Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Esti csata az ágy körül

Szerző: Csánki Csilla

2014. december 9. | Frissítve: 2016. szeptember 14.

Forrás: babaszoba.hu

Eljön az este és ezzel együtt eljön az esti patália ideje is. Az egyik térfélen a szülő, a másikon a gyermek, aki mindent elkövet azért, hogy ne kelljen lefeküdnie és aludnia.

A lefekvés körüli harcok arról általában szólnak, hogy gyermekünk azt szeretné, maradjunk vele még egy kicsit. Ha egész nap óvodában, bölcsődében volt, lehet, hogy ez az egyetlen alkalom a nap folyamán, hogy osztatlan figyelmünket élvezheti. Ha ez így van, próbáljunk meg naponta több időt szánni az együttlétre és így gyermekünknek nem lesz erős hiányérzete lefekvéskor. A közösen kialakított esti rituálék is biztonságot adnak a kicsinek.
Ha hirtelen megváltozik gyermekünk esti viselkedése, elképzelhető, hogy olyan élmények érték napközben, amit nehezen tud feldolgozni. Megpróbálhatjuk vele együtt elmesélni a napját, így segíthetjük őt átgondolni és helyére tenni a történteket.
Lehet, hogy nehéz lepihennie és elaludnia, ha valamiért nem szeret egyedül maradni a szobában . A sötéttől való félelem sok gyermek életében megjelenik. Beszélgessünk vele sokat arról, hogy nincs mitől félnie, menjünk be vele kézen fogva sötét helyiségekbe. Jó ötlet egy picike sólámpa az ágya mellé, ami halvány fényt ad és nem zavarja az elalvást.
Ha rettegésig fajul a félelem és nem tudjuk hosszú távon megnyugtatni, érdemes gyermekpszichológus szakember segítségét kérni.

Eszem-iszom

Néhány étel és ital bizony felpörgeti a szervezetet, ami lefekvésnél megakadályozza, hogy elaludjon a gyermekünk. Ilyenek a koffeint vagy teint tartalmazó italok, például kóla, ízesített fekete tea és a sok cukrot tartalmazó élelmiszerek. Lehet, hogy nem is gondolunk rá, ám néhány egészséges, szalicilsavat tartalmazó étel is kiválthat túlzott élénkséget, izgatottságot. A szőlő, narancs, eper, de még a paradicsom is megakadályozhatja a nyugodt elalvást az arra érzékenyeknél.
Mielőtt túlaggódjuk az ételkérdést, segíthet, ha egyszerűen nem kombináljuk az ételfajtákat, például ne tervezzünk szőlő- és eperszemezgetést paradicsomos spagetti vacsora után. Az esti nassolás is nehezítheti az elalvást.
A magas fehérjetartalmú ételek elősegítik a dopamin nevű hormon termelődését, ami ébren tart, ezzel szemben a triptofán az elalvásért felelős melatonin alkotórésze, amit a szervezet nem tud előállítani, ezért táplálékkal kell bevinni. Triptofánban gazdag étel többek között a zabpehely, datolya, tej, joghurt, tojás, halfélék, vörös hús.

Pliccs-ploccs

Az esti fürdő testileg is lelkileg is előkészíti a jó alvást. A meleg víz rövid időre megemeli a test maghőmérsékletét, ami a fürdő után leesik és ettől kellemesen elálmosodunk. Ezért fontos a fürdés jó időzítése. Ha a pancsolás közvetlenül megelőzi a lefekvést, egy félálomban lebegő gyermeket kísérhetünk az ágyába.
Kipróbálhatunk aromaterápiás készítményeket is a megfelelő ellazításhoz, természetesen gyermekünk korának megfelelő mennyiségben. Pár csepp levendulaolaj vagy kifejezetten kicsiknek kifejlesztett aromaterápiás fürdőkészítmény csodákra képes. Ha habfürdőt szeretnénk a fürdővízbe tenni, körültekintően vásároljunk, mert néhány termék irritálhatja a bőrt, ami nem segíti elő a könnyű elalvást. A fürdés ideje jó móka lehet szülőnek, gyermeknek egyaránt, és jó alkalom arra, hogy a külön töltött nap után végre játsszunk egy jót együtt.

A kedvenc esti mese mindig segít

Csiribú-csiribá

A finom anyai ujjak varázslatra képesek. Azok a gyermekek, akik hagyják magukat finoman megmasszírozni, hamarabb és könnyebben alszanak el. Az érintés, a masszírozás csökkenti a szervezetben a kortizol, más néven stresszhormon mennyiségét és elősegíti az ellazulásért, alvásért felelős hormonok termelődését, mint az oxytocin, endorfin és melatonin. Előfordulhat azonban, hogy gyermekünk épp nincs olyan hangulatban, hogy megmasszírozhassuk.
Ilyenkor nem érdemes harcolni, tartsuk tiszteletben a reakcióját. Ezzel megtanítjuk kicsinknek, hogy ő rendelkezik a saját teste felett, és ha úgy érzi, nyugodtan visszautasíthatja az érintést. Ha meg nem is masszírozhatjuk, lehet, hogy megenged egy kis finom simogatást a homlokán, a kezein vagy a hátán az ágyában fekve, ami ellazítja és segíti elaludni.

Egyszer volt, hol nem volt

Lehet, hogy alig várjuk, hogy este végre az új mesekönyvből olvassunk fel egy ismeretlen mesét, mégis jobb ötlet, ha közösen választunk egyet, ami minden elalvás előtt az esti mese lesz. Az ismerős mondatok, fordulatok megnyugtatják a gyermeket, lehet, hogy egy idő után velünk együtt mondja már a mondatokat. Ha oda tudunk bújni hozzá miközben olvasunk, a testi érintkezés nyugtatóan hat a kicsire, ellazítja és segíti az alvásért felelős hormonok termelődését.

Hozzászólások

A család kedvenc robotja (X)

Gyerekkoromban imádtam a Mikrobi című rajzfilmet. Mindig arról ábrándoztam, hogy milyen szuper lenne, ha Terka nénikénk helyett ránk is egy ilyen robot-dadus és tanár vigyázna.

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék