Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Terhesség hétről hétreFőoldal

A terhesség hányadik hetében jársz?

első trimeszter

második trimeszter

harmadik trimeszter

21 hetes terhesség

A méh egyre magasabban helyezkedik el, mind több helyet követelve magának a hasüregben. Ennek következtében a hasi szerveket is kiszorítja anatómiai pozíciójukból, aminek egyik kellemetlen velejárója lehet az étkezések utáni nehéz levegővétel. A gyomor, ami eddig békésen elfért a bal oldali bordaív alatt, most nekifeszül a rekeszizomnak, felnyomja azt, ezáltal csökken a tüdőt megillető hely a mellkasban. Enyhíteni lehet a gyomor feszülését - és a nehezebb légzést - a gyakori, kisebb mennyiségű étel fogyasztásával.

21 hetes magzat

Az erőteljes növekedés ezen a héten lassulni kezd, de a szervek tovább fejlődnek. A babának még rengeteg helye van a mozgásra, ennek megfelelően igen aktív: pörög, forog és bukfencezik. A magzatvíz, ami eddig csak kellemes környezetet biztosított a magzat számára, most új szerephez jut: a lenyelt folyadékból szervezete már képes minimális mennyiségű cukrot felvenni, és azt feldolgozni. Ennek ellenére a táplálék még szinte teljes egészében a méhlepényen keresztül érkezik hozzá. Egészen idáig a magzati máj és a lép volt felelős a vér sejtjeinek termelődéséért; ezt a szerepet most a fokozatosan fejlődő csontvelő veszi át.

Ultrahang-kép (minta)

ultrahang képultrahang kép3D

Jó tudnod

Erre az időszakra valószínűleg már búcsút vettél a derekadtól, de ez nem jelenti azt, hogy a mozgást is abba kell hagynod. Ha szövődménymentes a babavárás, könnyített formában ugyan, de folytathatod azt a sportot a terhesség alatt is, amit eddig is űztél. Na nem a lovaglásról és a kosárlabdáról van szó - és ide be lehet helyettesíteni minden olyan mozgásformát, amely sérülésveszéllyel vagy haspréssel jár -, de ha eddig rendszeresen futottál, most kocogással élheted ki a sport utáni vágyad. Az úszás az egyetlen, amely változatlanul folytatható a harmadik trimeszter végéig, (bár a fertőzésekre ügyelni kell). Ha eddig nem sportoltál, ideje elkezdened egy kismamák számára kifejlesztett mozgás gyakorlását. A segít fitten tartani, hiszen pár hónap múlva már görögdinnyényi súlyt kell cipelned a hasadon - aztán még nagyobbat a kezedben. A kismama-jóga is nagyon hasznos: kilazítja az ízületeidet, és erősíti az izmaidat, különös tekintettel a hát- és a csípőtájékra, segít ráhangolódni a babára a relaxáció ideje alatt, illetve megtanít a helyes és nyugtató légzési technikákra. A tai chi kismamák számára szintén a légzést és a mozgást hangolja össze, és egy-egy óra alatt annyi energiával tölt fel, hogy szinte repülsz tőle.

Szerző: Dr. Szemerédy Viktória

Tipp

Ha valamilyen okból nem jársz el mozogni, akkor is fordíts több figyelmet a tested fitten tartására: lift helyett válaszd a lépcsőt, és ebédszünetben vagy útban hazafelé sétálj legalább húsz percet.

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Szponzorált hirdetések