Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Elektromos áram hajtja a hímivarsejteketÚj remény a hormonmentes fogamzásgátlásra!

2013. szeptember 26.

Forrás: Medipress

A kutatók áttörést jelentő eredményének köszönhetően lehetőség nyílt egy olyan fogamzásgátló tabletta kifejlesztésére, amely nem tartalmaz hormonokat.

A petesejt és a spermium "termékenységi vonzódásának" vizsgálata során kiderült, hogy a petesejt által kibocsátott egyik hormon hívogató üzenetként szolgál a spermium számára, amely ezt követően kevesebb mint egy másodperc alatt reagál.
A Nature folyóiratban publikált eredmény azzal kecsegtet, hogy lehetőség nyílt olyan hormonmentes fogamzásgátló gyógyszerek kifejlesztésére, amelyek kikapcsolják ezt a jelzést. Ezek az új készítmények végre felválthatják a jelenleg ismert fogamzásgátló tablettát.

Hívogató petesejt

A Kaliforniai Egyetemen Polina Lishko és munkatársai egér- és emberi spermiumokon végzett kísérlettel próbálták kimutatni, hogyan észlelik a megtermékenyülésre kész petesejtet. Kiderült, hogy amikor a spermium érintkezik a petesejtet körülvevő sejtek által kibocsátott progeszteron hormonnal, megnő a farkuk ide-oda mozgatását kiváltó elektromos áram erőssége, és farkuk gyorsabban kezd mozogni. A farok gyors ide-oda mozgása teszi lehetővé azt is, hogy a hímivarsejt behatoljon a petesejtbe, ezáltal megtermékenyítse azt. A biológusok korábban is tudták, hogy a petesejt a párzás folyamata alatt valamilyen kémiai ösztönzést alkalmaz a spermiummal szemben, a kapcsolatot azonban eddig nem sikerült pontosan meghatározni. Ebben a kísérletben sikerült először kimutatni molekuláris szinten, hogyan jelez a petesejt a spermiumnak. A felfedezésnek köszönhetően lehetőség nyílik olyan hormonmentes fogamzásgátló megoldás kidolgozására, amely megakadályozza, hogy a petesejt ösztönözze a spermiumokat.
Nézd meg filmünket, milyen fogamzásgátlási módszert ajánl ma a szülész az első baba után!