Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Feketelistán a fekete

Szerző: Simon Ágnes

2008. január 29. | Frissítve: 2016. december 1.

Forrás: Kismama magazin

Sosem adna egy pohár feketekávét a gyerekeinek reggelire, ugye? A kávé "felnőtt dolog", magas koffeintartalma miatt. Az már talán eszébe sem jut, hogy más úton rengeteg koffeinhez juttatja a kicsit a nap folyamán.

A kávé nem való gyerekeknek


Gondoljuk át, mennyi lehet gyerekünk napi koffein fogyasztása. Mondjuk, reggelire iszik egy pohár kakaót, mellé kap egy nutellás (kakaókrém) kenyeret. Tízóraira sorban áll a Túró Rudijáért (csokibevonat). A boltban kér egy kóla ízű nyalókát, mert ez a kedvence. Délután megérkeznek a nagyszülők, egy zacskó kólás gumicukorral. És ezzel még nincs vége a napnak, hiszen jön hozzá délután egy pohár zöld tea, amiben harminc milligramm koffein van.
Reggel és délután beleiszik anya kávéjába. Ha ezt a napot vesszük figyelembe, akkor könnyen lehet, hogy túlléptük a négy-hat éves gyereknél megengedett napi negyvenöt milligrammos koffeinbevitelt. Persze, hogy még este tízkor is fent ugrál a csirkefogó és csak nagy veszekedések árán lehet ágyba dugni. És erről egyáltalán nem ő tehet.

Mi is a koffein?

Olyan drog, amely természetes állapotban megtalálható számos növény magjában és leveleiben. Mesterségesen is előállítható és adagolható bizonyos élelmiszerekhez. Azért nevezzük drognak, mert ingerli a központi idegrendszert, növeli a teljesítőképességet, javítja a hangulatot. Serkentőszer, aminek könnyen a rabjává válunk, és komoly elvonási tüneteket okozhat, ha felhagyunk vele. Kedvezőtlen hatása lehet étvágytalanság, állandó vizeletürítési kényszer, álmatlanság, hasmenés, hányás, izomfájdalmak.

Ami még belefér

Tudod, hogy három deci kóla harmincnyolc, fél deci presszókávé harmincöt, egy pohár fekete tea ötven milligramm koffeint tartalmaz? Ott van a csokiban, a kakaóban, egyes jégkrémekben, joghurtokban, gyógyszerekben, és még sok más hasonló termékben, olyanokban, amelyekre nem is gondolnánk. A gyártó cégeknek sajnos csak akkor kell feltüntetniük a termékben található koffeint a csomagoláson, ha hozzáadott anyagként került bele, és a mennyiséget még ebben az esetben sem kötelező jelölni. Sok gyerek olyan termékekből jut koffeinhez, amelyekről nem is gondolnánk, hogy tartalmaz ilyesmit. (Lásd a táblázatot).
Mégis, hol a határ? Mekkora az a koffeinmennyiség, amely már árt? Bár sok kutatást nem végeztek ezen a területen, egyes szakemberek szerint négy és hat éves kor között napi negyvenöt, hét-kilenc éves kor között napi 62,5, tíz-tizenkettő évesek számára pedig napi 85 milligramm a felső határ. Valószínűleg azonban az a legjobb, ha a gyerek egyáltalán nem fogyaszt koffeint. Ehelyett sok alvásra, és kiegyensúlyozott táplálkozásra lenne szüksége.

Könnyű rászokni

Napi 100 milligramm koffein rendszeres fogyasztása már hozzászokást jelez, pedig ez nem több két doboz kólánál. Ha a gyerek teljesen felhagy a "kólázással", körülbelül egy hétnek kell eltelnie ahhoz, hogy magatartását, iskolai teljesítményét már ne befolyásolja. Az elvonási tünetek sem éppen kellemesek: fejfájás, álmosság, idegesség, vérnyomáscsökkenés, rossz hangulat, figyelemzavar.
Aki rendszeresen fogyaszt koffeint, annak már csak azért is rendszeresen szüksége lesz rá, hogy megfelelően érezze magát. A gyerekek sokkal könnyebben rászokhatnak, mint a felnőttek. Talán érdemes elgondolkozni azon, pontosan mi is játszódik le a gyerekünkben, amikor a napi csokiadagjáért hisztizik.

Mégis, miért ne?

Mi történik, ha koffein kerül egy kisgyerek szervezetébe? Megemelkedik a vérnyomása, szinte "kiugrik a szíve", megfájdul a feje, hasa, nyugtalan lesz. A koffein csak négy-hat óra alatt ürül ki a szervezetből, a gyerekek nehezebben bontják le, mint a felnőttek. Mi élénkebbek leszünk a reggeli kávénktól, jobban teljesítünk. Ám gyerekünknél már nem fogadjuk egyöntetű lelkesedéssel a nyughatatlanságot, fokozott élénkséget, pedig pontosan ezt váltja ki a kicsiknél a koffein! Ráadásul további mellékhatásokkal is számolnunk kell.

A koffein

Vízhajtó
Arra készteti szervezetünket, hogy kiválassza a vizet. A legrosszabbat azzal tesszük, ha sportolás után vagy egy forró nyári napon - amikor egyébként is sok vizet kiizzad a kicsi -, kólát vagy jeges teát itatunk vele. Ez egyes esetekben akár kiszáradáshoz is vezethet, ha emellett nem fogyaszt megfelelő mennyiségű vizet is.
Alvászavart okozhat
A három és tíz év közötti gyerekek mintegy 26 százaléka fogyaszt legalább napi egy koffeintartalmú üdítőitalt. Az amerikai Nemzeti Alváskutató Alapítvány megfigyelései alapján ezek a gyerekek 9,1 órát alszanak naponta, míg azok, akik nem fogyasztanak ilyen italokat, 9,7 órát töltenek alvással - vagyis egy hét alatt 3,5 órával kevesebbet!
Veszélyben a csontok, fogak
A koffein nehezíti a kalcium felszívódását, ez növeli a csontritkulás kialakulásának veszélyét. A szénsavas üdítők többsége üres kalória formájában rengeteg cukorral tölti fel a szervezetüket, ennek hatása hamar látható lesz a fogaikon.
Gátolja a vas felszívódását
A koffeintartalmú termékekben olyan fenolszármazékok találhatók, amelyek gátolják a más élelmiszerekből fölvett vas felszívódását, így növelik a vérszegénység esélyét.

Kismamák és kisbabák

Felmerül a kérdés, hogy a várandós szervezetre, a magzatra és a szoptatott csecsemőre hogyan hat az anya kávé- és koffeinfogyasztása. A kutatások elég magas határértéket állapítanak meg: napi 300 milligrammnál húzzák meg a felső határt, vagyis a legtöbbünknél "szokásos" három kávé még belefér. Ezzel együtt figyelembe kell venni a fent említett mellékhatásokat, amelyek külön-külön sem tesznek jót egy kismamának. Ugyanezt kell figyelembe venni a szoptatás időszakában.
Az újszülöttek és a fiatal csecsemők szervezetéből - a máj éretlensége miatt - több mint négy nap alatt ürül ki a koffein, míg egy felnőttnél ez négy óra alatt történik meg. Ha a baba koffeinadagjára mindig "rátöltünk", az anyag fölhalmozódik a kicsi szervezetében. Ez már egyes csecsemőknél alvászavart, élénk szívdobogást okozhat. Bár a kutatók nem tartják szükségesnek a koffein teljes mellőzését a szoptatás alatt, a kisbaba nyugtalanságát tapasztalva kipróbálhatunk néhány napot kávé, teázás nélkül. Hátha nyugodtabb lesz a pici!
Termék Mennyiség Koffeintartalom (mg)
kóla 3 deci 38
diétás kóla 3 deci 45
kávé 2 deci 135
instant kávé 2 deci 95
fekete tea 3 deci 30-70
zöld tea 2 deci 30
tejcsoki 28 gramm 6
étcsoki 28 gramm 20
jeges tea 3 deci 35- 70
kakaó 2 deci 5
energiaitalok 2,5 deci 80
csokis tej 2 deci 5
kávés csokoládészelet 25 gramm 2,9% valódi kávétartalommal
kávé ízű fagylalt 1 pohár 40-60
egyes fájdalomcsillapítók, megfázás elleni gyógyszerek 1 tabletta 30

Hozzászólások

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék