Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Szülés után úgy maradt a hasam!

Szerző: Bese Nóra

2016. október 28. | Frissítve: 2019. szeptember 13.

Forrás: Kismama magazin

A szülés utáni első tükörbenézés megdöbbentő élmény. De ha fél év múlva is úgy néz ki a hasad, mintha az ötödik hónapban járnál, akkor már nemcsak az esztétika miatt kell foglalkozni a problémával.

Szülés után úgy maradt a hasam

A kutatások szerint a hasizom szétválása minden harmadik kismamát érinti, de sokan csak akkor vesznek róla tudomást, ha már a fizikai tünetek érezhetőek. Ha a terhesség következtében sérül a hasfal, megnyúlik vagy elszakad a kötőszövet, amely a helyén tartja az egyenes hasizmot, akkor könnyen kialakulhat derék-, hátfájás, sérv, inkontinencia.
Szétnyílt hasizom esetén a klasszikus hasizomgyakorlatok sok esetben csak ártanak, ezért fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő szakembert, akár tornán, akár sebészeti beavatkozáson gondolkodunk. Ideális megoldás talán nincsen, ezért arra vállalkoztunk, hogy bemutassunk nektek három hiteles megoldási lehetőséget, három szakemberrel.

Szeresd a tested!

Kismamaként sokan félve gondolnak a lehetőségre, hogy műtőasztalra feküdjenek, számukra fejlesztette ki speciális gyakorlatokból álló tornáját, Bagyinka Tímea, sportrekreációs oktató. A LoveYourBelly egy komplex hasizomfejlesztő tréning, amely a szétnyílt hasizom problémájára épül. Az oktató kiemeli, hogy az egyszeri háromórás tanfolyam során segít elsajátítani a leghatékonyabb hasizomerősítő gyakorlatokat, melyeket otthon végezhetünk majd naponta.
Országszerte találunk oktatókat, akik személyre szabottan adnak tanácsot: elmagyarázzák a has anatómiáját, majd a sérülésétől függően kiválasztják a javasolt mozgásformákat, sőt azt is megmutatják, melyek azok a mozdulatok, amelyek a has rehabilitációját gátolják.
"Miután a has regenerálódott, és a megfelelő mozdulatokkal "visszatornáztuk" az izmokat a helyére, kezdetét veheti a hasizmok rehabilitációja is. A tanfolyamon résztvevők megtanulják, miként kell megfelelően tartani a törzset, továbbá a helyes légzéstechnikát is elsajátítják. Ezeket az ismereteket alkalmazva aztán biztonságosan végezhető az a mozgásforma, amelyet a szakember a páciens részére kiválasztott."
De mitől más ez, mint a klasszikus hasprés, merülhet fel a kérdés. Klasszikus haspréseket végezni szétnyílt hasizommal tilos és veszélyes is. Magában hordozza köldöksérv, illetve különböző gátsérülések kialakulásának a lehetőségét. Viszont muszáj a has izmait erősíteni, mert ha nem használunk egy izomzatot, az sorvadásnak indul és teljesen elveszíti a funkcióit. Erre a kettős problémára fókuszálva lettek kifejlesztve a gyakorlatok.
Az oktató hangsúlyozza, hogy ez egy olyan speciális technika, mely alkalmazásával visszaszerezhető az egyenes hasizom izomtónusa. A hasfal újra feszes és lapos lesz, képes lesz újra megtámasztani és helyén tartani a belső szerveket, a női szerveket, tehermentesítve ezzel a hátizmokat és a gátizmokat. A módszer egy életformára tanít, mely nem kizárólag a gyakorlatokra épít, hanem a hétköznapi tevékenységekre is, például arra, hogyan lehet sérült hasfallal kisbabát hordozni, vagy hogy hogyan kerülhető el a szoptatás alatti hátfájás.

Segíthet a jóga

A Nalini női jóga alapjaira építette fel módszerét Fekete Krisztina, jógaoktató, a FlatCore kidolgozója. Őt kérdeztük, honnan is jött az elnevezés: "A flat azt jelenti, lapos, a core a törzs izmaira utal, ezek erősítését szolgálja ez a gyakorlatsorozat. A core izmok (a hasüreget körülvevő izmok) számtalan feladatot látnak el testünkben, ilyenek a törzs stabilizálása, a belső szerveink elmozdulásának megakadályozása, a gerinc, a deréktájék védelme."
Az anyukák egy workshop keretében megismerik az alapgyakorlatokat, és ezeket otthon gyakorolva a rendszerességgel érhető el látványos eredmény, valamint órarendi órák keretében is elérhetőek.
Fekete Krisztina kiemeli, hogy a Nalini női jógában fontos szempont, hogyan kell helyesen kivitelezni a gyakorlatokat mióma, ciszta esetén, külön fejezetet szentel annak, hogy mit végezhetünk menstruáció alatt, valamint hangsúlyos a programban a gátizmok, a gerinc és a csipők védelme, hiszen szülés után különösen szükség van ezek regenerálódására.
A jóga elemei, a hasizom erősítő ászanák (jógagyakorlatok) megfelelő alternatívát kínálnak a népszerű, de kevéssé hatékony hasprés, és felülés párosnak. A jógaoktató fontosnak tartja, hogy a tipikus hibákat folyamatosan javítsa, mert ezek deréktáji fájdalmat vonhatnak maguk után.

Mit mond a plasztikai sebész?

Bár sok kitartó anyuka számol be jelentős változásról a hasfalregeneráló tornáknak köszönhetően, kíváncsiak voltunk a másik lehetőségre, a plasztikai műtét által nyújtott megoldásra is.
Dr. Pataki Gergely, a Premium Plasztikai Sebészet vezető orvosa, megerősíti, hogy a hasplasztika nagyon keresett beavatkozás, a mellplasztika után a legtöbbet ebből végzik. "A hasplasztikára jelentkező nőknél gyakran van kisebb-nagyobb köldöksérv a szülések következtében, és szintén gyakori a két egyenes hasizom középvonalban történő szétválása.
Ez a probléma későbbiekben tartási, emésztési nehézségeket okozhat, a köldöksérv megléte pedig állandó rizikót jelent. A hasplasztikát a több testtájat javító "kismama helyreállító" műtétek keretein belül, mellplasztikával együtt is végezzük.
Sok szempont játszik közre abban, hogy ki hogyan nyeri vissza az alakját szülés után. Ahogy a plasztikai sebész fogalmaz, "egyrészt genetika, másrészt a bőr, a kötőszövet rugalmassága, a hízás és fogyás kapcsolata, valamint a rendszeres testedzés és a táplálkozási szokások határozhatják meg a visszaváltozás eredményét. Bármennyit is edzenek, bármennyire is ideális a testsúlyuk az anyukáknak, a kinyúlt bőr már nem megy vissza, az izom egy bizonyos határon túl nem edzhető tovább. A petyhüdt bőr, kitágult hasfal zavaró lehet a szexualitásban, tisztálkodásban, öltözködésben és a testmozgásban. Vannak olyan nők, akik kis, főként köldök alatti bőrfelesleggel rendelkeznek, nekik a részleges (pl. mini vagy midi) hasplasztika javasolt. Az ennél nagyobb bőrfelesleggel rendelkezőknél a teljes hasplasztika jön szóba köldök feletti bőráthelyezéssel, gyakran deréktájéki és hastájéki zsírleszívással kiegészítve."
A különböző tornagyakorlatok eredményességéről Pataki doktor kétkedve fogalmaz: "Fontos, hogy megtanuljuk helyesen használni az izmainkat és a megfelelő gyakorlatokat végezzük. A hasizmok a szülés után képesek megerősödni, de az izmok közötti rés kitágulása nyugalmi helyzetben nem csökkenthető, és sajnos a bőrfelesleg szintén nem tüntethető el. Ebben semmilyen torna nem segít, csak a plasztikai sebészet."
Szakértők: dr. Pataki Gergely, Premium Plasztikai Sebészet vezető orvosa, plasztikai sebész, Bagyinka Tímea, rekreációs oktató, a LoveYourBelly alapítója, Fekete Krisztina, jógaoktató, a Flat-core módszer kidolgozója.
Ez is érdekelhet:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Így lehet könnyebb az anyaság első, kihívásokkal teli időszaka (X)

Kipihent és stresszmentes kisgyermekes anyuka. Hihetetlennek hangzik? Nem az!

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések