Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Kiütés: a betegség okozza vagy a gyógyszer?

Szerző: Dr. Veres Gábor gyermekgyógyász

2011. augusztus 29. | Frissítve: 2016. január 26.

Forrás: Kismama magazin

Ha beteg a baba, nem ritka, hogy a bőrén kiütések is megjelennek. Néha nehéz eldönteni, hogy a kórokozó miatt pöttyös a kicsi, vagy a gyógyszer mellékhatása miatt.

Kiütés: a betegség okozza vagy a gyógyszer?

Kedves Veres doktor!
Blanka lányom, aki most hét hónapos, összeszedett valami fertőzést. Három napig 38-38,5 volt a láza, most meg kiütése lett, kicsit megy a hasa is. Mi okozhatja ezt? A gyermekorvosunk antibiotikumot írt fel. Egy adagot adtam neki, és utána jelentkeztek a kiütések és a hasfájás. Nem lehet, hogy a kiütés az antibiotikumtól van? Még mindig lázas picit, de nem olyan magas láz, mint az első napokban.
- Nagyon nehéz úgy véleményt mondani egy betegségről, ha az orvos nem látja személyesen a gyereket. Különösen igaz ez a kiütéses bőrelváltozásokra, hiszen a kiütést meg kell tapintani, fontos kérdés, hogy mennyire emelkedik ki a bőrből, érdes-e a tapintása, mint például skarlát esetén, ahol inkább érezzük, mint látjuk a bőrelváltozást. A tapintáson kívül az ujjunkkal is rányomunk a kiütésre, hogy lássuk, halványodik-e a bőrjelenség.

Azért így látatlanban is próbálok segíteni. Kislányának ezek alapján valószínűleg a "háromnapos láz" nevű betegsége van. Ezt a kórképet egy herpeszvírus okozza. Különleges teendőt nem igényel, a harmadik nap után jelentkező kiütés néhány nap alatt elmúlik.

Dr. Veres Gábor
gyermekgyógyász

A hasfájás és hasmenés miatt bélnyugtató por, probiotikum adható, de ha szopik, akkor az anyatejen kívül mást nem kell kapnia.

A másik lehetőség, hogy bakteriális fertőzésről van szó, ez okozta a lázat, és a kiütés az antibiotikum következménye. Gyakrabban látunk kiütést a vírusfertőzéstől, mint antibiotikumtól, utólag viszont nagyon nehéz eldönteni, hogy azt mi okozta. Amit elmondott, továbbá a valószínűségi adatokat ismerve inkább a herpeszvírusra és a háromnapos lázra gondolok inkább. A legjobb az lenne, ha a kicsit visszavinné az orvosához.

Kapcsolódó cikkeink
  • Pici és piros, mi az? Babák és kiütések
  • Csecsemő- és kisgyermekkori kiütéses betegségek
  • Antibiotikumok - barát vagy ellenség?
  • Hozzászólások

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések

    Legkeresettebb címkék