Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

A Montessorit már babakortól beépíthetjük a gyerek életébe

Szerző: Babaszoba.hu

2021. október 3.

Forrás: babaszoba.hu

Bár sok család csak akkor ismerkedik meg a Montessorival, amikor a gyermeke már iskoláskorú, a Montessori otthoni alkalmazásának számos előnye van, már a születéstől kezdve.

Hogyan építsük be a Montessorit otthon? (fotó: Getty Images)
A gyermek életének első három éve vitathatatlanul a legfontosabb a fejlődés szempontjából. "Az agy nyolcvanöt százaléka hároméves koráig fejlődik, és ezek a legkorábbi évek teremtik meg az alapját minden későbbi tanulásnak" - mondja Zahra Kassam, nemzetközileg képzett Montessori-pedagógus és a Monti Kids alapítója.
Bár a Montessori otthoni alkalmazása elsőre lehetetlen vállalkozásnak tűnhet egy újszülött babával, van néhány nagyon egyszerű dolog, amit megtehetünk.
Íme, hogyan kezdjünk hozzá:

1. A gyerekszoba ne csak cuki legyen

Maria Montessori szerint a háromévesnél kisebb gyerekek agya olyan mint a szivacs, öntudatlanul magába szív mindent, ami a környezetében van, ami körülveszi őket. Éppen ezért érdemes erre is gondolnunk, amikor megtervezzük vagy kialakítjuk a gyerekszobát.
A Montessori gyerekszobák egyszerűek, rendezettek, letisztultak. Szépek és nyugalmat árasztanak. Ideális, ha sok nyitott térrel és természetes fénnyel rendelkezik a szoba. Gyakran van tükör a gyerekszobában.
A Montessori kiságyak egy kicsit eltérnek a megszokottól: nagyon alacsonyak, sokszor csak egy matrac a földön. A baba így az egész szobát belátja és lehetősége van arra, hogy amint már tud kúszni, önállóan be- és kiszálljon az ágyból. De nemcsak az ágy, hanem a játékok tárolása is alacsonyan van, így a baba láthatja a játékait és kíváncsivá tehetik őt. Elérhető számára - éppen ez az, amivel önállóságra tudjuk ösztönözni.

2. Beszélj átgondoltan a babához

A csecsemők születésüktől fogva szívják magukba a nyelvet. Az, ahogyan csecsemőinkkel kommunikálunk, nagy hatással lehet a nyelvi fejlődésükre, valamint arra, ahogyan önmagukat érzékelik. Van néhány dolog, amit a Montessori szülők és tanárok másképp csinálnak, amikor a kommunikációról van szó.
Mondd el a csecsemőnek, hogy mit csinálsz, még akkor is, ha túl korainak tűnik ahhoz, hogy a baba megértse. Beszélj neki minden egyes lépésről, amikor pelenkázod. Mondd el neki, hogy szerinted éhes lehet, és megnézed, kér-e tejet. Nem tudjuk pontosan, hogy a babák mikor értik meg, amit mondunk nekik, de a kisbabád érezni fogja a tiszteletet, amit mutatsz neki, még mielőtt megértené a szavakat.
Kérj engedélyt: a Montessori megközelítésben mindig engedélyt kérünk, mielőtt felvesszük a babát. Inkább elölről közelítjük meg a babát, hogy lássa, hogy jövünk, minthogy hátulról vegyük fel. Mondjuk azt, hogy "fáradt vagy, felvehetlek, hogy az ágyadba vigyelek?". Ha kérdezünk és megvárjuk a választ, meglepődhetünk, hogy a baba milyen hamar reagál valamilyen módon.
Használj valódi szavakat és választékosan beszélj. A választékos beszéd már a születésétől kezdve nagy ajándék a gyermeknek. Ez az az időszak, amikor nagyon figyel, és mindent, így a nyelvet is magába szívja.
Miért ne használhatnánk valódi szavakat a valódi dolgokra, leegyszerűsített változatok helyett? Miért ne írnád le részletesen a babának kilátást?

3. Biztosíts elég szabadságot a mozgáshoz

A mozgás szabadsága a Montessori-osztályterem egyik jellemzője, ahol a gyerekek szabadon járkálhatnak a teremben, és oda ülhetnek, ahová akarnak. Ugyanez az elv vonatkozik a csecsemőkre is.
Az első életévben a mozgás és a testük irányításának megtanulása a csecsemő egyik legfontosabb feladata. Természetes késztetést éreznek arra, hogy elsajátítsák ezeket az új készségeket - hogy a kezüket a szájukhoz emeljék, hogy felemeljék a fejüket, hogy átforduljanak. Nekünk igazából csak annyit kell tennünk, hogy eltűnünk az útjukból.
A Montessori megközelítés nem használ eszközöket, ehelyett sok időt ad biztosít a babának a földön, hogy a mozgását gyakorolni tudja. A földön (vagy padlón) a baba köré helyezzünk olyan tárgyakat, amelyek arra ösztönzik, hogy kezdjen el gurulni, kúszni, és amelyek a baba kézizmait fejlesztik, pl. lassan guruló, texturált labdákat.
Amikor a baba mozogni tanul, fontos, hogy legyen egy nagyon biztonságos hely a számára, valószínűleg a szobája, amely 100%-ban gyerekbiztos, hogy elkezdhesse felfedezni a világot anélkül, hogy állandóan "nemet" hallana (nem szabad ezt, nem szabad azt csinálni).
A Montessori nem támogatja, hogy a babákat járassuk, ültessük. Ha hagyjuk, hogy meg tanuljanak egyedül ülni, állni és járni, az nagy önbizalommal és büszkeséggel tölti el őket.

4. Támogasd az önálló játékot

Bár a csecsemőkre általában nem úgy gondolunk, mint független lényekre, vannak módszerek, amelyekkel támogathatod a fejlődésük során kialakuló függetlenségüket, és ezek egyike az önálló játék biztosítása.
A csecsemőknek sok időre van szükségük, amikor ölelgetésben és szeretetben van részük, de az önálló játékra szánt idő is jót tesz nekik. Egy kisbaba esetében ez azt jelentheti, hogy a játszótéren játszik, miközben te a közelben ülsz, és egyszerűen csak figyelsz.
Ha időt adsz a babának, hogy zavartalanul szemlélje a világot, az azt az érzést kelti bennük, hogy egyedül is megtehetnek dolgokat - jelezni fogják neked, ha interakcióra vágynak. Ahogy a baba növekszik, az önálló játék azt jelentheti, hogy megfigyeled, miközben egyszerű játékokkal játszik, és küzdesz a késztetés ellen, hogy mindig vele játssz, vagy, hogy mindig megmutasd, hogyan kell valamit "helyesen" használni.
A babáknak szánt Montessori játékok egyszerűek, természetes anyagokból készültek, nyílt végűek, és arra szolgálnak, hogy felkeltsék a baba kíváncsiságát, és segítsenek neki felfedezni a kialakulóban lévő készségeit.
(Cikk forrása: mother.ly)

Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések