Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Cukorbetegség szempontjából is jobb választás az olaj

Szerző: Babaszoba.hu

2016. március 31.

Forrás: MediPress

Csökkenti a 2-es típusú diabétesz kialakulásának esélyét, ha nem zsírt használunk a főzéshez, sütéshez, hanem olajat.

Az olaj jobb választás, mint a zsír


Ha a telített zsírokat többszörösen telítetlen zsírokkal helyettesítjük, az hosszútávon is segít elkerülni a diabétesz kialakulását. A telített zsírok az állati eredetű termékekben lelhetőek fel, például a húsban és a vajban, míg a többszörösen telítetlen zsírok a növényi olajokban, a diókban és a zsíros halban találhatóak.
A King's College London szakemberei szerint, amikor diabétesz előtti állapotot állapítanak meg az orvosok, érdemes a telített zsírokat többszörös telítetlenekre váltani. A prediabétesz olyan állapot, amikor a vér glükózszintje a normálisnál magasabb, de még nem annyira, hogy a 2-es típusú cukorbetegséget meg lehessen állapítani. A prediabétesznek két típusa is létezik: az egyik során a máj túl sok glükózt termel, a másik során pedig a megtermelt glükózt az izmok nem képesek megfelelően szállítani.

A diabétesz ilyen esetekben elkerülhető, ha a páciens életmódváltásba kezd, és azt sikeresen végig is viszi. A PLOS One című szaklapban publikált kutatás az is kiderült, hogy a telített zsírok megemelik a vérben található rossz koleszterinek szintjét, márpedig ez a negatív hatás csökkenthető, ha kevesebb állati terméket és tejterméket fogyasztunk, és növeljük a zöldség-gyümölcs bevitelt.

A kutatás során 15 egészséges embert, 14 sportolót és 23 túlsúlyos embert vizsgáltak, továbbá 10 prediabétesz állapotában lévő embert és 11 olyan önkéntest, akik 2-es típusú diabétesszel küzdöttek. A szakemberek a résztvevők glükózszintjét és a zsírsavak arányát vizsgálták a vérben, majd étrenddel foglalkozó kérdőívet töltöttek ki az önkéntesek.

Milyen olajat válassz?

Hazánkban a napraforgóolaj a legelterjedtebb. Linolsavakban igen gazdag, 70%-a többszörösen telítetlen zsírsav. Ajánlott még a a repceolaj is, ennek 66%-a egyszeresen telítetlen zsírsav, de 27%-a többszörösen telítetlen zsír. Hasonló jó választás sütéshez, főzéshez a kukoricaolaj, a lenolaj és a mogyoróolaj is.

Saláta készítésnél jó szolgálatot tesz az olívaolaj, szezámolaj, tökmagolaj, búzacsíraolaj, dióolaj, argánolaj, szőlőmagolaj is.

Fontos megjegyezni, hogy kevesebb kalória ezekben sincs, mint az állati zsíradékban, jótékony hatásuk a szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség megelőzése, daganatos betegségek kezelése szempontjából jelentős.

A gyerekeknek is olaj kell

A kicsik főzelékébe 6-7 hónapos kortól napi 1 kávéskanál olajat (lehetőleg szőlőmagolajat) kell keverni. Tudni kell azt is, hogy hidegen sajtolt olajat érdemes választani a célra, s ezt főzés után ajánlott belekeverni az ételbe.

Kapcsolódó cikkek:
  • Miért olyan egészséges az omega-3 zsírsav?
  • Zsíradék is kell a gyereknek
  • Hal is kerüljön a tányérra
  • Van jobb is az olívaolajnál

  • Hozzászólások

    Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

    A nők 80 százaléka tapasztalt már szexuális zaklatást nyilvános helyeken (X)

    Az utcai zaklatás egy olyan dolog, ami bármilyen szexuális irányultságú, kultúrájú és hitű nőt és férfit lealacsonyít, ami azt eredményezi, hogy megkérdőjelezik saját tapasztalataikat.

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések