Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

7 szuperétel várandósoknak az okos babáért

Szerző: Jaksa Petra

2016. november 10.

Forrás: babaszoba.hu

Fogyassz ezekből a tápanyagokban gazdag ételekből minél többet, hogy a gyermeked agya megfelelően fejlődjön!

7 szuperétel várandósoknak az okos babáért

Tudtad, hogy a magzat agya már a megtermékenyítés után 3 héttel elkezd fejlődni? Szintén fontos változások történnek a baba szürkeállományában a terhesség 24. és 42. hete közötti időszakban, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy ez alatt milyen ételeket veszel magadhoz.
Vannak olyan szupertáplálékok, amik kifejezetten az agyi fejlődést támogatják. Ha szeretnél különösen intelligens gyermeknek életet adni, kerüljön az alábbi ételekből minél több a tányérodra!

Szardínia - Szupertápanyag: DHA

A szardíniában található DHA az agy és a központi idegrendszer egészséges fejlődését támogatja. Ráadásul ez a fajta hal kevésbé kockázatos a higannyal való fertőzöttség szempontjából és tele van D-vitaminnal.
Mennyire van szükséged belőle: a várandós kismamák heti kétszer nyugodtan fogyaszthatnak halat, melyből az egyik adag lehet olajos hal. Serpenyőben sült vagy grillezett szardínia pikáns paradicsomos-paprikás-uborkás salsa szósszal - hmm, szerintünk jól hangzik!

Lencse - Szupertápanyag: vas

A vas a myelin előállítására szakosodott agysejtek fontos tápláléka. Létfontosságú része azoknak az ingerületátvivő anyagokat termelő enzimeknek, melyek nélkül nincs agyműködés. A kismamák gyakran küzdenek vashiánnyal a terhesség alatt, ami károsíthatja a baba agyának fejlődését, ezért ennek pótlását komolyan kell venni. Fogyassz minél több lencsét!
Mennyire van szükséged belőle: a terhesség alatt napi 14.8 mg vasra van szüksége a szervezetnek. Egy adag lencse 6.6 mg-ot tartalmaz. Mivel a C-vitamin segíti a vas felszívódását, ezért a lencseleveshez egyél egy kis paradicsomot, kaliforniai paprikát vagy káposztát.

Görög joghurt - Szupertápanyag: jód

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a terhességi jódhiány okolható a serdülőkori szellemi visszamaradásért. A joghurt nagyszerű jódforrás, ám a görög joghurt az átlagnál több fehérjét tartalmaz, ami segít megelőzni, hogy nagyon alacsony súllyal szülessen a kisbabád.
Mennyire van szükséged belőle: az ajánlott mennyiség 140 mikrogramm naponta. Egy 150 grammos görög joghurt 50-100 mikrogrammot tartalmaz. Egy kis mézzel, mandulával vagy más olajos magvakkal megspékelve mennyei reggeli!

Spenót - Szupertápanyag: folsav

A folsavat tartalmazó táplálékkiegészítőn kívül szüksége van a babádnak természetes folsav forrásokra is, ez ugyanis a DNS előállításához és a sejtek anyagcseréjének zavartalan működéséhez nélkülözhetetlen. A folsav emellett a baba agyszöveteit is védi az esetleges károsodástól.
Mennyire van szükséged belőle: 180 gramm főtt spenót a napi előírt 400 mikrogramm folsavból 268.8 mikrogrammot fedez, 80 gramm nyers spenót pedig 154 mikrogrammot. Ha enyhén megfőzöd/sütöd a spenótot, az segíti a folsav felszívódását, de vigyázz, hogy ne főzd túl!

Tojás - Szupertápanyag: kolin

A tojás gazdag fehérjében és vasban, melyek kulcsszerepet töltenek be az agy fejlődésében. A szuperétel minősítést azonban a magas kolintartalmának köszönheti, mely a memória működéséhez és az élethosszig tartó tanulási képességek megőrzéséhez nélkülözhetetlen.
Mennyire van szükséged belőle: 450 mg kolin bevitele ajánlott naponta. A tojássárgája tartalmaz a legtöbbet belőle. Egy keménytojás elfogyasztásával máris bevittél 113 mg-ot. Tegyél tojásszeleteket a salátádra, és szórd meg pirított magvakkal!

Brazil dió - Szupertápanyag: szelén

A szelén nélkülözhetetlen a glutation-peroxidáz nevű enzim működéséhez, mely az agysejtekben is megtalálható. Ez az enzim semlegesíti a káros szabadgyököket, azonban szelén hiányában nem képes megvédeni az agysejteket, amik így komolyan károsodhatnak, hatására pedig csökkenhetnek a szellemi képességek.
Mennyire van szükséged: napi 60 mikrogrammra, melyet gyakorlatilag egy darab brazil dió elrágcsálásával fedezni is tudsz. Brazil dióból (tárkonnyal, fokhagymával, olívaolajjal és egy kevés citromhéjjal robotgépben összeturmixolva) isteni öntetet készíthetsz, mely párolt brokkolira csurgatva igazi ínyencség!

Avokádó - Szupertápanyag: egyszeresen telítetlen zsírsavak

A fejlődő agy körülbelül 60 százalékát zsírok alkotják. Az avokádó rendkívül gazdag olajsavban, ami a már említett myelin képződéséhez, valamint a központi idegrendszer védelméhez rendkívül fontos.
Mennyire van szükséged: a napi kalóriabeviteled 25-35 százaléka zsírokból kellene, hogy származzon, ideális esetben egyszeresen telítetlen zsírokból, melyben az avokádó igencsak bővelkedik. Hámozd meg, magozd ki, majd szeleteld a salátádra, vagy tedd a szendvicsedbe. Vacsorára szuper ötlet egy íncsiklandó guacamole is!

Hozzászólások

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések