Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Miért nem természetes a szoptatás?

Szerző: W. Ungváry Renáta

2012. augusztus 1. | Frissítve: 2015. december 7.

Forrás: babaszoba.hu

Az emlős állatok számára nem kérdés, hogy szoptassanak-e, és tanítani sem kell őket a táplálás módjára. Nálunk, embereknél is működhetne ez ilyen egyszerűen, az anyák mégis nagyon sok nehézségbe ütközhetnek akkor is, ha feltétlenül szoptatni szeretnének.

Az elhatározás mellett ugyanis döntő jelentőségű az egészségügyi dolgozóktól és a társadalom többi tagjától kapott támogatás. Hol is tartunk most a szoptatással kapcsolatban? Ezt jártuk körül:

- Vajon a szülészeteken a legkorszerűbb elvek alapján segítenek az anyáknak? Használható útmutatást kapnak a szoptatáshoz? Cseppet sem meglepő, ha a szakszerű segítség hiányából fakadó kezdeti nehézségek sok anya kedvét elveszik a szoptatástól.
- Ugyanilyen jogos felvetés, hogy a későbbiekben mennyire támogató a környezetünk. Össze lehet hangolni a hosszú távú szoptatást a munkával, a család megélhetésével, az anya igényeivel?
- Milyen a sok évet otthon töltő anyák munkaerő-piaci helyzete, amikor ismét dolgozni kezdenének?

Szoptatás helyett tápszer?

A kérdésekre adott válasz sajnos nem csak Magyarországon kedvezőtlen. A modern világ nagyon sok ponton gördít akadályokat a szoptatás elé, miközben a bébiiparág sikerei látványosak: egyre többen látják úgy, hogy a megoldást a cumisüveg és a tápszer jelenti. Nyugat-Európa számos országában a nők jelentős része el sem kezd szoptatni.

Nem véletlen, hogy a múlt század hetvenes éveiben, lényegében az utolsó utáni pillanatban, amikor először váltak nyilvánvalóvá a tápszerezés világméretű elterjedésének káros hatásai, és amikor a fejlett országokban már inkább kivételnek számított, ha szoptatott valaki, keresni kezdték az anyatejes táplálás védelmének lehetőségeit. Az első lépés a tápszergyártók marketingtevékenységének megfékezésére irányult.

A WHO 1981-ben bocsátotta útjára az úgynevezett Kódexet, amely szabályozza az anyatejet és szoptatást helyettesítő készítmények, termékek reklámozását, ingyenes terjesztését, idealizált ábrázolását. A tilalom a Kódexet törvényerejűvé emelő országokban, többek között Magyarországon is csak a hat hónapos korig ajánlott, kezdő tápszerek reklámozására vonatkozik, bár a civil szervezetek éppen két évtizede sürgetik, hogy valamennyi ilyen termékre terjedjen ki a tilalom.

A gazdasági ellenérdekek azonban túlságosan jelentősnek bizonyulnak a többmilliárdos bébiüzletágban. Csak néhány fejlődő országban tilos valamennyi tápszer, valamint a cumik, cumisüvegek népszerűsítése, ott, ahol felismerték, hogy nem engedhetik meg maguknak a szoptatás hiányából fakadó emberi veszteségeket és egészségügyi ápolási költségeket.

További érdekes cikkeink a témában:
  • Meddig szoptassunk?
  • Készüljünk a szoptatásra!
  • 14 szoptatási jó tanács
  • 10 tápszeres kérdés

  • Hozzászólások

    Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések