Egyéb

„Pedikűrös vagyok, nem pedagógus – kiborítanak a vendégeim gyerekei”

Mit szólnál ahhoz, ha a fodrászod vagy a körmösöd nyíltan közölné veled, hogy nem viheted magaddal a gyerekedet, mert zavarja a többiek nyugalmát? Balesetveszélyes helyzetek, sértődött ügyfelek és súlyos károkozások a szépségszalonokban.
2023. Április 27.
kozmetika gyerek
Fotó: Getty

Mindannyiunknak szüksége van egy kis énidőre, a szépészeti kezelések pedig remek lehetőséget kínálnak arra, hogy pár órára kiszakadjunk a hétköznapokból, kissé kipihenjük magunkat, és megszépülve, feltöltődve távozhassunk. A szépségiparban dolgozó szakemberek sokszor jóval többet nyújtanak szimpla esztétikai szolgáltatásnál, gyakran a legnagyobb bizalmasai is vendégeiknek, akiknek kiönthetik szívüket, és akiknél letehetik a stresszt és a nyomasztó gondokat. Feltéve, ha semmi nem zavarja meg ezt az idillinek tűnő bizalmi légkört.

Aki rendszeresen jár körmöshöz, kozmetikushoz vagy fodrászhoz, az gyakran maga is csendes elszenvedője annak, hogy néhány kisgyermek játszótérnek tekinti a szalont, miközben az apukája vagy az anyukája épp igénybe vesz egy szolgáltatást.

Mit gondolnak vajon erről a szépségiparban dolgozók? És milyen megoldás létezik arra, ha a kliensük nem akarja, vagy nem tudja megfelelően kezelni a kényes helyzetet?

A béke szigete

Kati egy nagy szalonban bérel többedmagával széket. Vannak gyerekei, sőt unokája is, de jócskán szerzett rossz tapasztalatokat kliensei miatt:

A legdurvább az volt, amikor épp egy vendég arcát masszíroztam, és egy kisgyerek hosszas visításba kezdett. De az is emlékezetes eset volt, amikor egy kliensem az édesanyjával érkezett, hogy majd ő vigyázzon a két hónapos és a két és fél éves lányaira. A hosszú idő alatt a kisebbiket egy babakocsiban próbálta ringatni a nagyi, a nagyobbik folyamatosan nyüzsgött, ki-be járkált a kezelőhelyiségbe. Egy idő után a csecsemő is megunta a fekvést, elkezdett sírni, amitől az anyuka ideges lett, a nagymama befeszült, és én sem tudtam nyugodtan dolgozni – idézte fel a kellemetlen emléket a szakember, aki szerint a szalonban tébláboló gyerekek sokszor Disneylandnek képzelik a kozmetikát:

Összefogdosnak mindent, pakolásszák a cuccaimat, vagy ha kedvük szottyan, visítva rohangásznak a szalonban, belefeküdnek a kezelőágyba. A szülők már csak akkor szólnak a gyerekeikre, ha nagyon gáz a viselkedésük – magyarázta a kozmetikus, aki bár megérti, hogy nem mindenki tudja rábízni a gyerekét valakire, de úgy véli, hogy ezt mindenképp máshogy kéne megoldani.  – Én úgy vagyok vele, hogy ha elmegyek egy szépségszalonba, akkor ott nyugalmat szeretnék. Az az egy-két óra rólam kell, hogy szóljon, szeretnék zavartalanul relaxálni – teszi hozzá némiképp szabadkozva.

Andi is úgy gondolja, hogy nem jó ötlet magunkkal hurcolni egy kisgyereket, főleg, ha egy csecsemőről van szó. Szerinte teljesen természetes, hogy a baba szükségletei az elsők, amelyekre azonnal reagálni szeretne a szülő:

Ha a pici éhes lesz vagy pelenkát kell cserélni rajta, akkor a vendégem festékes hajjal fog felállni – lehet, hogy épp abban a pillanatban, amikor le kellene mosnom azt. Hosszú percek telnek el, miközben esetleg már a következő vendég frizuráját kellene elkezdenem. Ne érts félre! Nem szeretném, ha azt mondanák rám, hogy gyerekgyűlölő vagyok. Egyszerűen csak jó lenne, ha a szülők kicsit megértenék a mi oldalunkat is.

A gyermekbarát szépségszalon sem játszóház

Természetesen olyan szépségipari szolgáltatást nyújtó vállalkozások is akadnak, amelyeket viszont cseppet sem zavarnak a gyerekek, mert úgy vélik, egy szülő számára sokszor megoldhatatlan kihívás lehet az, hogy erre a pár órára rábízza a gyermekét valakire. Az általunk megkérdezett vállalkozók egy része leendő ügyfeleiként tekint az apróságokra, akik – ha jó élményeket szereztek náluk – szívesen látogatja majd ezeket a helyeket felnőttként is. Többen megfogalmazták, hogy szívesen bővítenék gyerekeknek nyújtott szolgáltatásokkal is tevékenységi körüket.

A deklaráltan gyerek-és bababarát helyeken sem megengedett azonban a rendbontás, és gyakran saját házirendben is megfogalmazzák, hogy tilos a rohangálás, ordítozás, károkozás.

A gyerekbarát szalonokban és üzletekben gyakori, hogy játszósarkot alakítanak ki a kisebbeknek, ahol mesét nézhetnek, színezhetnek és elfoglalhatják magukat. Nagyon klassz ötletet osztott meg velünk Rita, akinek fodrászüzletében régi babafejeken játszhatnak fodrászosdit a kislányok, amihez fésűt, hajcsavarókat is kapnak; de matricákkal, gumicukorral és tablettel is kedveskedik az unatkozóknak. Ha azonban hosszabb kezelésre jelentkezik be hozzá valaki, akkor mindig megkéri az illetőt, hogy gyermek nélkül érkezzen, hiszen a legtürelmesebb kicsiknek is nehéz ennyi időt kivárniuk. Ám így is előfordult már, hogy egy-egy régi törzsvendége meglepetést okozott:

Szerintem egy bababarát hely sem jogosít fel senkit arra, hogy a vendégkanapén elvégzett pelenkacserét követően a produktummal teli pelust ott hagyja a fodrászának – idézett fel egy emlékezetes esetet zárásként, amin ma már jót derül, de akkor szóhoz sem jutott a döbbenettől.

A szépségipar veszélyes műfaj – gyerekeknek

Nagy Ágnes munkavédelmi technikus szerint ha egy a szalon nincs tisztában a munkavédelmi előírásokkal, akkor nagy veszélynek lehet kitéve egy kisgyerek: Vegyünk például egy fodrászatot, ahol éles eszközökkel dolgoznak – egy asztalon hagyott fodrászati kelléket a gyerekek könnyen fölkaphatnak, és megvághatják vele magukat. Vagy gondoljunk egy forró hajvasalóra, amit szintén könnyűszerrel megmarkolhatnak. Ezeknek a gépeknek a vezetékei botlásveszélyt jelenthetnek, mivel a földön futnak, a kisgyerekek pedig eleshetnek bennük – sorolja a szakember.

Mindemellett egy fodrász számos, a gyerekekre veszélyes anyagot is használhat, amelyeket megihat vagy magára fújhat egy csöppség: hajtógázas termékeket, amelyek tűzveszélyesek (hajlakk), irritatív, maró anyagokat (hidrogén-peroxid), tisztítószereket.

Mivel ezek a termékek többnyire egy guruló szalonkocsin szoktak lenni, amivel szívesen játszanak a kisebbek, így könnyen bekövetkezhet a baj. Az ilyen veszélyes készítményeket tehát elzárva kell tartani.

Egy kozmetikában is használnak például szikét vagy körömvágó ollót, ráadásként ezeken a helyeken minden eszközt fertőtleníteni kell, a fertőtlenítő készítményeket pedig kézközelben, az asztalon szokták hagyni.”

Az általunk megkérdezett szépségipari dolgozók többsége maga is úgy vélte, az önfeledt szaladgálás és ösztönös kíváncsiság miatt a pillanat tört része alatt sodorhatják magukat veszélybe a gyermekek, ha a szülő vagy a szalon dolgozója nincs résen:

Ha a gyerek lábába beleáll az olló, vagy sérülést okoz a konnektorból kirántott hajvágó, az a legszelídebb vendégből is vérszomjas szülőt csinál, aki a legritkább esetben ismeri el a felelősségét– sorakoztatta érveit Dani, amikor arról faggattam, miért nem enged be gyerekeket az üzletébe.

„Nyugodtan megkövezhetnek érte, de a szalon is egy munkahely, és nem gyermekmegőrző. Egy pörgő, kiabáló vagy hisztiző gyerek miatt egyik kollégám sem tud koncentrálni, simán megvághatja a vendég fülét vagy nyakát. Elnézést kérek, ha nyers vagyok, de ha arra a pár órára nem tudja megoldani a vendég, hogy valaki vigyázzon a gyerekére, addig ne járjon ilyen helyekre.”

Ki fizeti az okozott kárt?

A gyerekekkel kapcsolatos problémák súlyosabb válfaja, amikor károkozásról számolnak be a szépségipari dolgozók. Szonja saját kis fodrászüzletében rendszeresen kell újrafestetni a falakat, mert az unatkozó apróságok előszeretettel rugdalják azokat, de nemrégiben egy drága üvegasztala bánta azt is, hogy a széken pörgő ötéves felrúgta az útban lévő bútordarabot. – Fel sem merült ez a gondolat a gyerek anyjában, hogy kifizesse – panaszolja.

Gergő szalonjában szaggattak már meg hajvágó kendőt és törtek össze hajszárítót is, Erikánál pedig egy dél-dunántúli szalonban rostos narancslevet borítottak egy márkás gépébe.

Egy drága gép esetében nem olyan egyszerű a pótlás vagy javítás, a kiesett munkaidőt pedig senki nem fogja megtéríteni – panaszkodott a fodrász, aki a történtek miatt házirendbe foglalta, hogy nem hozhatnak gyereket a vendégei. A kutyáknak ellenben továbbra is örülnek.

A szolgáltatóiparban dolgozók tisztában vannak azzal, hogy lehetőség szerint mindent meg kell tenniük klienseikért, vannak azonban olyan helyzetek, amit nem lehet szó nélkül hagyni:

Nehéz megtalálni azt a kényes egyensúlyt, amivel nem sértjük meg a vendéget, mégis muszáj időnként határozottan fellépnünk, ha azt látjuk, hogy a szülő nem tesz semmit – árulta el Boglárka, aki lassan húsz éve dolgozik pedikűrösként, de sokszor érzi azt, hogy pedagógusként is meg kell állnia a helyét:

Ha arról van szó, simán megregulázom a gyereket, és vicces célzásokba csomagolva jelzem a szülőnek, hogy sokba fog fájni a kezelés, ha a porontya tönkretesz valamit.

Kisgyermekes szülők hátrányban?

Kisgyerekes szülőként sokszor érezzük azt, hogy nehezített pályán kell mozognunk, de egy kicsit képzeljük magunkat a szalonban dolgozók helyébe, mielőtt diszkriminációt kiáltunk!

A szépségszalonok nem játszóterek vagy játszóházak, ahol szabadon és gondtalanul szórakozhat egy gyermek, az ott dolgozók pedig a szépségápolási szolgáltatásokért kapják a pénzüket, nem azért, hogy vigyázzanak a gyerekeinkre, legyenek bármilyen gyermekszeretők is. Ettől függetlenül ne titkoljuk el, ha gyermekkel szeretnénk érkezni, kérdezzünk rá, hogy ez gondot jelent-e. Törekedjünk olyan hosszúságú szolgáltatásokat igénybe venni, amelyek nem megterhelőek egy kicsi számára. Gyermekünk habitusát, tűrőképességét mi ismerjük a legjobban.