Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Így változik meg a nők agya, mikor anyává válnak

Szerző: Jaksa Petra

2018. szeptember 27.

Forrás: babaszoba.hu

Mert bizony megváltozik. A "mommy brain" vagyis anya agy pedig nem mítosz, hanem a kőkemény valóság.

A babaváró bulik, a gyerekszoba megálmodása és berendezése mind-mind szuper tevékenységek a kicsi érkezése előtt, azt azonban nem biztos, hogy tudod, hogy mindeközben az agyad is intenzíven "készül" a baba megszületésére.
Az új kis élet ellátásához és felneveléséhez számos képességre és ismeretre van szüksége az anyának, ezért az agy átalakulása már a terhesség során megkezdődik. Azon része, mely az anyai feladatok ellátását irányítja fokozottan aktív lesz, sőt struktúrájában és méretében is megváltozik a babavárás alatt, illetve az újszülött születése utáni hónapokban.

Pontosan hogyan változik meg az agy?

Tudósok csak nemrégiben kezdték közelről feltérképezni az anyai agy változásait. Az eredmények többsége pedig azt mutatja, hogy bizonyos területek méretükben is megnőnek a terhesség alatt és után, az igazán érdekes dolog viszont az, hogy a szürkeállomány bizonyos területei viszont ezzel szemben összezsugorodnak.
Az oxitocin és progeszteron hormonok őrült játéka sem véletlen, hiszen ezek nélkülözhetetlenek az anya és gyermek közötti kötődés kialakulásához. A baba sírása és nevetése például az anya szervezetében megnövekedett oxitocin-termelődést vált ki. Az agy egyes részei, többek között az amygdala, mely érzelmek elraktározásáért és a félelemért felelős, rendkívül aktívvá válik, ezért van az, hogy az édesanyák akkora odaadással képesek újszülött gyermekük igényeit figyelni és kielégíteni.
Az anyaság óriási kihívás, nem meglepő tehát, hogy az agynak is idomulnia kell az új feladatokhoz
Az agy biológiai, strukturális és idegi változásai segítik a nőt az anyává válásban: támogatják a priorizálásban, erősítik a kötődést és azt, hogy az édesanya fogékony legyen a gyermeke igényeire. Mindezek a változások, melyek támogatják az érzelmek szabályozását, az empátiát és a stresszkezelést, nagyon jól jönnek például akkor, mikor az édesanya hónapokon át kialvatlanságtól szenved.

A "mommy brain" nagyon is valós

Ahogy korábban említettük, az agynak bizonyos részei összezsugorodnak a kismamaság korai szakaszában, szakértők szerint azért, hogy helyet adjanak annak a temérdek új ismeretnek és képességnek, amire az édesanyának ebben az időszakban sokkal nagyobb szüksége van. Tehát a viccesen "mommy brain"-nek vagy "baby brain"-nek, vagyis "anyaagynak" nevezett jelenség nagyon is létező dolog. A feledékenység, zavarodottság és tompaság tehát sajnos valóban az anyává válás "mellékhatásai", ráadásul sokan arról számolnak be, hogy akár évekig is eltarthatnak.
Strukturálisan is megváltozik az anyák agya
Van, akinek könnyebb, van, akinek nehezebb
Habár ezek a változások minden nőnél bekövetkeznek, az agy idegi és strukturális átalakulásának mértéke azonban egyénileg elérő lehet. Ezért van az, hogy míg egyes hölgyek igazi anyatigrissé válnak a babájuk születésének pillanatában, mások nem érzik egyből a kötődést és a rózsaszín köd is elmarad az első hetekben.
Egyelőre ennek az anatómiai okára a kutatóknak még nem sikerült rájönniük, az azonban bizonyos, hogy a szociális helyzet és bizonyos körülmények befolyásolhatják, hogy az agy mennyire fogékony az új anyai szerepekre. Azok az édesanyák például, akik szülés utáni depresszióban, poszttraumás stressz szindrómában (PTSD) szenvednek vagy akik krónikus stressznek vannak kitéve, lehetséges, hogy nem olyan "reaktívak" a baba igényeivel kapcsolatban, mint azok, akiknél ezek a körülmények nincsenek jelen. Az agyi vizsgálatok bebizonyították, hogy a nők agya szülés után idegi, anatómiai szempontból máshogy néz ki abban az esetben, ha az anya mentális problémákkal küzd. Az amygdala egészséges működésére pedig nemcsak a mama-baba kötődés szempontjából, hanem az édesanya saját érzelmi felépülése és helyre kerülése szempontjából is óriási szükség van.
Ez tehát még egy ok arra, hogy kedves édesanyák, igenis saját magatokkal is foglalkozni kell!

Íme néhány tipp, hogy az anyává válás gördülékenyebben menjen:

Tudatosítsd, hogy szükséged van segítségre!
Teljesen mindegy, hogy milyen erősnek, keménynek (vagy egyenesen szuperanyának) érzed magad, minden nőnek elkel a segítség szülés után. Még mielőtt világra hoznád a csemetédet, kérdezz körbe a barátaid, családtagjaid, szomszédjaid között, hogy kire számíthatsz, ha majd megérkezik a kis trónörökös. Lehet, hogy meglepődsz majd, hogy milyen sokan lesznek, akik tényleg örülnek, ha segíthetnek, és csak arra várnak, hogy megmondd nekik, hogy pontosan hogyan.
Beszélgess el a pároddal!
Egy gyermek érkezése óriási öröm, azonban komoly kihívás elé is állítja a párkapcsolatot. Újabb kutatások bebizonyították, hogy bizony a szülés utáni depresszió a kispapákat is érintheti legalább annyira, mint a kismamákat. Amellett, hogy együtt ábrándoztok arról, hogy majd milyen lesz kézben tartanotok a babátokat, beszélgessetek el arról is, hogy hogyan tudjátok támogatni egymást a nehéz időkben. Kutatások szerint a házastársi stressz komoly rizikófaktor a szülés utáni depresszió tekintetében, ezért fontos, hogy a kapcsolatotokkal is foglalkozzatok és ha kell, kérjetek segítséget!
Kezeld a stresszt!
A megnövekedett stressz negatívan befolyásolja az agy anyai képességekért felelős részét, arról nem beszélve, hogy már terhesség alatt óriási hatással van a babára is. Ismerd fel, hogy a te életedben mi okozza a legnagyobb feszültséget, és légy proaktív a kezelésében és enyhítésében még a kicsi születése előtt.
Gyakorold a bőr-bőr kontaktust!
Még egy ok, hogy magadhoz öleld a kisbabádat! Kutatások igazolják, hogy a bőr-bőr kontaktus (kenguru módszer) segíti a kötődés kialakulását. Sőt, egyes tanulmányok azt is feltételezik, hogy a bőrkontaktus az anya hangulatára és stressz szintjére is pozitív hatással van.
Keress anyuka-barátokat!
Minden egyes szüléssel új anya is születik, akinek újra és újra meg kell találnia önmagát. Akik pedig ezt a leginkább képesek átérezni és megérteni: a többi anyuka. Keresd hát más édesanyák társaságát a családban, barátok között, de akár a saját anyukád személyében is! Számos kismama számol be róla, hogy számára mekkora támogatást jelentett, hogy felvette a kapcsolatot a lakóhelye környékén élő anyuka közösséggel. Nézz utána az interneten, keress Facebook-csoportokat, biztosan találsz ilyeneket!
Aludj, aludj és aludj!
Tudjuk, hogy nem könnyű egy újszülött mellett álomra hunyni a szemed, de akkor is rendkívül fontos, hogy amikor csak teheted, pihenj le! A kialvatlanság ugyanis növeli a depresszió és más komoly mentális problémák kialakulását, ezért vedd komolyan.
Fontos tudnod, hogy minden édesanya élete totálisan megváltozik a gyermeke születésével, és az érzelmi hullámvasút, amit érzel teljesen normális! A szülés utáni depresszió, OCD vagy más lelki és mentális problémák pedig nem a gyengeség vagy a kudarc jelei! Van rájuk megoldás és gyógymód, amiket fontos, hogy igénybe vegyél, hogy a lehető legboldogabb körülményeket teremthesd az új kis családodnak és saját magadnak.
(via)
Ez is érdekelhet:

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések