Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

A babaváró étrend szabályai

2012. március 23. | Frissítve: 2017. január 16.

Forrás: babaszoba.hu

Babavárás idején a szokásosnál is komolyabban kell venni az egészséges táplálkozás alapelveit. Így nem keletkezik súlyfelesleg, és számos egészségügyi is probléma elkerülhető.

Várandósan a korábbinál körülbelül 300 kilokalóriával több energiára van szükség. Az a tapasztalat, hogy a terhesség előtt normális súlyú kismamáknak valószínűleg nem kell túlsúlytól tartaniuk. Manapság a 10-12 kilós súlygyarapodást tekintik egészségesnek, de nagyok lehetnek az egyéni eltérések. Három alapvető dologra kell mindvégig odafigyelni az étkezés során:
1. minél többféle élelmiszerből álljon össze az étrend;
2. rostdús táplálkozással ellensúlyozzuk a lelassult emésztést, és előzzük meg a székrekedést;
3. rendszeres testmozgással gondoskodjunk jó testi erőnlétünkről és a sport öröméről, mely a magzatnak is jót tesz.

Miért fontos az egészséges étrend terhesség alatt?

Mert fontos meghatározója a pocaklakó jövőbeli egészségének, javítja a kismama egészségét, fizikai erőnlétét és lelki egyensúlyát, segít elkerülni a székrekedést, aranyeret, felkészíti a testet a baba szoptatására, és elegendő energiát biztosít az édesanyának és babájának.
A terhesség ideje alatt a fejlődő magzatot a méhlepényen és a köldökzsinóron keresztül az édesanya táplálja. Éppen ezért teljes egészében a kismama étkezésétől függ, milyen minőségű táplálékot és tápanyagokat kap a növekvő gyerek, valamint ezekből hogyan tudja felépíteni saját, alakulóban lévő szervezetét.

Mit jelent a megfelelő táplálkozás?

Már régóta tudjuk, hogy nem két ember helyett kell enni. Várandósan nem a mennyiségen, hanem a minőségen van a hangsúly.
Fontos, hogy naponta többször (ötször-hatszor) étkezzünk, lehetőleg kis mennyiségeket. Különösen nagy jelentősége van a reggelinek. Mivel a nap első étkezése egy nagyjából tizenkét órán át tartó koplalás után következik, a szervezet energiaszintje alacsony, így megfelelő reggeli szükséges ahhoz, hogy a kismama megbirkózzon a fokozott igénybevétellel.
Azok, akik rendszeresen reggeliznek, kevésbé fáradékonyak, és jobban tudnak koncentrálni. A reggelit elmulasztók esetében ráadásul magasabb az elhízás kockázata, mivel a nap későbbi szakaszaiban nő a magas zsírtartalmú ételek iránti vágy. A reggeliből hiányzó esszenciális tápanyagokat ritkán pótolják a további étkezések, a későbbi órákban pedig bármikor feltámadhat a farkaséhség.
A mai ember életvitele általában együtt jár a rohanással, ezért is maradnak ki sokszor az étkezések. Széles tárháza van azonban azoknak a gyorsan elkészíthető ételeknek, amelyek illeszkednek ehhez az életmódhoz: reggelire gabonapelyhek, müzlik, tejtermékek, gyümölcs és kenyér. Tízóraira joghurt, gyümölcs, kis keksz, ebédre roston sült hús félkész zöld körettel, az esti órákban pedig kenyér, egy könnyű egytálétel, tojás.
Egy friss tanulmányból kiderült, hogy a terhesség alatti szélsőséges diétázás és az elégtelen, hiányos táplálkozás is árthat a magzatnak: zavart okozhat a vérkeringésében, ami felnőttkorban akár szívpanaszok és cukorbetegség kialakulásához is vezethet. Az éhező kismamák gyerekei elhízásra is hajlamosabbak.

Az egészséges életvitelre kiemelten oda kell figyelni terhesség alatt

Hozzászólások

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések