Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Fogyókúra kövér gyerekeknek

2008. január 27. | Frissítve: 2015. augusztus 6.

Forrás: Kismama magazin

A fejlett országokban a túlsúly a leggyakoribb táplálkozási ártalom. A gyerekek között is évről évre több a túlsúlyos, az elhízás pedig egyre korábban kezdődik.

Soha ne akarjunk többet beleerőltetni a kicsibe, így csak azt tanulná meg, hogy hagyja figyelmen kívül teste jelzéseit. Vannak babák, akik kezdettől fogva igen étkesek, náluk még inkább oda kell figyelnünk a helyes táplálkozási szokások bevezetésére. Örökletes tényezők is meghatározóak a túlsúly kialakulásában: a táplálékot jól hasznosítóknak kevesebb is elég, hogy súlyukat megőrizzék vagy növeljék, míg mások szervezete a többletkalóriát is elégeti. Ha két vagy több kedvezőtlen körülmény (örökletes hajlam, nagy étvágy, helytelen étkezési szokások, mozgásszegény életmód) találkozik, szinte biztos az elhízás. Ezzel a szülők akaratlanul is akár életre szóló gondot akasztanak gyermekük nyakába.
Ha a gyerekorvos túlsúlyosnak találja a kicsit, ügyeljünk a következőkre az étrend összeállításakor:

  • Zsírszegény termékeket vásároljunk! A vajat, margarint vékonyan kenjünk a kenyérre, de akár el is hagyhatjuk!
  • Csökkentsük a cukorbevitelt, különösen az édes innivalókkal, üdítőkkel vigyázzunk! Édesség helyett teljes kiőrlésű gabonatermékeket, gyümölcsöt kínáljunk.
  • Étkezés előtt igyunk meg egy pohár ásványvizet, így kevesebb fér a gyomorba.
  • A hideg étkezéseket nyers zöldségfélékkel (paprika, paradicsom, uborka, káposzta, répa) egészítsük ki.
  • Öt kisebb étkezéssel megelőzhetjük a kiéhezést és a nagy falást.
  • Étkezzünk lassan, így kevesebb étellel is jóllakottnak érezzük magunkat.
  • Az étkezés, édesség nem nevelési eszköz, ne ilyesmivel jutalmazzunk, illetve megvonásával ne büntessünk.
  • Kétéves kor alatt lehetőleg ne adjunk édességeket a gyereknek.


  • Jó néhány éves már a gyerek, amikor a szülők étkezési problémákról panaszkodnak. Nehéz változtatni a kialakult helyzeten, sokkal könnyebb, ha már az első kiskanál ételtől kezdve helyes szokásokat vezetünk be. Elsősorban a szülőknek kell önfegyelmet gyakorolniuk. Az egészséges falatokon kívül igen hasznos, akár egész életükre szóló útravalót adhatunk gyerekeinknek. Nekik remélhetőleg nem kell túlsúllyal, magas vérnyomással küzdeniük, nem éreznek majd ellenállhatatlan vágyat minden egészségtelen finomság láttán. Adjunk nekik esélyt az egészségesebb életre!

  • Csak igen mérsékelten édesítsük és sózzuk a kisbaba ételeit! Neki minden íz új, hadd érezze az ételek valódi ízét.
  • Egy kanállal se erőltessük bele többet annál, mint amit magától is elfogyaszt.
  • A nyűgösködő kisgyereket ne szereljük le kiflivéggel, keksszel, cumisüveggel, cumival. Az ennivaló valóban csak éhségcsillapításra szolgáljon.
  • Ne vásároljunk, és ne is tartsunk otthon csokoládét, kekszet, csipszet, kólát. Ha nem akarjuk, hogy kisgyerekünk folyton édességért nyafogjon, ne ismertessük meg vele. Kínáljuk meg helyette banánnal, szőlővel.




  • Megállj a zsírsejteknek!

    Közép-Európában a gyerekek harminc százaléka túlsúlyos. Őseinktől örököltük szervezetünk energiaraktározó képességét: az ínséges időket a feltöltött zsírsejtek segítségével vészelték át. Ma már nem lenne szükség erre az ősi módszerre, a zsírsejtek azonban továbbra is elraktározzák a fel nem használt energiát. Ezért fontos, hogy lehetőleg csak a szükséges mennyiségű táplálékot fogyasszuk el. Ha kisgyerekünk már az első életévektől kezdve ebbe nő bele, számos felnőttkori betegségtől, fogyókúrától mentjük meg.

    Megfigyelések szerint a dohányzó várandósok gyerekei hajlamosabbak a hízásra, ugyanakkor az anyatej hosszan tartó védelmet jelent az elhízás ellen. Szoptassunk tehát minél tovább, cumisüveges etetésnél pedig ne készítsük az előírtnál sűrűbbre a tápszert, így megelőzhetjük a túltáplálást. Ne kanalazzuk a kisgyerekbe a főzelékét csak azért, hogy elfogyjon. Étkezéseink javarészt zöldség- és gyümölcsféléből, teljes kiőrlésű gabonafélékből álljanak. Ne adjunk a kisgyereknek felesleges nassolni valót. Töltsünk minél több időt a szabadban mozgással. Gyalogoljunk, ha csak lehet, és részesítsük előnyben a tömegközlekedést az autóval szemben.

    Hozzászólások

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések

    Legkeresettebb címkék