Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Testsúlynövekedés a terhesség alatt

Szerző: Turbék Ildikó

2016. szeptember 5.

Forrás: babaszoba.hu

Vannak, akik azt gondolják, egy terhes nőnek azt és annyit kell enni, amit és amennyit megkíván. De vajon miért fontos odafigyelni az étkezésre és arra, hogy mennyit hízunk várandósságunk alatt?

Testsúlynövekedés a terhesség alatt

Az, hogy mennyire maradunk csinos és vonzó kismamák, ha nem hízunk túl sokat a terhességünk alatt, talán "csak" másodlagos. Ami miatt mégis érdemes kontrollálni és bizonyos normál keretek közé szorítani a kilenc hónap alatti testsúlynövekedést, az a baba és anya érdeke egyaránt. A hízás ezekben a hónapokban természetes dolog, de a túlzásba vitt testsúlynövekedés nem csak az anya, hanem a kisbaba egészségi állapotára is kihathat.
Kata azt mondja, amikor megtudta, hogy kisbabát vár, máris rátört a csillapíthatatlan éhség, aztán persze rohamosan ugrottak fel a pluszkilók. " Egyáltalán nem érdekelt, hogy mit mutat a mérleg. Jó érzés volt, hogy végre bűntudat nélkül habzsolhatom a sültkrumplit és a kedvenc csokitortám. Sajnos a harminckét kiló plusznak köszönhetően a szülés nagyon nehezen ment. Szeretnék végre lefogyni, de néhány hónapos babával egyáltalán nem egyszerű szoptatás mellett a diétázás"- meséli elkeseredetten a fiatal édesanya.
Nyilván az, hogy ki mennyit hízik a terhessége alatt, többnyire alkat kérdése is. Sokszor irigykedve néztem azokat a nőket a terhesgondozóban, akikről hátulról meg sem lehetett állapítani, hogy babát várnak. Bezzeg én. Hiába híztam az első terhességemnél 15, a másodiknál 13 kg -ot, mégis úgy éreztem magam, mint egy bálna, aki legalább negyvennel több az átlagnál. Úgy szépen mindenhova jött és elég rendesen átformált. Figyeltem az étkezésemre, sőt az első hónapokban inkább kijött belőlem az étel , mint be..., rendszeresen futottam, jógáztam, mégsem lettem hurkapálca egy cuki pocakkal. Az orvosom minden egyes alkalommal megemlítette, hogy miért veszélyes a túl nagy hízás.
Javasolta, hogy semmiképp se vonjam meg magamtól amit szívesen megennék, inkább továbbra is sportoljak annyit, amennyi jól esik. Figyeljek a napi megnövekedett folyadék bevitelre és a vitaminokra. Kívántam azt a fránya kólát, úgy mint soha előtte, ezzel jócskán bűnöztem, de örülök, hogy legtöbb esetben hallgattam az orvosomra, hiszen én magam úgy érzem, maximálisan élveztem a 2:1-ben állapotomat és fitt maradtam a szülést követően.

Mennyi az ideális súlygyarapodás?

Statisztikák szerint nagyjából csupán 300 Kcal többlet kalóriára van szükség naponta ahhoz, hogy a magzat megfelelően fejlődjön és növekedjen. Nagy valószínűséggel, akik várandósságuk alatt fogynak és veszítenek a súlyukból, vagy csak alig-alig híznak, azoknak alacsony súlyú kisbabájuk születik.
Jellemzően a többlet súllyal rendelkező kismamák babája vagy nagy súllyal jön világra, vagy nagy esélye lehet a koraszülésnek.
A várandósság előtti testtömegindex, vagyis a BMI határozza meg mennyit hízhat egy kismama. Több kalkulátor is elérhető , mellyel könnyen kiszámolhatjuk az ideális, számunkra ajánlott testsúly változást. Az a célszerű, amikor lassan és folyamatosan jönnek a kilók a terhesség előrehaladtával. Amiatt, ha esetleg az egyik hónapban jóval nagyobb mértékű a hízás, nem kell kétségbe esni. Nem szabad még véletlenül sem fogyókúrába kezdeni, mivel ez akár a hirtelen megnövekedett méh súlyát is jelentheti.

Miért lehet veszélyes a túl nagy hízás?

A túlsúly növeli a magas vérnyomás, a terhességi cukorbetegség, a koraszülés és szülési komplikációk kockázatát. Ezért nagyon fontos, hogy változatos étrenddel, egészséges ételekkel járuljunk hozzá és biztosítsuk a baba normál fejlődését.
A fogyókúrázással szintén kockáztathatjuk a baba egészségét. Érdemes rendszeresen konzultálni védőnőnkkel, orvosunkkal arról, mi az ideális súlyváltozás a terhesség heteire lebontva, természetesen a teherbeesési súlyunkat figyelembe véve, mint kiinduló pont.

Étkezés a várandósság alatt

  • Nem csak arra kell odafigyelnünk, hogy mennyit eszünk a terhesség alatt és mennyit hízunk, hanem, az is nagyon fontos, hogy mit eszünk.
  • A baba fejlődéséhez nélkülözhetetlenek a tápláló élelmiszerek. A szervezetnek áldott állapotban fehérjékre, szénhidrátra és zsírokra is szüksége van, ezenkívül vitaminokra és ásványi anyagokra.
  • Jellemző lehet a sóvárgás bizonyos ételek iránt. Abban az esetben, ha ezek egészségesek, akkor nyugodtan fogyasszuk, ha nem ajánlott várandósság alatt enni belőle, de mégis nagyon kívánnánk, akkor kérdezzük meg róla kezelőorvosunkat.
  • Az alkoholt mellőzni kell, a koffein egyes orvosok szerint mértékletességet tartva fogyasztható, de talán jobb elkerülni ebben a néhány hónapban. A magas koffeinfogyasztás akár vetéléshez is vezethet.
  • Változatos étrend szükséges a baba és mama egészsége érdekében.
  • Kalcium a csontok és fogak védelme, illetve a magzat fejlődése miatt nagy jelentőséggel bír, illetve a vas, folsav pótlásról se feledkezzünk meg.
  • Milyen plusz kilókkal kell számolnunk a terhesség alatt?

    Természetesen nem csak a ránk rakódott zsírszövet miatt ugrik a mérleg mutatója, hanem ahogy nő a hetek száma, és növekszik a magzat a pocakban, úgy annak súlya is.
    A baba várható súlya átlagosan 2800-4200 g, aztán ott a magzatvíz, a testünkben megnövekedett víz és vér mennyisége, a méhlepény kb. 500 g, a méh 6-800 g. És mindezek mellett a megnagyobbodott mell is plusz grammokat jelenthet.
    Így ez nyugtatóan hathat a várandós kismamákra, hogy "legalább" egy jó hat-hét kilogrammtól szülést követően alapból, viszonylag gyorsan megszabadulhatunk.

    Hozzászólások

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések