Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

A gyerekek D-vitamin-szükséglete

Szerző: Galgóczi Edina

2016. október 3.

Forrás: babaszoba.hu

Erősebb immunrendszer, az 1-es típusú cukorbetegség kockázatának csökkenése, nagyobb izomtömeg, kisebb testzsír arány, erősebb csontok - többek között ilyen előnyei vannak a megfelelő mennyiségű D-vitaminnak.

D-vitamin: mennyi kell a gyereknek?


D-vitamin pótlásra azokban a hónapokban van szükség, amikor jóval kevesebbet tartózkodnak a gyerekek a napon. Ezért októbertől áprilisig ajánlják a gyermekorvosok az extra D-vitamin-bevitelt, hisz ezekben a "fényszegény" hónapokban nem tud a szervezet elegendő D-vitamint előállítani a napsugárzás UVB sugarai által.
A terhesség alatt nagy hangsúlyt kell fektetnie a várandósnak a D-vitamin pótlásra, mivel rossz vitaminnal való ellátottság mellett nem megfelelő csontozattal születhet az baba, és növekszik az allergia, s a 1-es típusú diabétesz esélye. A születés utáni első évben minden nap (egész évben) szükség van pótlásra a babának. Mivel a koraszülöttek a D-vitamin ellátottság terén is veszélyeztetettek, ezért esetükben még nagyobb jelentősége van a mesterséges bevitt kolekalciferolnak. 1 éves kor után csak ősztől tavaszig kell D-vitamint adni a gyereknek.
A gyerekek életvitele (hogy mennyit tartózkodnak a szabadban) személyenként eltérő, így változó a pontos D-vitaminigényük is. Ezért az ajánlott NE (nemzetközi egység) minimumát érdemes célul tűzni a pótlásnál.
A legfontosabb kérdés, ami felmerül ezzel kapcsolatban a szülőkben, hogy pontosan mennyit kell bejuttatni a gyerek szervezetébe a késő őszi, téli, kora tavaszi hónapokban.

A gyerekek napi D-vitamin szükséglete

  • Csecsemőknél min. 600 NE, max. 1000 NE
  • 1-től 6 éves korig min. 600 NE, max. 1000 NE
  • serdülőknél min. 800 NE, max. 1000 NE
  • Felnőtt korra ez 1500-2000 NE-ig emelkedik. Túlsúly esetén továbbnő a szükséglet - 3000-4000 NE-re. Terhesség és szoptatás időszakában szintén megugrik a szervezet vitaminigénye: legalább 2000 NE-t kell biztosítania naponta a kismamának, maximum 4000 NE-t.

    Hogy adjuk be a D-vitamint?

    A legegyszerűbb a cseppes megoldás. Kapható vényköteles és recept nélküli változat is. A kolekalciferol (D3-vitamin) cseppes változatainál változó az egy cseppre jutó NE. (Rendszerint 400-500 NE között ingadozik.) Nagyobbaknak adható rágótabletta is, amit sok esetben kombinálnak más vitaminnal, összetevővel (kalciummal, C-vitaminnal).
    A cseppes formula beadható egy kávéskanál gyümölcslével, teával, anyatejjel, tápszerrel is. A megfelelő 1 napra eső mennyiséget átlagban kell biztosítanunk (tehát 2 naponta is adhatjuk, nem muszáj naponta) úgy, hogy ne lépjük túl a napi maximum bevitelt (ld. fent).

    Hozzászólások

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések

    Legkeresettebb címkék