Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Mi a különbség a probiotikumok és a prebiotikumok között?

Szerző: Babaszoba.hu

2017. május 19.

Forrás: babaszoba.hu

Habár ma már sokféle probiotikum közül választhatunk, érdemes odafigyelni arra, pontosan milyen összetevőket tartalmaz az adott készítmény. Prebiotikummal kombinálva ugyanis még hatásosabb a kezelés.

Mi a különbség a probiotikumok és a prebiotikumok között?

Probiotikumokról már alighanem mindenki hallott, ha máshol nem, akkor a hirdetésekben biztosan. Szívesen nyúlunk probiotikus készítményekhez hasmenés vagy antibiotikumkúra idején, hiszen támogatják gyógyulásunkat. Felnőttek, gyermekek egyaránt fogyaszthatják, sőt a várandós nőknek és a szoptató édesanyáknak sem kell lemondani e szerek segítségéről. De vajon tudjuk, mik valójában a probiotikumok?
Jótékony hatású baktériumok milliárdjai élnek szervezetünkben: ezek a probiotikumok. Feladatuk többrétű: segítik a tápanyagok feldolgozását, erősítik az immunrendszerünket, sőt vitaminokat is termelnek. A probiotikumok tehát elengedhetetlenül fontosak az egészséges életvitelhez.

A baktériumok is táplálkoznak

Azonban ahhoz, hogy ezek az apró baktériumok kifogástalanul tehessék a dolgukat, vagyis jól működjenek, szaporodni tudjanak, és kifejthessék hosszú távú előnyös hatásukat, nekik is táplálékra van szükségük! Mit ehet egy ilyen parányi élőlény? - fogalmazódhat meg bennünk a kérdés.
E baktériumok olyan anyagokkal - prebiotikumokkal - táplálkoznak, amelyek számunkra emészthetetlenek, elsősorban oligoszacharidokkal. Ha ezek nem fordulnak elő kellő mennyiségben az ételeinkben, akkor a probiotikumok gyakorlatilag éheznek, hiánytüneteket produkálnak.
Ezzel természetesen együtt jár, hogy ilyen állapotban e hasznos baktériumok kevésbé szaporodnak, és az is, hogy ebben az esetben nem élvezhetjük jótékony hatásukat. Jó hír viszont, hogy a prebiotikumokat nem csupán az emlősök szervezete, de a kórokozók sem képesek lebontani, így a probiotikumoknak nem kell versengeniük velük a megfelelő táplálék megszerzése érdekében.

Szükség lehet pótlásra

Az egyik legismertebb és leghatékonyabb prebiotikum az FOS nevű anyag, vagyis tudományos nevén a frukto-oligoszacharid. Ha nem táplálkozunk elég kiegyensúlyozottan, akkor az ételeinkből hiányozhat a kellő mennyiségű FOS, így szükség lehet a pótlására.
Ma már számtalan különféle probiotikus készítmény közül választhatunk, azonban érdemes odafigyelni a részletekre, hiszen közülük nem sok tartalmazza ezt a fontos prebiotikumot. A dobozon lévő információkból egyértelműen kiderül, milyen összetevőkből áll az adott szer, van-e benne például FOS. Ha ez utóbbi kérdésre igen a válasz, akkor megnyugodhatunk: a hasznos baktériumok nem csupán bejutnak a szervezetünkbe, hanem megfelelő tápanyagot is találnak maguknak, így képesek lesznek szaporodni és hosszú távon kifejteni áldásos hatásukat.

Együtt hatásosabb

Azokat a probiotikus készítményeket, amelyek prebiotikumot is tartalmaznak, szinbiotikumnak is nevezik. Habár önmagában mind a probiotikumok, mind a prebiotikumok szedése hasznos, a szinbiotikumok élettani hatása - nem meglepő módon - még jelentősebb.

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Bethesda: több, mint gyermekkórház (X)

Minden szülő álma egy olyan gyógyító intézmény, ahogy minden a gyerekekről, a családról szól, ahol magas szakmai színvonalon, közösségben gyógyítanak. Ez a Bethesda.

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Kapcsolódó fórum témák

Legkeresettebb címkék