Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

10 dolog, amit érdemes megfontolni az újszülött altatásával kapcsolatban

Szerző: Babaszoba.hu

2022. április 26.

Forrás: babaszoba.hu

Amíg nincs gyereked, nehéz elképzelni, mennyi nehézséget jelenthet az altatás. Bár a csecsemők napjuk nagy részét alvással töltik, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy könnyen elalszanak, ahogy azt sem, hogy átalusszák a teljes éjszakát.

10 dolog, amit érdemes megfontolni az újszülött altatásával kapcsolatban (fotó: Getty Images)
Komoly kihívást jelenthet a baba altatása, különösen akkor, ha a baba kólikás, éppen fogzik vagy egy-egy növekedési ugrás következik be. Az újdonsült szülőknek a legtöbb fejtörést az okozza, hogyan lehet könnyen elaltatni a babát és így maguk is pihenjenek.
A csecsemők alvásával kapcsolatban több dolgot is érdemes tudni, ezeket vette sorra a mother.ly cikke.

1. Te ismered a legjobban a gyerekedet

Sokan sokfélét fognak javasolni azzal kapcsolatban, hogyan altasd a babát, vagy hogy mennyi ideig kéne aludnia. Hallgass az ösztöneidre, te ismered legjobban a gyerekedet. Minél többet stresszelsz azon, hogy helyes-e ahogy altatod a babát, annál inkább elveszed az örömöt a vele töltött időből.
Dr. James McKenna, az együttalvás szakértője szerint nincs egy sablon, amit mindenkire érvényes. Az ő tapasztalatai azt mutatják, hogy azok a szülők, akiknek kevésbé merev elképzeléseik vannak arról, hogy hogyan és hol kellene aludnia a babájuknak, általában sokkal boldogabbak, és sokkal kisebb valószínűséggel csalódnak, amikor a gyermekük nem teljesen úgy működik, ahogy a nagykönyvben meg van írva.

2. Ne foglalkozz azzal, hogy mit lehet és mit nem

Nagyon fontos, hogy az első hónapokban ne ragaszkodjunk foggal-körömmel ilyen-olyan szabályokhoz.

3. Nem létezik rossz altatási mechanizmus

Nincs olyan, hogy egy baba nem aludhat el szoptatás közben, babakocsiban vagy mindig úgy, ha ringatják. Nem lehet elrontani semmit, különösen nem a babát. Figyelj arra is, hogy neked mi a jó: például ha az első pár hónapban hordozóban aludt el rajtad a baba, de később ez már kényelmetlen számodra, akkor változtass a szokásaitokon. Miután mély álomba merült a baba, óvatosa, lábbal előre tedd be a kiságyba és lassan fektesd le. Erre azért van szükség, mert a zuhanás érzés kiiktatható így, ami gyakran ébreszti fel a babákat.

4. Nem baj, ha a babák gyakran felébrednek éjszaka

Az újszülötteknek két alvási állapota van, az aktív alvás (amely hasonló a felnőttek REM alvásához) és a nyugodt alvás (hasonló a mi nem-REM alvásunkhoz). Tanulmányok szerint az aktív alvás szerepet játszik a SIDS megelőzésében. Szerencsére a csecsemők hajnali 2 és 6 óra között több időt töltenek aktív alvásban, így ebben az időszakban sokkal nagyobb valószínűséggel ébrednek fel, ha éhesek, fáznak, nedves a pelenkájuk vagy megijednek.
A csecsemők alvási ciklusa valójában rövidebb, mint a miénk (csak 50-60 percig tart), ezért körülbelül óránként részleges ébredést tapasztalhatnak. Az ébredésnek biológiai oka van: a túlélést szolgálja. Ahhoz, hogy a gyermekek növekedni tudjanak, enniük kell, és ezért fel kell ébredniük.
Bármi, ami a babát túl mély alvásra kényszeríti, veszélyes. Az aktív alvásnak más előnyei is vannak, úgy gondolják, hogy ez "okos" alvás, mert az agy nem pihen, növeli az agy vérellátását.

5. Tartsd a közeledben, amikor csak tudod

Ez éjjel és nappal egyaránt igaz. Egyáltalán nem kell a babát a saját szobájába hagyni. Fontos megjegyezni, hogy egy harvardi tanulmány szerint az első hat hónapban a közös szobahasználat szerepet játszhat a hirtelen csecsemőhalál (SIDS) kockázatának csökkentésében.
Ha többször felébred a babád éjszaka, és te kimerült vagy, akkor megpróbálkozhatsz az egy szobában történő alvással.
Az is fontos, hogy a baba napközben is közel legyen hozzád. Ölelgesd, legyen sok időt a karodban. Ahhoz, hogy egy gyermek önállóvá váljon, először is biztonságosan kell kötődnie. A csecsemőknek szükségük van a fizikai közelségre, szaglással, látással és hanggal érzékelik azt a személyt, akihez kötődnek. Szükségük van arra, hogy érzékenyen és következetesen reagáljon rájuk valaki, amikor jeleznek.

6. Kerüld a túlzott stimulációt

Könnyű elfelejteni, hogy a babák kicsik, és minden új nekik. A séta a baba minden érzékszervét stimulálja. Gyakran elfelejtjük ezt, és belecsúszunk egy szórakoztató szerepbe, egész nap játékokkal stimuláljuk a babát, holott valójában egy egyszerű séta a szabadban hihetetlenül leköti őket.
Mindennapi tevékenységeink hatással vannak az alvásra. Egy élelmiszerboltba tett kirándulás közvetlenül az alvás előtt nagyon túlstimulálja a babát, ezért fontoljuk meg, hogy altatás előtt milyen ingereknek tesszük ki.

7. Biztosíts megfelelő körülményeket

Az újszülöttek különböző tényezőkre érzékenyek. Ha túl meleg van, nem akarnak majd aludni. Ha tisztítószer- vagy bármilyen más erős illatot tapasztalnak, megszakadhat az alvásuk. Ha éjszakai lámpát kapcsolsz fel, hogy pelenkát cserélj, a baba nem biztos, hogy vissza akar aludni.
De zavarhatja a babát egy ruha címkéje, viszkethet a bőre a mosószertől, ha zaj van körülötte, ha melege van.

8. Fontold meg, hogy hordozva altatsz

Használj hordozót, és hagyd, hogy a baba így aludjon, miközben sétáltok. Sok baba szeret mozgás közben aludni. Próbáld ki!

9. Örülj a kis sikereknek

Talán sikerült 20 percre elaltatnod, hogy le tudj zuhanyozni, vagy kényelmesen ihattál egy teát. Szánj időt arra, hogy elismerd és megünnepeld a kis győzelmeket.

10. Magaddal is törődj

Nagyon fontos, hogy magaddal is foglalkozz. Az alvásod teljesen átalakult, kialvatlan, fáradt vagy, fontos, hogy ne legyints, hanem próbálj meg valahogy pihenni, feltöltődni: sétával, kávéivással. Kérj segítséget és fürödj egy hosszabbat, olvass egy picit. Elengedhetetlen, hogy az anya is jól legyen, akkor lesz jól a baba is.


Hozzászólások

Mit játsszak a gyerekkel? Kalkulátor

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések