Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Reggeliztél ma már?

Szerző: W. Ungváry Renáta

2013. január 31. | Frissítve: 2016. március 19.

Forrás: babaszoba.hu

Valószínűleg mindenki tudja, hogy a reggeli hasznos, fontos, kár kihagyni. Sokan mégis ezt teszik. Ha viszont egészséges, teljesítőképes szeretnél lenni, vagy fogyni akarsz, éppen ideje, hogy a reggelit belebetonozd a napodba.

Reggeliztél ma már?

Sokféle szempontból megközelíthetjük a reggelizés kérdését, de nézzük előbb azt, mit mondanak a kutatások:
  • A reggelizés hatására nő az agy teljesítménye az elkövetkező órákban, mégpedig átlagosan 60 százalékkal. Diákoknál ez például jobb jegyek szerzésében nyilvánul meg. Ezt a hatást kutyáknál is megfigyelték. A reggeliztetett ebek jobban teljesítettek az elrejtett tárgyak felkutatásában.
  • A reggelizés hatására javul a szem-kéz koordináció és a stressztűrő képesség. Valószínűleg ez utóbbinak is köszönhető, hogy a rendszeresen reggelizők életkilátásai is jobbak.
  • Több felmérés és kutatás is megerősíti, hogy a nem reggelizők átlagos testsúlya nagyobb, mint a reggelizőké. Ráadásul a reggelit kihagyók a nap folyamán 40 százalékkal több édességet esznek, 55 százalékkal több cukros üdítőt gurítanak le, 45 százalékkal kevesebb zöldséget, és 30 százalékkal kevesebb gyümölcsöt esznek.
  • Az előbbiekkel szoros összefüggésben a rendszeresen reggelizők kockázata a kettes típusú cukorbetegség kialakulására 34 százalékkal alacsonyabb, 43 százalékkal kisebb az elhízás kockázata, 40 százalékkal alacsonyabb a hasi elhízás kockázata.
  • Meglepő eredmény, de csak aláhúzza a reggeli fontosságát: kutatások szerint ha az elhízott személy legalább desszertet eszik reggelire, jelentősen nő a fogyás esélye. Hát még akkor, ha az a reggeli megfelelő összetételű!


  • A Megújulás szülés után című könyvben egész fejezet foglalkozik a reggelivel. Csupa egészséges, nem sok időráfordítást igénylő recept, melyekből ízelítőt kaphatsz itt a Babaszobán is:
    Ökörszem
    Kencék receptje
  • Akik nem reggeliznek, több szénhidrátot kívánnak és fogyasztanak a nap folyamán, mégpedig többnyire az anyagcsere napi ritmusát tekintve nem olyan kedvező idősávokban, mint a reggeli órák.


  • Ki nem reggelizik?
    Ezek után kész csoda, hogy nem reggelizik mindenki. Az amerikaiak 93 százaléka például a reggelit jelöli meg a nap legfontosabb étkezéseként, ám csupán 44 százalékuk reggelizik rendszeresen. Sokkoló, 2009-es adat szintén az Egyesült Államokból (ahol jelenleg a világon a legtöbb túlsúlyos és elhízott ember él), hogy a gyerekeknek gyártott, egészségesnek kikiáltott gabonakészítmények, az úgynevezett cereáliák 85 százalékkal (!!!) több cukrot, 65 százalékkal kevesebb rostot, 60 százalékkal több sót tartalmaznak, mint a felnőtteknek gyártott hasonló termékek. És az átlag amerikai óvodás egy év alatt 642 gabonapehely-reklámot lát a televízióban. Ezek az álegészséges ételek jelentősen hozzájárulnak a túlzott szénhidrátbevitelhez és a gyerekkori elhízáshoz.

    Érdekes, ám kissé morbid adat a halálraítéltek utolsó, választott reggelijéről szóló fejtegetés. Megdöbbentő, hogy a súlyos, erőszakos bűncselekmény miatt elítélteknek csupán 7 százaléka volt rendszeres reggeliző.

    És vajon miért nem reggelizik az, aki rendszeresen kihagyja? Többnyire arra hivatkoznak, hogy nem éhesek reggel, hogy nincs idejük reggelizni, hogy nincs idejük reggelit készíteni, és hogy szívesebben alusznak reggelikészítés helyett kicsit tovább. A rejtett ok sokszor az, különösen túlsúlyosaknál, hogy azt hiszik, jól kezdődik a nap, ha már a reggelit sikerül kihagyni. Pedig a tények épp az ellenkezőjét bizonyítják.

    Lépegetés a reggelizés felé

    Ha a ritkán vagy sosem reggelizők közé tartozol, legfőbb ideje, hogy változtass ezen már csak azért is, mert azt is több kutatás bizonyítja, hogy a rendszeresen reggeliző szülőknek a gyerekei is jóval nagyobb eséllyel válnak maguk is rendszeres reggelizővé.
    1. Este hat után ne egyél jelentős mennyiségű ételt, legjobb, ha fokozatosan áttérsz a jelképes vacsorára: nyers zöldség, saláta, joghurt, kefir, nem túl sok gyümölcs, a lényeg, hogy magas rosttartalmú legyen. Az éjszakai evéseket kerüld.
    2. Reggel kelj fel korán, hogy bőségesen legyen időd elkészülni, kényelmesen reggelizni. A nap békés, stresszmentes alapozása meghálálja magát!
    3. Szépen terített asztalnál reggelizz, és mindent gondosan rágj meg. Egyél-igyál bőségesen az egészséges kínálatból.
    4. A reggeli lehet a nap legnagyobb szénhidráttartalmú étkezése. Például zabkása nyers gyümölcsökkel, saláta sajtkrémes pirítóssal, tejeskávé cukor és édesítés nélkül. Konkrét ötleteket a babaszoba fogyókúrás menüsoraiban találsz.

    További ötletekért látogass el ide, ahol más népek, országok reggelizési szokásairól olvashatsz, és recepteket is találsz.

    Kapcsolódó cikkeink:
  • Ne hagyd ki a reggelit!
  • 6 gyors reggeli
  • Okosabbak lesznek a gyerekek reggelitől

  • Hozzászólások

    Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések