Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

7 szuper termékenységfokozó tipp

Szerző: Jaksa Petra

2017. április 27.

Forrás: babaszoba.hu

Azt hitted, elsőre összejön a baba? Sajnos egyre többen küszködnek termékenységi problémákkal, úgyhogy nem vagy egyedül. Az alábbi tippek segíthetnek, hogy mihamarabb megtarthassátok azt a babaváró bulit!

7 szuper termékenységfokozó tipp

1. Táplálkozz egészségesen

Akárki akármit mond, az hogy mi kerül a tányérodra ebben az időszakban igenis kiemelten fontos. Figyelj oda a megfelelő vas, cink, C-, E- és D-vitamin bevitelre - ezek hiányát ugyanis összefüggésbe hozták a hosszabb lefolyású menstruációs ciklussal (ennek következtében ritkább ovulációval) és a vetélés megnövekedett esélyével. Már a tervezés időszakában elkezdhetsz terhesvitamint szedni, de erről kérd ki az orvosod véleményét. Természetesen a proteinbevitel is fontos, ezért egyél rendszeresen hüvelyeseket (babot, csicseriborsót, borsót stb.), halat, sovány húst és tojást.

2. Csak óvatosan az alkohollal és a kávéval

Több kutatás is igazolta, hogy az alkoholfogyasztás csökkentheti a teherbeesés képességét a nőknél (és a fejlődő magzatra is káros hatással van). Az alkohol megbolygatja az ösztrogéntermelést, ami megnehezítheti a beágyazódást. Persze, ha időnként töltesz magadnak egy Pinot Noir-t a vacsihoz, az még nem a világ vége, és nem leszel tőle terméketlen. A túl sok koffein sincs a legjobb hatással a fogantatásra, ugyanis hasonlóan az alkoholhoz, befolyásolja az ösztrogénszintet a szervezetben, ami kihathat arra, hogy milyen gyorsan jön össze a baba. Ezt sem kell véresen komolyan venni, de ha tényleg szeretnél minél előbb egy cuki kis csecsemőt a karjaidban tartani, akkor napi 200 mg koffeinnél állj meg (ez körülbelül 1-2 csésze 3 decis kávét jelent).

3. Ismerd meg a ciklusod

"Egy normális menstruációs ciklus 21-35 napos (a menzeszed első napjától számolj). Amennyiben ez nálad jóval hosszabb (pl. 45 nap), akkor nagyon valószínű, hogy ritkábban van ovulációd. Ilyen esetben azt tanácsolom, hogy keresd fel a nőgyógyászod, és kérj tanácsot" - mondja dr. Michael Soules, amerikai orvos. Ha eldöntöttétek a pároddal, hogy babát szeretnétek, az is jó, ha termékenységi naplót vezetsz, amiben követheted az ovuláció napját, így erre koncentrálva tudtok a megfelelő időben együtt lenni.
A nők a legtermékenyebbek az ovuláció napján és az azt megelőző (nem azt követő!) 4-5 napban. Ettől persze ne gondold, hogy mindig a 14. napon ovulálsz. Minden nő ciklusa más és más: olyan is van, akinek a 6. és olyan is, akinek a 21. napon van peteérése. A hőmérős módszer és a drogériákban, gyógyszertárakban kapható ovulációs teszt is jó lehet a "nyomon követésre" - válaszd azt, amelyik számodra a legszimpatikusabb.

4. Kerüld a síkosítókat

A síkosítók többsége megnehezítheti a spermák eljutását a petesejtig, de még az olyan természetes verziók is, mint az olívaolaj, sem tűnnek túl jó megoldásnak hasonló okokból. Vannak azonban kimondottan megtermékenyítést stimuláló síkosítók is (pl. Pre-Seed) - válaszd inkább ezeket.

5. Viszlát, stressz és túl sok sport!

A stressz is hatással van a termékenységre. Egy kutatásban amerikai szakemberek 501 párt kísértek figyelemmel egy éven keresztül, akiknek a nyálában megmérték a stressz-szintet jelző alfa-amiláz szintjét és megállapították, hogy azok a nők, akiknél ez a szint magas volt, minden hónapban 29 százalékkal kisebb eséllyel estek teherbe, mint azok, akiknél ez a szint alacsony volt. Szakértők szerint a stressz, csakúgy mint a túlzásba vitt sportolás, negatívan befolyásolja az egészséges hormontermelést, így a menstruációs ciklus kiszámíthatatlanabbá válik. Tanulj meg meditálni, menj el jógázni vagy járj rendszeresen masszázsra - a lényeg, hogy ebben az időszakban a nyugalomé és kiegyensúlyozott életvitelé legyen a főszerep.

6. A párod életmódjára is ügyelj

Sajnos nem elég, ha te példaértékűen egészséges életet élsz, ha közben a párod cigizik, rendszeresen a pohár fenekére néz, és nem törődik magával. Ezek a dolgok ugyanis kihatással lehetnek a spermák mozgékonyságára. Kutatások bizonyítják, hogy a dohányzás és az alkohol a kromoszómarendellenességek kialakulásának esélyét is növelik. A párodnak is fontos, hogy napi szinten fogyasszon E-, C-vitaminban és szelénben gazdag ételeket, amik az egészséges spermák jelenlétéhez nélkülözhetetlenek.
Ehhez nagy segítség lehet - a helyes táplálkozás mellett - valamilyen multivitamin készítmény szedése is. "Egy új sperma létrejöttéhez majdnem három hónapra van szükség, ezért a férfiaknak sem árt előre gondolkodniuk" - mondja dr. Soules.

7. Ne hibáztasd magad!

A megkérdezett párok fele vallotta, hogy bánják, hogy túl sokáig vártak a babaprojekttel. Pedig a termékenységi problémák sokkal gyakoribbak, mint gondolnánk. Nyolcból egy párnak szembe kell néznie vele. Annak azonban semmi értelme, hogy olyasmi miatt ostorozd magad, amiről nem te tehetsz. "Igazán komoly meddőséget aligha tudsz okozni magadnak. Persze, vannak dolgok, amiket jobb kerülni, de rengeteg egészségtelenül élő pár van, akiknek simán összejön a baba."
Azok a párok, akik azon rágódnak, hogy előbb kellett volna elkezdeniük a próbálkozást, valószínűleg egy, két vagy tíz évvel ezelőtt is ugyanezekkel a nehézségekkel szembesültek volna. "Lehet, hogy 42 évesen meddő vagy, de senki nem mondta, hogy 22 évesen minden rendben lett volna." Szóval egy a lényeg: ne hibáztasd magad!

Hozzászólások

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék