A szülés utáni felépülés is könnyebb, ha törődsz magaddal

Törődj magaddal, és a szülés utáni felépülés is könnyebb lesz! Cikkünkben sorra vesszük, mivel segítheted elő a szülés utáni felépülésedet!

A szülés utáni felépülés is könnyebb, ha törődsz magaddal
A szülést követően testünkben olyan regenerációs folyamatok veszik kezdetüket, amelyek az első hat hétben a legintenzívebbek, és akár egy évig is eltarthatnak. Bár a szervezet teszi a maga dolgát, jó, ha tudjuk, hogy nekünk is segíteni kell ezt a regenerációs folyamatot. Így a felépülés is könnyebb lesz, másrészt csökkenthetjük annak esélyét, hogy a későbbiekben szövődmények nehezítsék meg életünket. Rigóné Tavaszi Piroska, gyógytornászt, manuálterapeutát kérdeztük.  

Te is fontos vagy!

A szülést követően lefoglalnak bennünket a baba körüli teendők, és emiatt sokszor egyáltalán nem jut idő arra, hogy magunkkal is törődjünk. Egyfelől önzőségnek érezhetjük, másfelől gyakran a környezet felől is erős elvárások nehezednek ránk, amelyek azt sugallják, hogy egyedül kell megbirkóznunk minden feladattal.
Pedig rendkívül fontos, hogy saját testünk és egészségünk is figyelmet és támogatást kapjon ebben az időszakban, mert ha a szülést követő regeneráció nem megfelelő, akkor annak sajnos hosszútávú negatív következményei lesznek.
Hogy ez mit jelent? Akár egy vagy több évtized múlva megjelenő kismedencei diszfunkciót (kismedencei szervek süllyedése, vizelet-székletinkontinencia, szexuális diszfunkció, hüvelylazaság érzése), amely jelentősen ront az életminőségünkön. Nem önzőség tehát, ha időt szakítunk magunkra, és törődünk testünkkel.

Segítsd a regenerációt a táplálkozással!

A szülés utáni regenerálódásodban a kiegyensúlyozott, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag táplálkozás az egyik legfontosabb elem. Táplálékunk akkor segíti elő testünk felépülését, ha elsősorban a friss, egészséges alapanyagokból összeállított étkezést részesítjük előnyben. Törődjünk testünkkel, felejtsük el az élelmiszeripari hulladékokat, és a lehető legjobbat adjuk számára!

Lehetőség szerint kerüljük vagy szorítsuk vissza étkezésünkben a feldolgozott és gyorsételeket, a finomított szénhidrátokat és az üres kalóriákat (üdítőitalokat, desszertek és süteményeket, rágcsálnivalók stb.).
Ne feledkezzünk meg szervezetünk hidratálásáról sem! A megfelelő folyadékpótlás csökkenti a fáradtságérzetünket, és az anyagcserénk is javulni fog általa. Praktikus ötlet, hogy minden szoptatáskor legyen a kezünk ügyében egy kulacsban folyadék (elsősorban víz), amivel pótolhatjuk a szükséges mennyiséget!

Töltsd fel a lemerülő raktárakat!

A szoptatás egy alapvetően fárasztó időszak. Az anyatej termelése energia- és tápanyagigényes folyamat, és alvásra sem biztos, hogy annyi lehetőség adódik, mint a baba születése előtt. Érdemes tehát a szülést követően is kiegészíteni az étrendet . Ebben nagy segítségünkre lehetnek a kifejezetten a szoptató édesanyák és az anyatejjel táplált csecsemők igényei szerint kifejlesztett multivitamin készítmények.
Ezek a készítmények valamennyi - a szoptatás miatt megnövekedett - vitamin- és ásványi anyag szükségletet biztosítják.

Mozogj!

Már a várandóság során is hatalmas átalakuláson megy át a testünk. A csontok, az izmaink, az ízületek is fokozott igénybevételnek vannak kitéve, és maga a szülés is nagy trauma a testnek. E megterhelést követően a gátizmoknak és a hasizmoknak ismét meg kell erősödniük.
Nagyon fontos, hogy a szülés után mihamarabb elkezdjünk mozogni. A legtöbb édesanya pár héttel a szülés után már valóban alig várja, hogy a lehető leghamarabb visszanyerje korábbi fizikai állapotát és testsúlyát. Meg kell azonban érteni, hogy minden anyukának szüksége van regenerációra, még abban az esetben is, ha nincs tünete, és az orvos is mindent rendben talált a hathetes kontrollon.
Ebben az időszakban akkor tesszük a legtöbbet magunkért, ha szakember (pl. gyógytornász, manuálterapeuta) segítségét kérjük, aki az egyéni állapotfelmérést követően megtanítja a helyes és számunkra biztonságos mozgásformákat.
Az első időszakban a túlzottan megerőltető sporttevékenységeket (idetartozik a futás is) mindenképpen kerüljük el! A szervezetünket a szülést követően fokozatosan, kis lépésekben kell hozzá szoktatnunk a terhelésekhez, és fontos, hogy megtanuljunk odafigyelni önmagunkra és testünk jelzéseire.
A szülés utáni mozgásformák elsődleges feladata a szöveti gyógyulás elősegítése. A szakember speciális keringésjavító gyakorlatokkal, hegkezeléssel, a szülés alatt meggyengült izmok óvatos erősítésével, tartáskorrekcióval (így egyúttal az esetleges hát-és derékfájdalmak mérséklésével) segíti regenerációnkat. Csak ezt követően jöhet a has, a hát, a lapocka és a csípő körüli izmok erősítése.

Külön meg kell említeni a rectus diastasis-t (egyenes hasizmok szétválása), amelynek kezelését szintén nem szabad elhanyagolni, és szakember segítségét kell hozzá kérnünk, aki komplex megoldást nyújthat a problémára.

Medencefenék gyógytorna

Nem lehet elégszer elmondani, hogy nagyon sokat tehetünk önmagunkért a kismedencei izmok tornájával. A kismedencei izmok tornájában az ún. medencefenék gyógytorna lesz segítségünkre, amely egy vizsgálaton alapuló, kontroll melletti tornát jelenti.
Ezt már a várandósság alatt érdemes tornáztatni, majd a szülést követően azonnal óvatos aktiválás kezdhető, a hatodik héttől pedig személyre szabottan intenzívebben folytatni, így sokat tehetünk a húgyhólyag, a végbél, a női nemi szervek funkciójának megtartásáért.

Nem egyszerű a feladat, hiszen tulajdonképp láthatatlan izmokról van szó, sokszor sérül az izomszövet a szülés során, a beidegzés és a reflexes folyamatok is zavart szenvedhetnek, a gátmetszés is nehezíti ezen izmok újbóli működését, ezért ez a terápia egyedül nehezen kivitelezhető.
Mindenképpen kérjük képzett szakember segítségét, aki a tornához kacsolódóan biofeedback tréninggel, elektroterápiával és a medencefenék izomzat reflexes működését támogató és a tónusát szabályozó komplex terápiával segíthet a regenerációban (triggerpont terápia, manuálterápia.)
Ne feledjük tehát! A megfelelő regenerálódás rengeteget javít életminőségünkön, és számtalan későbbi problémát előz meg!
Szponzorált tartalom. Támogatta az Elevit Complex 3.
Kapcsolódó cikkeink:
Elevit