Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Kell a gyereknek étrend-kiegészítő?

Szerző: Viniczai Andrea

2014. június 23. | Frissítve: 2016. december 8.

Forrás: babaszoba.hu

A patikákban és drogériákban vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket tartalmazó fiolák hirdetik magukon a csábítóan hosszan tartó energiát, az egészséges csontokat és az egészséges élet reményét gyermekeinknek. De tényleg szükségesek?

Gyönyörű színű szirupok, gumicukorba rejtett multivitamin, tetszetős dobozok, amik arra ingerelnek, hogy a kosarunkba dobva gyorsan megvegyük őket, és megnyugtassuk magunkat, hogy a gyermekünk biztosan megkapja azokat a vitaminokat, amikre szüksége van. Valóban ennyi elég lenne az egészséges élethez?

Kínai hagyma, görög eper, holland paprika

Egy fárasztó, stresszes nap után, amikor hazaesünk a munkahelyünkről, könnyű lecsillapítani háborgó lelkiismeretünket azzal, hogy kiosztunk a család tagjainak egy-egy vitamintablettát, hiszen A-, B-, D- vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok egyvelege található meg egyetlen aprócska pirulában.
A dobozban mellékelt leírásból pedig úgy tűnhet, hogy tényleg hatékony és kényelmes ezeket a vitamin- és étrend-kiegészítő készítményeket szedni. Nagy Gabriella, dietetikus szerint ez nem feltétlenül helytelen, mert a mai táplálkozásunkkal már nem is lehet bevinni mindazt a vitaminmennyiséget, ami elegendő lenne a szervezetünk számára. Érdekességként felhoz egy kutatást, amelyet a gödöllői Szent István Egyetemen végeztek a hatvanas évek végén.
Ennek során a zöldségek és gyümölcsök vitamin- és ásványi anyag tartalmának a szintjét mérték. A vizsgálatot megismételték a kilencvenes évek elején is. Az eredmények alapján kiderült, hogy sárgarépa vitamintartalma 40, a borsóé több mint 50, a káposztáé 95 százalékkal csökkent. A búza, az árpa és a kukorica ásványianyag-tartalma 60-80 százalékkal mérséklődött. A felmért időszakban kezdődött ráadásul a zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék folyamatos nemesítése, hogy minél tetszetősebb árukat termelhessenek. Hiszen a vásárlók mindenütt a hibátlan formájú, szép termékeket keresik, még akkor is, ha ezeknek a "mesterségesen felpumpált" növényeknek jelentősen kevesebb a vitamintartalmuk.
Ráadásul manapság, amikor a szupermarketek polcain túlnyomórészt külföldi áruk találhatóak, egy átlagvásárló számára ellenőrizhetetlen, hogy a kínai hagyma, a görög eper, vagy éppen a holland paprika rendelkezik-e bármiféle vitamin tartalommal.

Hogyan válasszunk?

Legfrissebb felmérések szerint a vitamin- és táplálék kiegészítők hazai fogyasztása az utóbbi években robbanásszerűen megnőtt. A Magyarországon regisztrált étrend-kiegészítők száma meghaladja az ötezret. Mégis kevesen tudják, hogy ezen készítmények forgalomba hozatalához nem szükséges hatósági engedély, mindössze néhány termékadatot kell regisztrálnia a forgalmazónak. Ráadásul ezek a készítmények nem mindig tartalmaznak tájékoztatót, így sok esetben hiányozhat az iránymutatás arra vonatkozóan, hogy milyen a biztonságos adagolás, milyen esetleges mellékhatások várhatók, milyen készítményekkel nem szedhető együtt a hatóanyagok közötti esetlegesen előforduló kölcsönhatások miatt.

Kell a gyereknek étrend-kiegészítő?

A világhálón forgalmazott, ismeretlen gyártók szereinél pedig sokszor még a termék pontos összetételét is homály fedheti. Nagy Gabriella azt tanácsolja, hogy próbáljuk természetes alapú anyagokból pótolni a hiányzó vitaminokat, mert a szintetikus anyagok csak részlegesen tudnak felszívódni. A választott terméknek legyen természetes zöldség-gyümölcs íze, és természetes illata. Ajánlott például bio zöldség őrleményt venni, amit húszféle zöldségből válogattak össze, ráadásul nagyon finom is.

Megoldás a nők kezében

A család egészségének megőrzésében a nőknek van a legnagyobb szerepük. Általában a nők mennek bevásárolni, a nők alakítják ki az étkezési szokásokat, ezért fontos, hogy minél tudatosabban válasszunk a polcok árukészletéből. A szakértő tanácsa alapján így az a legjobb, ha kerüljük a hipermarketeket, és az olcsó, de ellenőrizhetetlen forrású élelmiszerek használatát. Válasszunk jó minőségű, ismert forrásból származó táplálékot a családunk számára, együnk minél több biogazdálkodásból kikerült zöldséget és gyümölcsöt.
Most nyáron termesszünk együtt a gyerekekkel saját zöldséget a kertben, hadd érezzék az igazi ízeket. Ha nincs kertünk, megteszi az erkély, vagy egy balkonláda is. A lényeg, hogy a gyerekek érezzék a saját termesztésű paradicsom, paprika, vagy retek zamatát, és rászokjanak a "természetes vitaminokra". És ha minderre figyeltünk, akkor az étrend-kiegészítők is egészségünk megtartását szolgálják majd.

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék