Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Zsírt a gyereknek!

Szerző: Babaszoba.hu

2011. június 27. | Frissítve: 2017. május 3.

Forrás: Országos Gyermek-egészségügyi Intézet

Hajlamosak vagyunk arra, hogy elfelejtsük: a zsírok fontosak, sőt elengedhetetlenek az egészséges fejlődéshez.

Az emberi szervezetnek már a méhen belüli élet során szüksége van zsírokra, zsírsavakra, és ez a későbbi életkorokban sem változik. Két dolog azonban nem mindegy. Az, hogy mennyi és milyen minőségű zsírt veszünk magunkhoz.

Miért fontosak a zsírok?

Energiát szolgáltatnak a szénhidrátok mellett. Segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, raktározását. Az epesavak, valamint egyes hormonok felépítésében is részt vesznek. A normális mennyiségű zsírraktár védi a belső szerveket a mechanikus hatásoktól (például az ütésektől, rázkódástól), illetve részt vesz a hőszabályozásban.

Mit tud a tej?

Az anyatej egészséges, vegyes anyai étrend mellett megfelelő arányban tartalmaz esszenciális zsírsavakat. Tudni kell, hogy az anya táplálkozása befolyásolja a zsírok előfordulását az anyatejben. Szoptatás alatt érdemes tehát különös figyelmet fordítani arra, hogy az étrend tartalmazzon omega-3 és omega-6 zsírsavakat, valamint halolajat. A tápszereket, gyerekitalokat is az anyatej összetételét figyelembe véve, ajánlásoknak megfelelően állítják elő. Ha már nem szoptatsz, egyéves kor után jó választás a tejalapú gyermekital, hiszen zsír- és fehérjeösszetétele kedvezőbb a tehéntejnél.

Anya főztje

A vaj és a sertészsír használatát nem javasolják a szakemberek, hiszen ezekben magas arányban jelennek meg a szív- és érrendszeri betegségekért, elhízásért nagyban felelős telített zsírok. Ennél még nagyobb gondot okozhatnak a növényi olajok keményítése során keletkező transzzsírsavak, amelyek ma főleg a csipszek, krékerek, félkész ételek, édességek, cukrászsütemények összetevői közt szerepelnek. Ha lehet, ezeket hagyd ki az étrendből, főzéshez pedig használj inkább növényi olajokat.

Windisch Adrienn dietetikus és kislánya, Aida.
Adriennek köszönheti fogyókúraprogramunk
a magyaros diétát.

Fotó: Haralambidou Anthoula

Néhány tanács Windisch Adrienne dietetikustól

- Ne szoktassuk rá gyermekünket az édességekre és a zsíros ételekre, rágcsálnivalókra!
- Salátákhoz használjunk lenmag-, olíva- vagy akár dióolajat! Lényeg, hogy hidegen sajtolt vagy extra szűz legyen!
- Napraforgóolajat, repceolajat a sütéseknél használjunk!
- Próbáljunk ki minél több olajat, és főzzünk velük felváltva!
- Szoptass, amíg lehet. Ha már nem szoptatsz, pótolj a babák számára készített tápszerrel, tejalapú gyerekitallal, mely megfelelő arányban tartalmazza a szükséges zsírsavakat!
- Ha nem szeretjük a halat, különösen ajánlott a lenmagolaj fogyasztása. Zsírsavaiból a halolajra is jellemző zsírsavak képződhetnek szervezetünkben!
- A csipszek, krékerek, olajban sültek, kész vagy félkész ételek, édességek, cukrászsütemények 1-3 éves gyermeknek nem valók!
- Az olajat ne hevítsük túl sütéskor, de még jobb, ha a kíméletesebb konyhatechnológiaként a párolást választjuk.
- Az olajos magvak is tartalmaznak értékes zsírsavakat! Péppé zúzva, őrölve már a kisebbek kásáit is dúsíthatjuk velük.
- Kenyérkenésre különböző margarinokat, vagy akár vajat is használjunk! A legjobb, ha ezeket is váltogatjuk!
- Válasszunk a pénztárcánknak és az étel jellegének megfelelő olajat! Ha a drágábbakat mértékkel fogyasztjuk, megérik az árukat!

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Ezért jó a kecsketej alapú tápszer

Speciális összetételének köszönhetően kíméli a baba gyomrát és szervezetét. Miért különleges a kecsketejből készült tápszer?

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések