Baba

Így biztos nem lassítjuk a gyerek mozgásfejlődését

A szülők sokat tehetnek azért, hogy kisgyerekük mozgásfejlődésének ütemét ne zavarja meg semmi sem. Sokszor akár azzal is, ha valamit nem tesznek meg.
2019. November 04.
Ne segítsük, ha nem muszáj (fotó: iStock)

A kisgyerekek korai mozgásfejlődésével kapcsolatban hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy ez nem mintegy légüres térben, az életüket döntően meghatározó megannyi körülménytől függetlenül zajlik, így a fejlődés ütemét sem csupán egyes, jól behatárolható eszközök vagy gyakorlatok befolyásolják. “A mozgásfejlődés kontextusba ágyazottan történik, és erre a kontextusra figyelve tudjuk csak megállapítani, hogy egy mozgásfejlesztő eszköz vagy egy játék segíti-e gyermekünk fejlődését” – hangsúlyozza Nagy-Tószegi Cecília DSZIT-terapeuta, gyógypedagógus szakértő és kutató, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy a gyerekek mozgásfejlődése már az anyaméhben elkezdődik.

“Az egyensúlyi, a testünk mozgásakor izmaiból, ízületeiből érkező és tapintási ingereket észlelő rendszerek már a méhen belül működésbe lépnek. A nagymozgás fejlődése pedig ezekre épül rá -hozzákapcsolva a külvilágból érkező, például látási, hallási ingereket. Csak úgy tud jól fejlődni a mozgáskoordináció, ha a különböző csatornákon a saját testünkből és a külvilágból érkező ingerek megfelelően kapcsolódnak. Ezt a folyamatot az idegrendszerünk, az agyunk koordinálja.”

A labdáktól a hintáig

A mozgás megfelelő ütemű fejlődéséhez az egészséges idegrendszer mellett a szakértő szerint alapvető fontosságú az elsődleges gondozó és a baba jó kapcsolata – a biztonságos kötődés. Az érzékeny figyelem, a gyengéd törődés ugyanis nemcsak a túlélés, hanem egyben a fejlődés záloga is. Az első testi tapasztalatokat az anyával való kapcsolatban, közös testi élményekben éli át a csecsemő, és a mozgás is a környezettel való kapcsolatban fejlődik.”A szülők a biztonságos, felfedezésre inspiráló környezet megteremtésével segíthetik legjobban gyermekük mozgásos tapasztalatszerzését, fejlődését. Az egyensúlyrendszer korai fejlődését pedig már azzal biztosítják, ha sokat ringatják, döcögtetik, hintáztatják a babájukat” – sorolja a példákat a szakember. “Ha az édesanya mosolyogva gurítja oda kisgyerekének a labdát, akkor ez szinte biztosan felkelti a gyerek érdeklődését, aki a szoros anyai kapcsolat miatt motivációt érez arra, hogy odamásszon és megismerje azt a dolgot, amit az anya mutat neki.” Éppen az ilyen összefüggések miatt is okozhat generalizált fejlődésbeli elmaradást, ha érzelmileg elhanyagolják a csecsemőket – ahogy ez a korábbi csecsemőotthoni tapasztalatokból tudható.A szóba került hintáztatáson keresztül rá lehet mutatni arra is, hogy önmagában szinte semmilyen mozgásra, mozgatásra alkalmas eszköz alkalmazásával nem követnek el hibát a szülők – a kontextuson múlik ugyanis, hogy milyen jelentést kap egy tevékenység. “Ha például a hinta a közös játéktevékenységek egyik eszköze, akkor nagyon is ajánlható, mert a hinta az egyensúlyrendszert és a téri és kapcsolati tapasztalatszerzést – a közeledés-távolodás észlelését – is játékosan fejleszti. Ezzel szemben ha egy automatikusan ringató babahinta azért kerül be a mindennapokba, mert a szülő úgy akarja biztonságba helyezni a gyerekét, hogy ne kelljen vele foglalkozni, akkor nem nevezhető jó eszköznek, mert passzivitásra és a kapcsolat nélkülözésére kényszerít.”Az egyensúlyrendszert ingerlő eszköz minden olyan játék, ami gurul; a trambulin; az egy ponton felfüggesztett hinták, mert ott pörögni-forogni is lehet; egy nagyobb labda, amire rá lehet feküdni vagy ülni; vagy a csúszdák–  ezért jó, ha ezek közül is válogatnak a szülők. Biztonságosan persze csak akkor lehet használni ezek többségét, ha az anya vagy apa kellő türelemmel és odafigyeléssel a gyerek mellett van. Ha pedig ilyenkor, a játék közben a gondozó egy mondókát is ismételget, akkor már a beszédfejlődést is támogatja, amely, ahogy erre a szakértő is rámutat, nagyon szoros összefüggésben áll a mozgásfejlődéssel.

Ne segítsünk, ha nem muszáj

A szülők számára fontos szempont kell legyen, hogy a kisgyerekek minél többfajta testi tapasztalatot tudjanak szerezni –  vagyis jól teszik, ha engedik kísérletezni a kicsiket, amibe a mozgáson túl a tapintásra épülő tapasztalatok megszerzése is beletartozik. Így például ha a kisgyerek szeret maszatolni, szétkenni a sarat, ételt, akkor ezt – természetesen észszerű keretek között –  hagyni kell neki, mert ebből is nagyon fontos, a fejlődéséhez hozzájáruló tapasztalatokat szerez a világról. De a gondozásuk során például a fürdetés vagy a masszírozás a tapintási érzékelésen keresztül a testi élményszerzést is biztosítja a számukra.Testünk határainak megtapasztalása, a testünkről alkotott tapasztalati tudás pedig fontos alapja a mozgásfejlődésnek is. Ezt azért is lényeges szem előtt tartanunk, mert ahogy Nagy-Tószegi Cecília elmondja, ha kevés ilyet él át a kisgyerek –  például, mert állandóan lehetőséget kap rá, hogy a mobilt, a tabletet válassza, amelyek használatakor egy helyben ül, így nem szerez testi és mozgásos tapasztalatokat -, akkor ez például az óvodában beilleszkedési nehézségeket eredményezhet. Hiszen ha nem elég stabil egy gyerek mozgása, akkor gyakran beleütközhet (minden rossz szándék nélkül) a többi kisgyerekbe, ami konfliktusok forrása lehet. Másrészt ha nem érzi magát stabilnak a saját testében, akkor könnyen kimaradhat az ovis vagy kisiskolás mozgásos játékokból, csapatjátékokból, így elszigetelődhet – ez pedig szorongást okozhat benne.”A lényeg, hogy figyelni kell a gyerekre, és ha úgy látjuk, hogy valami, ami mozgáshoz kötődik, felkelti az érdeklődését – legyen ez akár a pocsolyába ugrálás, vagy hogy szívesen elkúszik a kedvenc tárgyaihoz -, akkor az ő és a környezete biztonságát mindig szem előtt tartva adjunk neki lehetőséget erre.”A másik oldala ennek, hogy a szülő ne próbáljon segíteni a gyerekének olyankor, amikor erre nincsen szüksége. Ne fogja például állandóan a kezét, amikor megteszi a kicsi az első lépéseit, hiszen ez, illetve “minden kitámasztós járássegítő eszköz pont az egyensúlyrendszer fejlődésének lehetőségét veszi el. Nem szerencsés például, hogy a járás első lépegetései helyett bébikompot használjon a gyerek, mert alapvetően a cél az, hogy úgy tanuljon meg járni, hogy a saját egyensúlyát használja.”Ugyanígy ha egy gyerek magától még nem egyenesedne fel, nem tud egy-egy lépést sem megtenni, akkor nem szabad azzal próbálkozni, hogy kihúzzuk és “jártatjuk” őt. Ehelyett ha úgy ítéljük meg, hogy a gyereknek már járnia kéne, mégsem jár, akkor korai fejlesztéshez, mozgásfejlesztéshez értő szakemberhez kell fordulni – akár csak azért is, hogy megnyugtasson minket, hogy nincsen semmi baj. Ha viszont a szakember valóban mozgásfejlődésbeli késést észlel, akkor fontos, hogy egy kisgyerek minél hamarabb megfelelő mozgásterápiás segítséget kapjon.

Ha kihagynak egy lépcsőt

Nagy-Tószegi Cecília kiemeli még, hogy a szülőknek a keresztmozgások megjelenésére is ajánlott odafigyelniük (amiben persze a védőnők is segíthetik őket). Ezek, így a kúszás és a mászás ugyanis a két agyfélteke összehangolását segítik, ami szintén elengedhetetlenül fontos a mozgásfejlődésben –  és persze nem csak abban. Gyakorlásuk közben ugyanis a szakértő szerint “csak úgy cikáznak az információk a két agyfélteke között, amitől formálódik, fejlődik az idegrendszer kapcsolódási hálója. Később pedig a nagyon összetett tanulási folyamatokban, például az olvasástanulás során is éppen ezek az idegpályák kapnak szerepet, hiszen a két agyfélteke összehangolt működésére van szükség.”Akkor sem kell azonban megijedni, ha azt látjuk, hogy gyerekünk a vártnál előbb akar felállni úgy, hogy még nem is kúszott-mászott. Ne akadályozzuk ilyenkor abban, hogy új képességét gyakorolja, viszont teremtsünk sok olyan játékhelyzetet a számára, amelyekben elegendő mennyiségű tapasztalatot szerezhet a keresztmozgásokról is. Ilyen például az alagutazás négykézláb, a matracon végigkúszás vagy az asszimetrikus úszásnemek. Másfelől pedig ilyenkor is érdemes mozgásfejlesztéssel foglalkozó gyógypedagógushoz fordulni tanácsért – ahogy ugyanez javasolható, ha úgy látjuk, hogy gyermekünk mozgása aszimmetrikus, egyoldalas, furcsa, a megszokottól eltérő: például ha kúszásnál csak egyik lábát hajlítja, vagy hátrafelé mászik. “Ebben az esetben időben hozzásegíthetjük a kicsiket a helyes mozgásformához, megelőzve további problémákat.”Ezekben az esetekben előfordulhat, hogy otthon gyermekükkel rendszeresen elvégzendő mozgásfejlesztő gyakorlatokat javasolnak a szülők számára. Nagy-Tószegi Cecília kiemeli: csakis úgy végezzük ezeket a gyakorlatokat is, hogy örömteli, játékos tevékenység legyen a gyerek számára. “Ha közben nyűgös, sírós lesz a gyerek, és a szülő-gyerek kapcsolatban konfliktust okoz egy nekünk javasolt tevékenység, gyakorlat, akkor inkább egyeztessünk újra, és keressünk szakember által biztosított mozgásterápiás lehetőséget – mert elsődleges fontosságú, hogy a biztonságos szülő-gyerek kapcsolat ne sérüljön.”Kapcsolódó cikkeink: