltozott a tempó, az információfeldolgozás. A telefonnal, tablettel okosan kell bánni, az iskoláskor felé haladva időben fokozatosan nőhet a használatuk, de ne használjanak a gyerekek bármit és főleg ne egyedül tegyék. Figyeljünk arra nagyon, hogy ne az eszközök uraljanak, használjanak minket, hanem fordítva. És hogyan tudjuk megvédeni a gyerekünket? "Azzal tudjuk megvédeni, amit az első tíz évben kapott. Ha elég érzelmi biztonságot, akkor ki fog jönni ezekből a kísértésekből."
Kapcsolódó cikkeink:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék