Gyerek

Hosszú távú hatása lehet, ha túl sok zsírt és cukrot eszünk gyerekkorunkban

Egy új tanulmány szerint a gyermekkorban fogyasztott túl sok zsír és cukor hosszú távon hatással lehet a szervezet mikrobiomjára.
2021. Február 09.
Hosszú távú hatása lehet a gyerekkori egészségtelen étrendnek (Fotó: Getty Images)

A Kaliforniai Egyetem, Riverside (UC Riverside) kutatóinak tanulmánya az egyik első, amely kimutatta a bélbaktériumok számának és sokféleségének jelentős csökkenését azokban az idősebb egerekben, akik fiatal korukban egészségtelen ételeket kaptak. “Egereket vizsgáltunk, de a hatás, amit megfigyeltünk azonos a nyugati, magas zsír- és cukortartalmú étrendet követő gyerekekével, akik bél-mikrobiomja még hat évvel a pubertáskor után is érintett” – idézi Theodore Garlandot, az UC Riverside evolúciós fiziológusát a Sciencedaily.com. A tanulmány a Journal of Experimental Biology című folyóiratban jelent meg.

A mikrobiom a baktériumok, gombák, parazitát és vírusok összességét jelenti, melyek az emberek és az állatok testén vagy szervezetében élnek. Ezeknek a mikroorganizmusoknak a többsége a belekben található, és többségükben hasznosak (stimulálják az immunrendszert, lebontják az ételeket, segítik a legfontosabb vitaminok szintetizálását). Ha egészséges a szervezet, a hasznos és a patogén mikroorganizmusok egyensúlyban vannak, azonban ha az egyensúly megbomlik, akár betegségek, akár antibiotikum szedés, akár egészségtelen táplálkozás miatt, akkor a szervezet hajlamos lehet a megbetegedésekre.

A tanulmány során Garland és csapata a vizsgált egereket négy csoportra osztotta: az egerek felét a hagyományos, “egészséges étrend” szerint etették, a felét a kevésbé egészséges, “nyugati” étrend szerint, és mindkét esetben a csoport egyik fele hozzáfért futókerékhez, hogy mozoghasson, a másik fele pedig nem fért hozzá a futókerékhez. Három héttel később minden egér visszatért a szokásos étrendjéhez és nem végeztek testmozgást – ami az egerek normál laboratóriumi tartását jelenti. A 14. hétnél megvizsgálták az egerek mikrobiomjának baktériumainak számát és sokféleségét.

Megállapították, hogy a nyugati étrend jelentősen csökkentette a baktériumok, például a Muribaculum intestinale (a szénhidrát-anyagcserében résztvevő baktériumtípus) mennyiségét. A vizsgálat azt is kimutatta, hogy a bélbaktériumok érzékenyek az egerek által végzett testmozgás mennyiségére is. A Muribaculum baktériumok megnövekedtek a szokásos étrendet követő egerekben, akik hozzáfértek a futókerékhez, és csökkent azoknál az egereknél, akik magas zsírtartalmú étrendet követtek, függetlenül attól, hogy mozogtak-e vagy sem.

A kutatók úgy vélik, hogy ez a baktériumfaj, és a baktérium családja befolyásolhatja a hordozója számára elérhető energia mennyiségét. Az ilyen típusú baktériumok egyéb funkcióival kapcsolatban folytatódnak a kutatások.

Egy más kutatók által végzett tanulmány szerint egy nagyon hasonló baktériumfaj száma megnőtt 5 hét futópados edzést követően, ami arra utal, hogy a testmozgás önmagában növelheti a baktérium jelenlétét.

Az UC Riverside kutatói összességében azt találták, hogy a nyugati típusú étrend a korai életkorban hosszabb távú hatással volt a mikrobiomra, mint a testmozgás a korai életkorban.

Garland és csapata szeretnék megismételni a vizsgálatot, és további időpontokban mintákat venni, hogy jobban megértsék, mikor következnek be először változások az egerek mikrobiomjában, és kiterjednek-e a későbbi életszakaszokra is. Függetlenül attól, mikor jelentkeznek először a hatások, a kutatók szerint jelentős, hogy az étrend megváltoztatása, majd visszacserélése után ilyen sokáig figyelték meg ezeket.