Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Egyre többen járnak egyházi iskolába

2018. december 4.

Forrás: Index.hu

Folyamatosa csökken az állami intézményekben tanuló diákok száma, egyre több gyerek jár egyházi -, illetve magán fenntartású iskolába.

Egyre többen járnak egyházi iskolába
Ha a 90-es évek elejének adataival vetjük össze a jelenlegi helyzetet, akkor azt látjuk, hogy míg az 1992/1993-as tanévben 1,07 millió általános iskolás vett részt a közoktatásban, ez a szám 2017-re 609 ezerre csökkent. A 90-es évekhez képest jelentősen nőtt azoknak a gyerekeknek a száma, akik magán és egyházi fenntartású iskolákban tanulnak, összességében elmondható, hogy 300 ezerrel kevesebben gyerek jár ma általános iskolába, mint 25 évvel ezelőtt- írja az Index az Oktatási Hivatal adatai felhasználva. Ennek oka a születésszám csökkenése és a népességfogyás.
Az arányok is jelentősen átalakultak: az 1992-es évben 1,07 millió gyerek járt állami általánosban, 11,2 ezren egyházi, 2500-an pedig magán fenntartású intézménybe. Tavaly összesen 735 ezer diák tanult, 609 ezren jártak államiba, 18 ezren magánintézménybe, 107 ezer diák pedig egyházi iskolába járt.
A legszembetűnőbb, hogy tízszer annyian járnak egyházi iskolába, mint 25 éve. A szám folyamatosan emelkedett a rendszerváltástól, de a legnagyobb ugrás 2010 után következett be. A 2010-es közoktatási törvény módosítása lehetővé tette, hogy azoknak az önkormányzatoknak, akik anyagi gondjaik miatt átadják az iskolákat az egyházaknak a korábbi gyakorlattól eltérően ne kelljen öt évig egyházi kiegészítő támogatást fizetniük, hanem az átadást követő tanítási évtől kezdődően a központi költségvetés fizesse a kiegészítő támogatást. Az látszik, hogy 2010-től megduplázódott az egyházi általános iskolákba járók száma.
Az egyházi iskolák száma a legszegényebb régiókban a legmagasabb. Egyre több olyan település van, ahol csak egyházi iskola működik. Ez a helyzet felveti a világnézetileg semleges oktatáshoz való hozzáférés kérdését.
Hermann Zoltán és Varga Júlia tanulmányukban megállapítják, hogy az egyházi iskolák a szegényebb régiókban is elsősorban a jobb helyzetben lévő diákokra koncentrálnak.
És hogy milyen eredményekkel tanulnak a diákok? Hermann és Varga a 2015-ös Országos Kompetenciamérés adataira támaszkodva arra jutottak, hogy "az általános iskolák esetében a magániskolák sem a matematika, sem a szövegértés teszteredményeket tekintve nem különböznek szignifikánsan az állami iskoláktól."
Azt fontos kiemelni, hogy a kutatók szerint a teszteredmények nemcsak az iskolai munkától függenek, hanem a tanulók családi hátterétől is. "Így egy kedvezőbb összetételű iskolában jellemzően akkor is magasabbak a teszteredmények, ha az oktatás minősége éppen olyan, mint máshol" - írták.
A kutatásból az is kiderül, hogy az egyházi iskolákba járók matekeredményei hasonlóak az állami és magániskolákba járókéhoz, míg szövegértésből valamivel jobb eredményt értek el.
A kisgimnáziumok esetében azonban a teszteredmények azt mutatják, hogy 8. osztályban jelentősen elmaradnak az állami iskolákétól a nem állami iskolákban tanulók eredményei. A kutatók szerint az állami fenntartású kisgimnáziumokba lényegesen jobb teljesítményű diákok járnak, mint a magán- és egyházi iskolákba.
Kapcsolódó cikkeink:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék